1515
Annons

Canon samlar bilder på goda gärningar

Bildföretaget Canons goda gärning är att lyfta fram Röda korsets arbete. Samtidigt skänker bolaget nästan 10 miljoner kronor.

Bild:AP

Canons kampanj pågår i hela 35 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika och har en egen hashtag: #selfieless.

Uppmaningen handlar om att göra gott för någon annan.

Den som vill delta kan ta en bild på sin goda gärning och lägga upp på Instagram, som är kampanjens huvudplats, och samtidigt utmana tre andra personer att göra detsamma. Tanken är att skapa en rörelse av goda gärningar.

”Vi är ett bildföretag som berättar historier genom bilder och uppmanar våra kunder att i sin tur göra likadant. Vi står indirekt bakom väldigt många av de selfies som tas”, säger Helen Iwefors-Häggblom som är kommunikationschef på Canon Sverige.

”Människor i dag ägnar upp till en timme till att ta selfies, redigera dem och posta dem och den tiden är ju oerhört värdefull. Vi har inget emot att man tar selfies, men julen är en tid för omtanke och då kan det vara bra att vända kameran från sig själv och fokusera på andra.”

För att få i gång kampanjen har Canon gjort en egen god gärning.

”Vi vill lyfta fram Röda korset och deras viktiga och värdefulla arbete.”

Canon har samtidigt donerat 1 miljon euro, det vill säga nästan 10 miljoner kronor, till Röda korset.

1 miljon kronor går till svenska Röda korsets arbete med återförening av familjer. Pengarna går även till läxhjälp och språkträning för barn, samt ett behandlingscenter för torterade och krigstraumatiserade.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?