Annons

Cannabisbolaget Enorama Pharmas planer höljda i dimma

Vd för tisdagens kursraket är förtegen om när en produkt kan tänkas bli klar. Men marknaden är många, många miljarder stor.

Läkemedelsbolaget Enorama Pharmas aktie har stigit kraftigt på First North sedan det i måndags blev känt att bolaget fått tillstånd från Läkemedelsverket att införa och hantera cannabis. Tillståndet innebär att bolaget nu kan inleda arbetet med att utveckla ett medicinskt cannabistuggummi.

Men bolagets vd Mats Rönngard är fortfarande förtegen om när en eventuell produkt beräknas vara färdig.

"Så fort vi vet när vi beräknar ha en produkt som vi tror på så kommer vi att berätta om det, men fram till dess kan jag inte säga något om tidplanen", säger han till Nyhetsbyrån Direkt och tillägger att det är nu som utvecklingsarbetet kan börja på allvar.

"Så är det naturligtvis, eftersom det är olagligt att hantera cannabis innan man har tillstånd. Men nu kan vi börja arbeta med det här fysiskt och så får vi återkomma med mer information när vi har en produkt som fungerar", säger Mats Rönngard.

Det var i juni som Enorama Pharma meddelade att bolaget hade påbörjat arbetet med att utveckla och lansera ett medicinskt cannabistuggummi för smärtlindring. Bolaget är ett av de första svenska bolag som ger sig in i den haussade sektorn och om produkten blir verklighet blir den unik i sitt slag.

"Vad vi vet finns det ingen medicinsk cannabis som baseras på tuggummi som bärare", säger Mats Rönngard som i nuläget inte vill dela med sig av några insikter i projektets ekonomiska förutsättningar.

Storleken på marknaden för medicinsk cannabis är svår att uppskatta, men enligt ett pressmeddelande från Enorama Pharma bedömer bolaget att den kan uppgå till 28 miljarder dollar år 2024. 

Enligt vd Mats Rönngard kommer bolaget initialt att fokusera på den nordamerikanska marknaden, men han konstaterar samtidigt att det händer mycket på det regulatoriska området för cannabis.

"Mycket talar väl för att den legaliseringsvåg som har börjat kommer att fortsätta även i Europa, men det är rena spekulationer så klart", säger han.

Enorama Pharmas affärsidé är att utveckla medicinska tuggummin och sedan sälja dessa under återförsäljarnas egna varumärken, så kallad "private label". Mats Rönngard vill inte peka ut några potentiella kunder för cannabistuggummit, men berättar att det senaste året har ägnats åt att kartlägga marknaden och att utvärdera alternativa affärspartner.

"Det är stora internationella läkemedelsbolag, apotekskedjor och den typen av kunder och samarbetspartners som vi vill arbeta med", säger han.

Enorama Pharma noterades på First North i juni 2016 till teckningskursen 13 kronor per aktie. För helåret 2017 uppgick nettoomsättningen till 1,6 miljoner kronor och rörelseresultatet till -8 miljoner kronor. Så sent som i förra veckan beslutade styrelsen att göra en nyemission av aktier om 25 miljoner kronor.

På onsdagseftermiddagen handlades aktien runt 88 kronor. Sedan det i måndags kväll blev känt att bolaget har fått tillstånd från Läkemedelsverket att hantera cannabis har aktien ökat cirka 30 procent.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Så kan företag utveckla en lönsam affärsmodell trots lågkonjunktur

Den lågkonjunktur som följt pandemin har inneburit svåra tider för många aktörer inom detalj- och e-handeln, men branschen har tampats med motgångar även sedan tidigare. För att säkerställa sin lönsamhet krävs därför att företag utvecklar en långsiktigt hållbar affärsmodell – något som kan vara lättare sagt än gjort. 

Andelen som handlade på nätet steg kraftigt under pandemin, vilket resulterade i bråda dagar för e-handlarna. Efterhand som restriktionerna släppte vände dock utvecklingen; tillväxtkurvan började peka nedåt igen, till stor oro för många aktörer. 

För att skapa sig en utförligare översikt av hur detalj- och e-handlare har bemött de nya förutsättningarna genomförde digitala konsultbolaget Publicis Sapient en djuplodande studie under 2022, tillsammans med Salesforce och Ipsos. Studien – E-commerce Investments of Global Retailers – visade föga förvånande att många handlare anser att pandemin för alltid har förändrat detaljhandeln och förväntar sig fortsatt tillväxt även framöver. Ett mer överraskande resultat var att många e-handlare trots utvecklingen har haft problem med lönsamheten.

– Studien visar att aktörer med primärt fysisk närvaro hade det tufft under pandemin, men nu ser vi att även dedikerade e-handlare får det kämpigare. Butiker som kombinerar fysisk och digital närvaro har således en fördel, då de kan erbjuda bättre kundservice, berättar Björn Elmberg, Nordenansvarig för Retail och konsumentprodukter på Publicis Sapient.

Gap mellan vilja och leverans

9 av 10 beslutsfattare i studien säger sig veta vilka åtgärder som kommer att förbättra lönsamheten, men runt 50 procent brottas ändå med genomförandet.

– Förändring blir lätt både dyrt och krångligt och tar tid och energi från annat. Alla förändringar behöver också ha ett långsiktigt perspektiv och det kan därför vara svårt att veta var man ska börja. Det viktigaste är därmed att ta det första steget och sedermera ta nästa steg när man ser resultat från det första. Det finns ofta åtgärder som snabbt ger resultat utan att kräva stora insatser.

Björn belyser också insamling och användning av data som en avgörande faktor för att identifiera vad som är viktigt för kunderna och se vilka som är lönsamma – ett ofta komplext arbete som erfordrar omfattande kompetens. En erfaren partner kan därför vara nyckeln till ett framgångsrikt genomförande. Globala Publicis Sapient har lång erfarenhet av effektivisering för lönsamhet och samtidigt förbättra kundupplevelsen.

– Vår insikt i vad som driver lönsamhet och kundnöjdhet innebär att vi alltid kan rekommendera lämpligaste lösning som i slutänden hjälper våra klienter att nå högre tillväxt och säkerställa sin lönsamhet, avslutar Björn. 

Om Publicis Sapient

Publicis Sapient hjälper företag inom digital strategi och på̊ att förverkliga sömlösa kundupplevelser oavsett val av kanal. Vi har över 50 kontor världen över, inklusive Stockholm, Göteborg och Malmö, där vi arbetar tillsammans med till exempel Pandora, Clas Ohlson, Tetra Pak och Essity.

Läs mer på: www.publicissapient.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera