1515

Byrån växer med noll anställda: ”Rätt i tiden”

Up There Everywhere är företaget utan anställda. I stället har det 200 ”medlemmar” runt om i världen som själva bestämmer när de är på jobbet rent fysiskt.

”Vi ligger rätt i tiden när det kommer till att attrahera talang”, säger vd:n Julian Stubbs.

Foto:Joey Abrait

När Julian Stubbs och Eric Dowell 2011 grundade Up There Everywhere gjorde de det med tydligt fokus på talangförsörjningsfrågan och med visionen att skapa framtidens arbetsplats.

”Anställning är på många sätt ett koncept från 1900-talet. Alla reser till samma plats, arbetar tillsammans och har en chef som hänger över axeln. Man tidsrapporterar trots att det i själva verket säger väldigt lite om jobbet du utfört. Det är oproduktivt”, säger Julian Stubbs.

I stället för traditionella kontor satsar företaget på så kallade ’creative spaces’, där det inte finns något tvång om att närvara.

”Trots att vi inte ville ha kontor från början insåg vi snart att vi behövde en lokal för möten med kunder och andra Up-medlemmar. I stället började vi hyra plats på ’co-working spaces’. I takt med att medlemsantalet växte behövde vi mer plats. För att skilja dessa från vanliga kontor kallade vi det just creative spaces. Vi hängde till och med upp en skylt på väggen där det stod ’Don’t waste your time coming in to the office’.”

Distinktionen är tydlig – enligt Julian Stubbs har företaget inte anställda i den gamla bemärkelsen utan medlemmar med egna företag, och de är i dag 200 till antalet.

”Eric och jag ställde oss tidigt frågan hur vi själva vill arbeta. Vi ville ha mer flexibilitet och möjligheten att arbeta när och varifrån det passade oss bäst, med människor över hela världen. Vi ville kunna jobba projektbaserat och styra hur många timmar vi ville jobba. Det landade i att vi bestämde oss för att Up inte skulle ha några anställda men inte heller frilansare, utan medlemmar.”

Enligt Julian Stubbs påminner sättet hur ett bolag skräddarsyr team utefter varje ny kund och projekt om hur filmbranschen arbetar.

”Inför varje film tar man in de talanger man tror kommer göra filmen – projektet – så bra som möjligt. Precis så gör vi också”, säger han.

I dag har Up There Everywhere ett femtiotal medlemmar i Sverige och Norden. Resten befinner sig i exempelvis Tyskland, Storbritannien, USA, Australien, Brasilien och Kina.

”Vi är försiktiga med att inte expandera för fort och vi nekar fler än vad vi rekryterar då vi är noggranna med att våra medlemmar är rätt typ av människor”, säger Julian Stubbs.

I Stockholm, på Grev Turegatan, kommer det dagligen in 10–15 personer. Resten arbetar hemifrån, eller var de nu fördrar.

”Det betyder att det finns en plats att jobba från, men vi behöver inte hyra kontor där samtliga ska få plats. Det gör det hela väldigt kostnadseffektivt. I dagsläget har vi creative spaces i Stockholm, Uppsala, London, Amsterdam, New York, Guildford, och Hamburg.”

Hur funkar det egentligen att vara chef när hela arbetsstyrkan befinner sig på annan plats?
”Vi ger våra medlemmar fullt förtroende. Vi arbetar vanligtvis projektbaserat i mindre team och vår modell kräver att samtliga tar stort ansvar. En projektledare har huvudansvaret för kunden och är vanligtvis närmast kunden rent geografiskt. Med dagens digitala verktyg kan vi arbeta som om att vi alla sitter tillsammans. Ibland befinner vi oss i olika tidszoner vilket kan vara effektivt. En del av teamet kan ta över arbetet när dagen är slut hos oss i Sverige.”

Up There Everywhere är en molnbaserad kommunikationsbyrå som jobbar med varumärkesstrategier, marknadsföring och digitala projekt. Företaget har vuxit rejält de senaste två åren, från knappt 28 Mkr 2017 till 62 Mkr 2019. Ifjol köpte man dessutom upp en digital byrå i London med en liknande affärsmodell.

”Vi ligger rätt i tiden när det kommer till att attrahera talang. Allt fler väljer att bli egenföretagare eller att frilansa. Många drömmer om att stressa mindre och att hitta en bättre balans mellan arbetsliv och privatliv, att slippa rusa till kontoret varje morgon och kväll med andan i halsen. De flesta av våra medlemmar är seniora och skulle kunna få en fast anställning på ett företag i morgon, men det intresserar dem inte”, säger Julian Stubbs.

Malin Nyberg, projektledare och en av 200 UP-medlemmar, bekräftar samma tes. Hon bor halvtid på en gård i Östergötland och halvtid i Stockholm.

”På vintern nyttjar jag ofta dagsljuset genom långa promenader eller ridturer, och lägger i stället min arbetstid under de timmar då det är mörkt ute. Jag pratar med kollegor och kunder dagligen, via mejl, Slack och Skype. Och ibland träffar jag dem på vår creative space.”

Malin Nyberg säger sig vilja missionera för att fler företagsledare ska förstå vitsen med att låta sina anställda arbeta på distans.

”Att vara instängd på samma plats åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan, gör mig varken kreativ eller effektiv – tvärtom.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?