Annons

Byggmax tar kostnad på 50 miljoner

Byggmax meddelar att det ska omstrukturera Skånska Byggvaror vilket kommer att tynga resultatet för det fjärde kvartalet med en engångskostnad på cirka 50 miljoner kronor.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Bild:Byggmax

Av engångskostnaden är cirka hälften kassaflödespåverkande och återbetalningstiden är 2-2,5 år, mätt som årliga kostnadsbesparingar i förhållande till engångskostnaden.

Åtgärderna kommer få viss positiv effekt på de operationella kostnaderna under 2018, och full effekt 2019, heter det.

Skånska Byggvaror har stark och lönsam verksamhet i kategorier relaterade till trädgårdsbyggnader, som uterum och växthus, enligt Byggmax BMAX -0,04% Dagens utveckling .

"De senaste årens satsningar på att bredda verksamheten har dock medfört ökad komplexitet, ökade kostnader, och ett minskat fokus på att utveckla kärnverksamheten", heter det.

Skånska Byggvaror ska nu fokusera på "garden living", det vil säga uterum, växthus, och relaterade tillbehör för trädgårdsbyggnader.

Flera initiativ har redan tagits, så som investeringar för att stärka e-handelskompetensen och den egna produktportföljen samt minskad försäljning av mindre lönsamma produkter utanför kärnverksamheten. Kategorier utanför kärnverksamheten inkluderar dörrar, fönster, garagedörrar, arkivskåp, badrumsmöbler, bastu, förvaring, och garderober. Vidare har bolaget påbörjat omstrukturering av kostnadsbasen för att sänka operationella kostnader.

"De åtgärder vi nu genomför är ett viktigt steg mot att skapa en modern ledare inom 'garden living'", säger Byggmax vd Mattias Ankarberg.

Därmed blir 2018 ett omställningsår för Skånska Byggvaror.

"Vi förväntar oss lägre försäljning som följd av mindre marknadsföring av produkter utanför kärnverksamheten, investeringar för att genomföra den strategiska planen, och att avsluta 2018 med en starkare kärnverksamhet och lägre operationella kostnader", säger Mattias Ankarberg.

Innehåll från GotlandsbolagetAnnons

Nya satsningen som skapar fossilfria resor till Gotland – utan att tumma på restiden

Gotlandstrafiken är gotlänningarnas landsväg till fastlandet och en förutsättning för att fler besökare ska kunna uppleva ön. Nu planerar Gotlandsbolaget stora investeringar för att färjetrafiken ska bli fossilfri. Med innovativ teknik och nya drivmedelslösningar är målet att minska CO2-utsläppen med 70 procent senast 2030. 

– Vår nollvision, Destination Zero, är vår viktigaste resa hittills, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget.

Den globala sjöfarten står i dag för nästan tre procent av de mänskligt orsakade utsläppen. Mot bakgrund till det har Gotlandsbolaget, ägarbolaget bakom Destination Gotland, satt upp målsättningar för att minska koncernens klimatavtryck. 

• 2030 ska CO2-utsläppen minskats med 70 procent. 

• 2045 ska Gotlandsbolagets färjetrafik vara klimatneutral. 

Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, om målsättningen:

– Vi tycker att det ska kosta att göra utsläpp och ser positivt på att sjöfarten blir en del av utsläppshandelssystemet, ETS. Just nu är målet för oss att minska våra egna utsläpp för att i förlängningen också bidra till hela sjötrafikens minskade klimatavtryck.

För att ställa om, och möta kundernas krav om mer hållbara resor, har Gotlandsbolaget utvecklat Horizon-serien. Med fartygen Gotland Horizon och Gotland Hydrocat, som kan vara i trafik redan 2030, visar man att det går att minska klimatavtrycken med till exempel fossilfri vätgas som bränsle. Den stora utmaningen är att fram till 2030 få tillgång till storskalig vätgasproduktion i närområdet.

– Horizon-serien bygger på en flexibel turbinlösning där fossilfri vätgas är det primära alternativet. Men tekniken går också att använda med andra fossilfria flytande eller gasformiga bränslen, säger Håkan Johansson. 

Lanseringen av Gotland Horizon förra året följdes under 2022 upp med ett fartygskoncept för världens första storskaliga vätgasdrivna katamaran: Gotland Hydrocat. Den gör det möjligt att trafikera sträckan Gotland-fastlandet på under tre timmar – samtidigt som utsläppen minskar markant.

– Överfartstiden är extremt viktig för gotlänningarna. För 20 år sedan halverade vi restiden från nästan sex timmar till tre timmar. Resultatet blev att resandet på kort tid fördubblades. Det visar att restiden är helt avgörande för att kunna bo, leva och verka på Gotland. Det är fantastiskt att det snart kommer kunna gå att resa ännu snabbare än idag, säger Håkan Johansson. 

Om Horizon-serien

• Horizon-serien är ett utvecklat koncept med snabbgående passagerar- och fraktfartyg med syfte att minska CO2-utsläppen med 70 procent till 2030. 

• Gotland Horizon, med en hastighet på 28 knop, var det första fartygskonceptet i serien. Under 2022 lanserades även Gotland Hydrocat som med en hastighet på 35 knop kan trafikera sträckan Visby-Nynäshamn på 2 timmar och 50 minuter.

• Båda fartygen är designade för att drivas med gasturbiner som är anpassade för flera typer av fossila bränslen, så kallad multi-fuel. Förutom vätgas kan även bränslen som metanol, e-metanol eller biogas användas.  

Här kan du läsa om Horizon-serien och Gotlandsbolagets nollvision. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Gotlandsbolaget och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera