Kärnkraftsteknikbolaget Studsviks vd sedan fem år, Michael Mononen, lämnar sin befattning och ersätts den 1 januari av Camilla Hoflund, som har varit chef för affärsområdet Bränsle- och Materialteknik sedan 2014 och arbetat i Studsvik sedan 1994.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Direkt-SE
Bild:Studsvik
Skiftet uppges ske efter att Michael Mononen och styrelsen gemensamt har kommit fram till att ett skifte är lämpligt efter de stora förändringar av Studsvik som har gjorts under de senaste åren.
Innehåll från LexusAnnons
Tekniken bakom nya lyxiga elbilen
Banbrytande styrning, smarta funktioner och en smidig körupplevelse.
Nu är det världspremiär för RZ – Lexus storsatsning inom elbilssegmentet.
– Vi bygger inte en vanlig elbil, vi bygger en Lexus, säger Takashi Watanabe, chefsingenjör på Lexus.
Innovativ design och teknik – det är två världar som korsas i nya Lexus RZ. Detta är en av de första elbilarna som Lexus lanserar, men bygger på nästan 20 års erfarenhet av att utveckla fordon med elektrisk drivning. Lexus introducerade sin första elhybrid, Lexus RX, redan 2005.
– Nu bygger vi inte en vanlig elbil, vi bygger en Lexus, säger Takashi Watanabe, chefsingenjör på Lexus.
En mycket spännande nyhet kommer dock först om ett par år. När Lexus utvecklade nya RZ skapade de även ett nytt revolutionerande styrsystem med en Yoke-ratt. Detta system med steer-by-wire-teknik kommer att fortsätta utvecklas och går att välja som extrautrustning till Lexus RZ från våren 2025.
Frosteffekt i tak
Nya Lexus RZ har även en innovativ panoramatakfunktion, kallad Dimoramatak. Detta glastak har en frosteffekt som gör det möjligt att förvandla hela taket till en frostad yta med ett enkelt knapptryck, vilket ger skydd från solen.
För att skapa bästa möjliga väghållning och prestanda är RZ utrustad med DIRECT4, Lexus intelligenta fyrhjulsdrift. Systemet anpassar kontinuerligt greppet för alla fyra hjulen, och ger en smidig och responsiv körupplevelse.
Skräddarsy belysningen
Inne i kupén kan atmosfären anpassas efter ditt humör med hjälp av Mood Selector som låter dig skräddarsy belysningen med en palett på 64 olika färger. Kupén är också omsorgsfullt designad för att erbjuda största möjliga tystnad. Vindrutan är tillverkad av akustiskt glas, och dörrlister samt motorhuvens dubbla låssystem bidrar ytterligare till att minska påträngande ljud.
Som tekniken för energibesparing används infravärme i RZ för att komplettera klimatanläggningen och värma kupén snabbare och mer effektivt. Denna funktion använder infraröd strålning för att värma fasta objekt direkt framför elementen, vilket ger en känsla av en varm filt runt benen. Infravärmen minskar också belastningen på luftkonditioneringssystemet vilket gör att RZ sparar energi.
Slank design
Lexus RZ 450e är byggd på en dedikerad elbilsplattform och har utformats för att sticka ut bland sina konkurrenter med en slank och sportig design. Bakom ratten kommer du att märka att bilen är designad med föraren i fokus, med responsiv acceleration och inbromsning tack vara fyrhjulsdriften DIRECT4.
Förutom tekniska innovationer har Lexus RZ även utrustats med det omfattande säkerhetssystemet Lexus Safety System + inkl Proaktiv Körassistans. Lexus RZ är en elbil som tack vare sin tekniska mångfald levererar en enastående körupplevelse
– RZ har utvecklats med syftet att skapa en unik elbil som känns säker att åka i, behaglig att befinna sig i och är spännande att köra, säger Takashi Watanabe.