C vill att staten håller längre i bonus-pengarna för miljöbilar

I höst väntar nya förhandlingar om det mycket debatterade bonus malus-systemet i Sverige. Centerpartiet vill höja bonusen, och därmed också skatten på bilar som släpper ut mer. Dessutom ska bonusen hållas inne längre.

Rickard Nordin, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson.
Rickard Nordin, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson.Foto:Janerik Henriksson/TT

Bonus malus-systemet ser ut att få sig en rejäl uppdatering till nästkommande höstbudget. Inför förhandlingarna skramlar partierna med vapen för att försöka få igenom de ändringar man önskar av systemet.

Januaripartierna är överens, enligt punkt 35 i 73-punktsprogrammet, om att bonus malus-systemet ”förstärks och förenklas” under mandatperioden.

Samtidigt svävar Moderaternas hot om att skrota hela systemet över bonus malus-förhandlingarna. Det är dock tveksamt om partiet får med sig hela oppositionen i frågan.

Dagens industri kunde under onsdagen rapportera om Miljöpartiets planer för bonus malus-systemet; med bland annat höjd skatt på malus-bilar, återbetalningskrav på bonus om bilen exporteras innan tre och ett halvt år och en rejäl översyn av förmånsbeskattningen.

Även Centerpartiet är positivt till att staten håller lite längre i pengarna när det kommer till utbetalningen av bonusen. 

Rickard Nordin, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson, säger att han gärna ser en förlängning av bonusutbetalningen. Partiet vill också den delas upp i två delar.

”Vi vill dela upp betalningen i ett tillfälle efter ett år och ett efter fyra år för att bilarna ska stanna i Sverige.”

Centerpartiet kommer också driva på för en höjning av bonusen från dagens maxbelopp på 60.000 kronor till 100.000 kronor. En ståndpunkt partiet haft under en längre tid.

En höjning av bonusen innebär att skatten på klimatvådliga bilar kan komma att behöva höjas, för att systemet ska vara självfinansierat, medger Rickard Nordin.

”Malusen måste finansiera bonusen. Höjer vi bonusen och fler köper miljösmarta bilar så kan man behöva justera malusen, så är det ju”, säger han.

Precis som Miljöpartiet föreslår vill C också förlänga malus-tiden, exakt hur länge vet man inte än. Miljöpartiet har varit inne på upp till sju år.

”Det har funnits en diskussion om att förlänga malus-tiden för att göra det mer attraktivt med bra bilar på andrahandsmarknaden. Det är en av de saker vi tar med oss in i förhandlingarna. Det är viktigt att vi stoppar exporten av miljöbilar till Norge, Nederländerna och Tyskland så att bilarna blir kvar hos oss och gör nytta här”, säger Rickard Nordin.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Euro AccidentAnnons

Ohälsa – påtaglig risk för företag

Långtidsfrånvarande medarbetare är en påtaglig hållbarhetsrisk för de flesta företag. Därför erbjuder försäkringsbolaget Euro Accident även ett rehabiliteringsstöd i sin företagsbetalda sjukförsäkring. Ett stöd som hjälper åtta av tio att kunna fortsätta arbeta.

Hållbarhetsfrågan med sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter spelar en allt större roll för företag. Därmed har det också blivit viktigt för företag att förstå, identifiera och hantera sådana risker, vid sidan om till exempel affärsrisker och finansiella risker.

En av de viktigaste, men ofta förbisedda, hållbarhetsfrågorna handlar om hållbara medarbetare, alltså de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Förutom de mänskliga sidorna så är kostnaderna för ohälsa höga i form av ökad sjukfrånvaro, högre personalomsättning och lägre produktivitet.

En modern sjukförsäkring

Att en medarbetare blir långtidsfrånvarande är emellertid en risk som du till viss del kan försäkra dig mot. Några som erbjuder en sådan försäkring är försäkringsbolaget Euro Accident Livförsäkring.

- Risken för sjukskrivning är högst påtaglig i dagens arbetsliv med många som blir långtidssjuka av stress och utmattning. Därför har vi skapat en modern sjukförsäkring som är bra både för medarbetaren som är försäkrad och för arbetsgivaren som betalar försäkringen, säger Jörgen Örnebrand, produktchef Tjänstepension, på Euro Accident Livförsäkring AB.

Vid risk för sjukskrivning

Förutom den ekonomiska ersättningen vid långtidsfrånvaro så ingår även ett rehabiliteringsstöd i Euro Accidents försäkring.

Rehabiliteringsstödet kan aktiveras redan vid första tecken på att en medarbetare riskerar att bli långtidssjukskriven eller för att hjälpa medarbetare att komma tillbaka i arbete igen. Efter en webbanmälan från närmaste chef samordnar en av Euro Accidents egna rehabiliteringskoordinatorer hela ärendet och ser till att rätt insatser kopplas in.

Goda chanser att hjälpa

Åtta av tio försäkrade som kommer in i Euro Accidents rehabiliteringsprocess genom sin sjukförsäkring blir inte långtidsfrånvarande.

- Om vi bara får möjlighet att starta processen tidigt så har vi en bra chans att komma in med rätt åtgärder innan det går för långt, säger Jörgen Örnebrand.

Det är inte alltid som rehabiliteringsstödet i försäkringen behöver aktiveras. Ibland kan det räcka långt med att medarbetaren själv tar ett eller flera samtal med psykolog, ekonom, jurist, ergonom eller hälsocoach genom samtalsstödet som också är en del av försäkringen.

- Samtalsstödet kan ge rådgivning och hjälp att komma vidare oavsett om det gäller privata eller arbetsrelaterade frågor. Det viktiga är att ta hjälp innan små problem växer sig stora, säger Jörgen Örnebrand.

Helförsäkring för trygga och friska medarbetare

Det här ingår i Euro Accidents Sjukförsäkring PlanSjuk som tecknas av företag för deras medarbetare:

- Samtalsstöd av psykolog, ekonom, jurist, ergonom och hälsocoach

- Chefs- och HR-stöd

- Rehabiliteringsstöd

- Ekonomisk ersättning för inkomstbortfall

Läs mer om Sjukförsäkring PlanSjuk  

Läs mer om Euro Accident

 

Mer från Euro Accident

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Euro Accident och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?