1515
Annons

Cantargia expanderar utvecklingen av nadunolimab

Forskningsbolaget Cantargia lämnar en uppdatering i den kliniska utvecklingen av nadunolimab (CAN04) i kombination med platina-baserade cellgifter i icke-småcellig lungcancer (NSCLC). 

Eftersom behandlingar skiljer sig åt mellan olika subgrupper av NSCLC, behöver den fortsatta utvecklingen utvärdera olika segment parallellt och Cantargia CANTA +0,30% Dagens utveckling kommer därför att prioritera patienter som har störst chans att dra nytta av behandlingen, enligt ett pressmeddelande. 

Nya interimsdata som presenteras på ESMO Congress den 16-21 september indikerar den tydligaste antitumöreffekten i icke-skivepitel-NSCLC. 

I kommande steg, kommer upp till 40 patienter med icke-skivepitel-NSCLC behandlas med nadunolimab och carboplatin/pemetrexed i Canfour-studien. Den första patienten förväntas rekryteras till studien under det fjärde kvartalet 2021. Parallellt med detta planeras en randomiserad klinisk studie i denna patientgrupp starta i slutet på 2022. Utvecklingen i övriga segment av NSCLC fortsätter enligt plan.

Innehåll från Transfer GroupAnnons

Experten: Säkerhet allt viktigare för företag

Skjutningar och sprängdåd är vanligt förekommande i Sverige, visar statistik från bland andra Brottsförebyggande rådet och Polismyndigheten. 

Det har fått många verksamheter att se över sin säkerhet.

– Många av de som i dag efterfrågar våra tjänster har ingen egen hotbild mot sig – de har bara fel grannar, säger säkerhetsexperten Magnus Ahde från Altum Security AB.   

 

Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå

En studie från Brottsförebyggande rådet, Brå, konstaterar att Sverige är det värst drabbade landet i Europa när det gäller dödligt skjutvåld. I studien har svenska dödsskjutningar jämförts med 22 andra europeiska länder under perioden 2000 till 2019.

Även sprängdåd har varit vanligt förekommande under de senare åren, visar statistik från polismyndigheten. 2021 anmäldes 79 stycken i Sverige.

Ökad efterfrågan på säkerhet

En konsekvens har blivit att efterfrågan på fysisk säkerhet har ökat. Det berättar Magnus Ahde, som har arbetat över 20 år i säkerhetsbranschen och i dag är säljare på Altum Security AB.

– Eftersom det är svårt att rikta bomber mot en speciell mottagare riskerar alla inom en viss area att bli drabbade vid en explosion. Man behöver alltså inte ha en hotbild mot sig för att drabbas. Och det betyder att allt fler inser att de behöver skydda sig mot den typen av händelser, säger han.

Snyggt – och farligt

Från att tidigare framför allt haft ambassader och myndigheter som kunder så märker Magnus Ahde och hans kollegor, som är experter inom säkerhetskonsultation och skalskyddslösningar, att även andra typer av verksamheter efterfrågar deras tjänster.  

– Exempelvis kan en sådan sak som att ha en glasfasad på sitt huvudkontor idag utgöra en stor säkerhetsrisk. Det är snyggt – men väldigt farligt om det skulle ske en explosion.

Kombinationslösningar

Altum Security är en del av säkerhetskoncernen Transfer Group AB som förutom skalskyddslösningar erbjuder allt inom fysisk säkerhet; från bevakning och säkerhetskontroller till larm, och mjukvarulösningar som förenklar och effektiviserar helhetserbjudandet. 

– Vår styrka är att våra bolag täcker olika delar av fysisk säkerhet och att vi därför kan erbjuda olika typer av kombinationslösningar, förklarar Transfer Groups vd Pernilla Jennesäter.

– Vi gjorde exempelvis nyligen en kombinationslösning på en ambassad tillsammans med vårt systerbolag Sensec AB för att skydda både byggnaden och inpassering. Sensec stod för röntgen och metalldetektion, och Altum för beskjutnings- och explosionsskydd, berättar Magnus Ahde. 

Unika inom högsäkerhet

Magnus Ahde menar att det finns få andra bolag i branschen som jobbar så heltäckande med skalskyddlösningar som Altum Security. 

– Många fokuserar på en specifik produkt eller lösning, medan vi kan leverera en mängd olika produkter inom högsäkerhet, allt från skottsäkra fönster och dörrar till panic rooms. På så sätt sticker vi ut, säger han. 

 Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå 

 

 

 

Mer från Transfer Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transfer Group och ej en artikel av Dagens industri

Återförsäljare sågar Husqvarnas leveranser

Missnöjet bland återförsäljarna pyr när Husqvarna får allt större problem med leveranserna av trädgårdsmaskiner.

Nu finns det risk för att konkurrenterna ska ta marknadsandelar.

”När Husqvarna inte finns på hyllan säljs andra märken in”, säger återförsäljaren Jonas Bergqvist i Enköping.

Husqvarna-återförsäljaren Jonas Bergkvist är övertygad om att bolaget tappar mark när produkterna inte kommer i tid.
Husqvarna-återförsäljaren Jonas Bergkvist är övertygad om att bolaget tappar mark när produkterna inte kommer i tid.Foto:Evelina Carborn

Husqvarna, som kontrolleras av finansfamiljerna Wallenberg och Lundberg, har backat nästan 7 procent på Stockholmsbörsen sedan den senaste kvartalsrapporten släpptes för snart en månad sedan – samtidigt som börsindex har stigit. Räknat från årsskiftet ligger nedgången på nästan 50 procent.

I rapporten framgick att försäljningen av trädgårdsmaskiner fortsätter att hämmas av den globala komponentbristen. Värst drabbad är produktkategorin robotgräsklippare för privatmarknaden – en av Husqvarnas största kommersiella framgångar någonsin. Försäljningen landade på betydligt lägre nivåer under årets andra kvartal jämfört med i fjol.

I augusti är samtliga 13 produkter i kategorin robotgräsklippare på Husqvarnas hemsida klassade som ”tillfälligt slut”. Robotgräsklipparna är en ytterst viktig produkt för Husqvarnas resultat. Av de sju mer konventionella typerna av gräsklippare som säljs på hemsidan är fyra slut. Inom kategorin motorsågar kan bara strax över hälften av produkterna beställas.

Hos återförsäljarna växer nu missnöjet med Husqvarna. Vissa anser att bolagets leveranser är mer bristfälliga än konkurrenternas, samtidigt som andra är av uppfattningen att alla leverantörer uppvisar samma problem.

Jonas Bergqvist driver bolaget Enköpings Skog och Trädgård, som bland annat säljer gräsklippare och motorsågar. Han berättar att han gjorde en försäsongsbeställning på robotgräsklippare från Husqvarna i november förra året, men att leveransen fortfarande inte har fullföljts.

”Jag har fått hem tre stycken och väntar fortfarande på 16-17 stycken. Nu säger de att planerat avsändningsdatum är i oktober, men då är ju säsongen slut.”

Förra året såldes Jonas Bergqvist 36 robotgräsklippare. I år ligger den siffran på tre.

”Kunderna vill handla och de flesta produkterna som är på väg hit är bokade.” 

Företagaren berättar att många kunder fortfarande är tålmodiga, men att vissa söker sig till näthandlare som ofta kan köpa upp större mängder och därför befinner sig i en bättre position. Konsekvensen av leveransproblemen är minskad försäljning och en förväntad lägre omsättning.

”Kunderna börjar tappa tålamodet. Jag har dock betydligt mer jobb i verkstaden, eftersom många lagar gamla grejer i stället för att köpa nytt.”

Gällande leveranserna av robotgräsklippare är alla leverantörer i princip lika problemtyngda som Husqvarna, enligt Jonas Bergqvist. När det kommer till motorsågar, röjsågar och andra liknande produkter fungerar det något bättre hos andra leverantörer. Gällande batteridrivna produkter är skillnaden betydligt större, säger han. 

Företagaren tror att Husqvarna riskerar att tappa marknadsandelar till följd av problemen.

”Det tror jag alldeles säkert”, säger han och förklarar att andra märken säljs in när Husqvarnas produkter inte finns på hyllan.

En återförsäljare i en annan del av landet, som vill vara anonym, berättar att det förvisso kommer enstaka produkter från Husqvarna – men att leveranserna av robotgräsklippare i princip har avstannat helt. Nyligen annullerade återförsäljaren en order som skulle ha levererats i våras.

”Det påverkar inte vår verksamhet särskilt mycket, men de andra stora leverantörerna jublar såklart”, säger en företrädare för bolaget.

Tror du att den här utvecklingen kan vara skadlig för Husqvarna på sikt?
”Ja, självklart. Det är tydligt på robotmarknaden. Där kommer den tyska konkurrenten Stihl som ett ostoppbart ånglok.”

Återförsäljaren medger att även konkurrenterna har problem med leveranserna, men hävdar att Husqvarnas bekymmer är mycket större. 

”Stihl har haft svårt att konkurrera med Husqvarna tidigare, men nu har Husqvarna haft problem med robotgräsklipparna i flera år. Stihl kan leverera på ett annat sätt. Det är klart att det kommer att påverka marknaden.”

Pontus Widell är ägare och vd för Vemdalen Experience i Härjedalen. Bortsett från uthyrningen av snöskotrar och fyrhjulingar driver företaget en stor butik med bland annat trädgårdsmaskiner.

”Robotgräsklipparna, som är väldigt populära hos kunderna, är det vi saknar mest när det gäller Husqvarnas leveranser”, säger han.

Ägaren anser dock inte att Husqvarna presterar sämre än någon annan. Han menar att problemet är utbrett och att den ansträngda situationen präglar samtliga leverantörer. 

”Vi tappar väldigt många affärer på leveranssituationen. Det gäller att man är ute i oerhört god tid. Vi förlorar kunderna som vill handla direkt”, säger Pontus Widell.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera