1515

Byggsats ska förvandla p-platsen till en mötesplats

Hur öppnar man upp stadens gator för något annat än bilen?
Vinnova-finansierade innovationsprojektet Street Moves har en potentiell lösning: en byggsats som snabbt kan förvandla ett stycke asfalt till ett utegym, en lekplats eller varför inte en odling.
På torsdagen invigs en första pilotgata i Vasastan i Stockholm. 

EFTER Götgatan på Södermalm med utställda moduler för parkering av el-scootrar samt cyklar.
EFTER Götgatan på Södermalm med utställda moduler för parkering av el-scootrar samt cyklar.
FÖRE Götgatan på Södermalm som den ser ut i dag.
FÖRE Götgatan på Södermalm som den ser ut i dag.
EFTER Korsningen Götgatan – Högbergsgatan med moduler utställda.
FÖRE Korsningen som den ser ut i dag.
EFTER Kocksgatan med utställda moduler.
FÖRE Kocksgatan som den ser ut idag.
FÖRE Kocksgatan som den ser ut idag.

”Det finns ett behov av trivsamma ytor där man bor. Och eftersom gatorna är den största gemensamma ytan vi har så borde de få den funktionen”, säger Daniel Byström, projektledare för Street Moves på ArkDes Think Tank till Dagens Industri.

Byggsatsen består av en utbyggbar grundplatta i ljust limträ med specialanpassade delar som placeras ovanpå. Det kan vara en laddstation för en delad bil, en parkeringsplats för elsparkcyklar, ett utegym, lekplats eller en odling.  Behoven ska få avgöra.

Exempel på olika kombinationer.
Exempel på olika kombinationer.Foto:Lundbergs Design

”Det är som att placera ut en möbel på en gata som du kan beställa och ställa ut direkt. Sen kan varje stad själva vara med och utveckla vad de vill ha på de här plattorna. Det behöver inte vara samma sak på alla ställen”, säger Daniel Byström.

Grundtanken är att stadens rum inte ska kretsa kring bilen och bilens framkomlighet. Istället ska kommuner och städer med hjälp av byggsatsen kunna använda utrymmet för annat som ger mer plats för människor.

”Det här är ett ett projekt som handlar om att förändra hur vi använder gatorna. Det finns stora behov av det. Det har kommit många nya mobilitetslösningar - dels sparkcyklarna men också många andra nya fordon och nya sätt att leverera varor på”, berättar Byström.

Daniel Byström är projektledare för ”Street Moves”.
Daniel Byström är projektledare för ”Street Moves”.

Under våren gjordes det inom projektets ramar en uttömmande analys där man dels kom fram till de nya behov som uppkommit i städerna, nya sätt att färdas på och nya tjänster. Man tittade också på och inspirerades av hur man hanterat liknande frågor på andra platser i världen.

”Den här lösningen som vi tagit fram har hämtat mycket inspiration från så kallade parklets, som finns i till exempel San Francisco. Det innebär att man kan hyra en parkeringsplats och möblera den med vad man vill. Man behöver inte parkera bilen där. Man kan lika gärna ha en uteplats, anlägga en odling, ja i princip vad du vill. Antingen som privat aktör eller så är det ett gäng grannar som går ihop. Det är en inspirationskälla för det här projektet”, säger Daniel Byström.

Under coronapandemin och vårens reserestriktioner har behovet av ytor för rekreation i närheten av hemmet vuxit, men också hälsoaspekten har fått större utrymme på agendan. I somras rapporterades det ständigt om trängsel i städernas parker, och på andra gemensamma utrymme. 

Så är byggsatsen uppbyggd.
Så är byggsatsen uppbyggd.

”Man pratar ofta om brist på utrymme - för bilar. Men om man ser det utrymme man har på gatorna så är det enormt utrymme. Man sitter i princip en person i varje bil och det är ett oerhört ineffektivt sätt att använda våra gemensamma ytor på. Istället kan vi använda gatorna på ett sätt så vi involverar fler funktioner som människor mår bra av”, säger Byström.

Pandemin har också öppnat upp folks ögon för alternativa tankar, och det är ett mer gynnsamt klimat att experimentera och testa nya lösningar, menar Byström. 

”Vi ser hur saker kan förändras över en natt. Det är ju inget fenomen som inte bara finns i Sverige. Det är internationellt. Mobilitetsfrågan är en av vår tids största utmaningar”.

Förutom Stockholm är även Umeå, Helsingborg och Västervik med och utvärderar byggsatsen. Man vill testa hur man kan använda den på olika sätt i olika typer av städer och komma åt de utmaningar som finns där – och på sikt lösa dem. Street Moves hoppas att fler städer ska visa intresse. Men tror även på en internationell marknad på sikt.

”Det finns 40.000 kilometer gator bara i Sverige, så utvecklingspotentialen är stor. Vi har mer parkeringsyta per person än bostadsyta generellt sett. Hur många bilar behöver det vara egentligen? I den smarta staden sprider vi ut funktionerna mycket mer, så de blir fördelade över staden”, säger Byström.

I arbetet med att ta fram byggsatsen har ArkDes Think Tank samlat en mängd aktörer från både näringsliv och offentlig sektor. Projektet är finansierat av innovationsmyndigheten Vinnova och i arbetet finns bland annat bildelningsföretaget M – Volvo Car Mobility, el-scooterbolaget Voi, Stockholm Stad och Transportstyrelsen. Bakom designen av byggsatserna står Lundbergs Design.

”Varje aktör är extremt duktiga inom sitt område men vi kan också se det gemensamma intresset, och få en gemensam förståelse för vilka förutsättningar om finns, och vilka eventuella regelverk som kan tänkas utgöra ett hinder”, säger Byström.

Från och med den 17 september testas byggsatsen i Stockholm på stadens ”Framtidsgator”. Först ut är Hälsingegatan i Vasastan vid Gustav Vasa skola, och veckorna därpå vid Katarina Norra skola på Tjärhovsgatan på Södermalm, och vid Eiraskolan på  Parmmätargatan på Kungsholmen. Modulerna kommer att utvärderas under höst, vinter och vår.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?