1515
Annons

Byggjättarnas plan för framtidens stad

Tänk dig en stad med förarlös kollektivtrafik, rimliga boende- och markkostnader och närhet till allt. Det ska byggas tätt, innovativt och hållbart men med människan i centrum. Så ser planerna för framtidens stad ut – ABC-staden 2.0.    

ABC står för Activity Based City. I staden ska 20.000 människor bo, med närhet till arbete, skola och allt som hör livet till. Det är företagen Skanska, WSP, MTR och Scania som gått ihop i en gemensam vision om ”framtiden stad” – en lösning på att 700.000 nya bostäder och fossilfria transporter måste bli till inom 15 år i Sverige.

Tanken är att ABC-staden byggs utanför en storstad som har ett befintligt kollektivtrafiknät som kan byggas ut. Kollektivtrafiken kommer vara själva blodomloppet i staden, ett system för kollektiv transport för människor, varor och sopor.

”Urbaniseringen som sker i världen ställer stora krav på hållbarhet. För att förenkla det hela: det handlar om att parkera bilarna. Om 30 år har Stockholm tre gånger så många bilar som vi har idag – det funkar inte. Vi måste hitta nya lösningar för kollektivtrafiken”, säger Henrik Henriksson, vd för Scania.

Framtidens stad kommer bli tätare bebyggd än Stockholms innerstad, men det kommer bli resurseffektivt och attraktivt, berättar Mats Rönnbo, utvecklingschef på Skanska.

”Det vi vill skapa är ’den goda staden’ där människan är i centrum. Där vill vi ta med digitaliseringens möjligheter, ett beteendevetenskapligt perspektiv och modern arkitektur för att skapa denna stad”.

I staden ska det finnas 26 förskolor, 7 grundskolor, 3 gymnasium och 8 vårdinrättningar. Det ska även finnas 1.000 verksamheter och 5.000 kontorsplatser. Men framför allt: 9.000 hyresrätter och bostadsrätter.

”Tanken är att man ska kunna göra bostadskarriär inom 600 meter” säger Mats Rönnbo.

Det nya stadskonceptet mottages varmt av Sveriges minister för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson, som precis som Skanska, WSP, MTR och Scania tror att kunskapsutbyte mellan näringslivet, akademin och politiken är förutsättningen för att skapa nya hållbara städer.

”De samhällsutmaningar vi står inför idag är av den karaktären att ingen enskild aktör kan lösa det själv, det är först i samverkan med som vi kan hitta nya lösningar”, säger hon.

Men företagen efterlyser politiska beslut som håller längre än en mandatperiod – annars blir samverkan svårt och ABC-staden riskerar att inte bli verklighet.

”Vi behöver långa beslut som går över blockgränserna, vi kan inte satsa när det blir politiskt upprivna beslut. Vi behöver veta vad det är som gäller många år framöver”, säger Skanskas vd Johan Karlström.

Han poängterar att något måste hända nu och föreslår att bygga ut spårtrafiken i Uppsala där ABC-tanken skulle kunna appliceras på flera ställen. Och det finns redan goda exempel på stadsbyggnadsprojekt liknande ABC-staden. Järfälla kommun har tredubblat sin befolkningsökning de senaste åren och femdubblat bostadsbyggandet till 1.200 bostäder per år i genomsnitt.

Företagen hoppas att ABC-staden blir verklighet – det är akut behov av nya stadsbyggnadslösningar både i Sverige och globalt.

”Vi ser det här som nästa årsring på storstäderna. Att man kan börja från scratch möjliggör att man kommer ur gamla strukturer och börjar tänka”, säger Mats Rönnbo på Skanska.


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?