Annons

Cake breddar sig – ska effektivisera leveranser med nytt koncept

Svenska Cake vill bredda användningen av sina eldrivna fordon. Nya funktioner och tillbehör ska göra elmotorcykeln det givna valet för leveranser och service-ärenden i storstäderna.
 ”I dag skulle säga om du inte har en fossilfri lösning för urbana transporter inom två år så är du out of business”, säger Cakes grundare och vd Stefan Ytterborn till Dagens industri.

Cakes nya satsning Work vänder sig till hantverkare, serviceutförare och leverantörer av varor och paket i stadsmiljö.
Cakes nya satsning Work vänder sig till hantverkare, serviceutförare och leverantörer av varor och paket i stadsmiljö.Foto:Cake

Stefan Ytterborn är på plats på den årliga motorcykelmässan EICMA i Milano där traditionella mc-tillverkare som Kawasaki, Yamaha och Honda visar upp sina senaste skapelser. I sammanhanget är svenska Cake en udda fågel både vad gäller design och teknik, då deras motorcyklar är helt och hållet eldrivna. 

Cakes grundare och vd Stefan Ytterborn är på plats på den årliga motorcykelmässan EICMA i Milano för att presentera bolagets nya koncept Work.
Cakes grundare och vd Stefan Ytterborn är på plats på den årliga motorcykelmässan EICMA i Milano för att presentera bolagets nya koncept Work.

Men till skillnad från för några år sen då bolaget enligt egen utsago sågs på med ”lite irritation och skepsis” följer branschen nu Cakes resa med stort intresse. Så sent som för en månad sen gick exempelvis Kawasaki ut med att samtliga bolagets motorcyklar kommer att vara helelektriska 2035.

”Det handlar inte längre om värderingar eller attityd. Det handlar om regelverk. Den enorma hastighet som den här förändringen går i ökar intresset och fokus på det vi håller på med. Vi har gått från att sälja en hoj åt gången till att i dag sälja sälja 12, 20 eller 36 stycken”, säger Ytterborn.

Frän vänster: Kalk, Ösa och Makka.
Frän vänster: Kalk, Ösa och Makka.Foto:Cake

På tisdagen lanserar Cakes sitt senaste koncept, Work, genom vilket man vill bredda användningen av bolagets fordon. Man har utgått från de tre befintliga modellerna Kalk, Ösa och Makka och skruvat på parametrar såsom räckvidd, kapacitet och kraft för att tillgodose behovet hos företag som levererar mat eller paket till hantverkare och serviceproffs. Tvåhjulingarna kan kompletteras med en palett av extrautrustning, såsom släpvagnar, en verktygslåda, en arbetsbänk eller kylskåp.

Cake är en del av den tranformationsvåg som nu utmanar de transportalternativ som historiskt har dominerat inom områden som leveranser och service.

”Vi har kunnat mäta effektivitet jämfört med en bil som till exempel måste hitta parkering, eller ett cykelbud som kör lite långsammare, måste vila och inte klarar av att dra samma kapacitet”, säger Ytterborn och fortsätter:

”Oavsett om det är vanliga bilar eller ett fossilfritt alternativ så är den största utmaningen kopplad till trängseln i storstäderna. Bilarna blir stående, det går långsamt och folk får kalla pizzor eller inte sina paket i tid. Det går åt mycket tid att leverera få grejer. Ett fordon som lätt kan ta sig förbi köerna och kan parkeras utanför porten är enormt effektivt.”

Ytterborn tror att leveranser i städerna i framtiden kommer att utföras av en kombination av transportlösningar där lastbilar parkerar sig på strategiska ställen i städerna från vilka exempelvis elmotorcyklar utgår från som satelliter och kör ut paket lokalt. 

Cake planerar att tillverka 3.000 fordon nästa år. 2030 ska antalet ha vuxit till 200.000. Att gå från en nischad uppstickare till en industri innebär flera utmaningar gällande allt från rekryteringar till att bygga serviceenheter men också utmaningen i att behålla sin särart.

”Det är viktigt att vi inte börjar fuska, sänka priserna och kompromissa med kvalitet, vi har ju ett inbyggt löfte om lång produktlivscykel, men det är klart att vi inte kommer vara lika tydligt differentierade inom tio år.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera