1515
Annons

Capio planerar att sälja sin franska verksamhet

Vårdbolaget Capio planerar att sälja sin franska verksamhet till Vivalto Santé. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande. Affären kommer en dryg månad efter att att Capio nobbat bud från franska Ramsay.

"Genom den föreslagna transaktionen skulle vi säkerställa ett attraktivt pris för vår franska verksam­het", skriver vd Thomas Berglund.

Capios vd Thomas Berglund.
Capios vd Thomas Berglund.Foto:Joey Abrait

Capio och Vivalto Santé  meddelar att de har ingått exklusivitetsåtagande avseende den föreslagna avyttringen av Capio Frankrike till Vivalto i avvaktan på färdigställ­ande av dokumentationen relaterad till avyttringen i enlighet med fransk marknadspraxis, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Den franska verksamheten utgör 40 procent av bolaget.

Ersättningen för den föreslagna transaktionen ligger på 425 miljoner euro, omkring 4,5 miljarder kronor, plus en tilläggsköpeskill­ing.

"Genom den föreslagna transaktionen skulle vi säkerställa ett attraktivt pris för vår franska verksam­het, vilket möjliggör för Capio att accelerera sitt fokus på de mindre kapitalintensiva nordiska verksam­heterna och bygga vidare på sina nuvarande ledande positioner för att driva ytterligare tillväxt på en starkt fragmenterad marknad med hjälp av specialisering och digitalisering", skriver Thomas Berglund, Capios VD och koncernchef, i ett pressmeddelande.

Han skriver vidare att kombinationen av Capio Frankrike och Vivalto skapar en stark vårdgivare som blir den tredje största privata aktören i Frankrike. 

"Genom sin ledande position inom Modern Medicin och Rapid Recovery kommer Capio Frankrike att bidra till en snabbare spridning av sitt medicinska kunnande, till nytta för det nya företaget".

Vårdjätten Ramsay Générale de Santé offentliggjorde i mitten av juli ett fientligt bud på det svenska vårdbolaget Capio. Budet, som låg på 48,5 kronor per aktie, avvisades dock snabbt av Capios styrelse. Marknaden anade dock att det finns mer att hämta och handlade upp aktien över budnivån.

"Den här affären borde få fart på Ramsays styrelse", säger Jonas Olavi på Alfred Berg i Börsmorgon. 


Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?