1515

Cannabisbolaget Enorama Pharmas planer höljda i dimma

Vd för tisdagens kursraket är förtegen om när en produkt kan tänkas bli klar. Men marknaden är många, många miljarder stor.

Läkemedelsbolaget Enorama Pharmas aktie har stigit kraftigt på First North sedan det i måndags blev känt att bolaget fått tillstånd från Läkemedelsverket att införa och hantera cannabis. Tillståndet innebär att bolaget nu kan inleda arbetet med att utveckla ett medicinskt cannabistuggummi.

Men bolagets vd Mats Rönngard är fortfarande förtegen om när en eventuell produkt beräknas vara färdig.

"Så fort vi vet när vi beräknar ha en produkt som vi tror på så kommer vi att berätta om det, men fram till dess kan jag inte säga något om tidplanen", säger han till Nyhetsbyrån Direkt och tillägger att det är nu som utvecklingsarbetet kan börja på allvar.

"Så är det naturligtvis, eftersom det är olagligt att hantera cannabis innan man har tillstånd. Men nu kan vi börja arbeta med det här fysiskt och så får vi återkomma med mer information när vi har en produkt som fungerar", säger Mats Rönngard.

Det var i juni som Enorama Pharma meddelade att bolaget hade påbörjat arbetet med att utveckla och lansera ett medicinskt cannabistuggummi för smärtlindring. Bolaget är ett av de första svenska bolag som ger sig in i den haussade sektorn och om produkten blir verklighet blir den unik i sitt slag.

"Vad vi vet finns det ingen medicinsk cannabis som baseras på tuggummi som bärare", säger Mats Rönngard som i nuläget inte vill dela med sig av några insikter i projektets ekonomiska förutsättningar.

Storleken på marknaden för medicinsk cannabis är svår att uppskatta, men enligt ett pressmeddelande från Enorama Pharma bedömer bolaget att den kan uppgå till 28 miljarder dollar år 2024. 

Enligt vd Mats Rönngard kommer bolaget initialt att fokusera på den nordamerikanska marknaden, men han konstaterar samtidigt att det händer mycket på det regulatoriska området för cannabis.

"Mycket talar väl för att den legaliseringsvåg som har börjat kommer att fortsätta även i Europa, men det är rena spekulationer så klart", säger han.

Enorama Pharmas affärsidé är att utveckla medicinska tuggummin och sedan sälja dessa under återförsäljarnas egna varumärken, så kallad "private label". Mats Rönngard vill inte peka ut några potentiella kunder för cannabistuggummit, men berättar att det senaste året har ägnats åt att kartlägga marknaden och att utvärdera alternativa affärspartner.

"Det är stora internationella läkemedelsbolag, apotekskedjor och den typen av kunder och samarbetspartners som vi vill arbeta med", säger han.

Enorama Pharma noterades på First North i juni 2016 till teckningskursen 13 kronor per aktie. För helåret 2017 uppgick nettoomsättningen till 1,6 miljoner kronor och rörelseresultatet till -8 miljoner kronor. Så sent som i förra veckan beslutade styrelsen att göra en nyemission av aktier om 25 miljoner kronor.

På onsdagseftermiddagen handlades aktien runt 88 kronor. Sedan det i måndags kväll blev känt att bolaget har fått tillstånd från Läkemedelsverket att hantera cannabis har aktien ökat cirka 30 procent.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?