1515

Byggjättar i mångmiljardprojekt i Solna

Skanska och Fabege går ihop i ett fastighetsutvecklingsprojekt i området Huvudsta i Solna utanför Stockholm, som går ut på att bygga bland annat tusen nya bostäder. Projektvärdet går loss på 15 miljarder kronor.

Fabeges och Skanskas nya byggnader, som planeras uppföras år 2030 och tio år framåt vid Projekt Mälarbanan i Solna.
Fabeges och Skanskas nya byggnader, som planeras uppföras år 2030 och tio år framåt vid Projekt Mälarbanan i Solna.Foto:Skanska/Fabege.
Projekt Mälarbanan i Solna. ”Huvudstaleden” i bilden går österut längs de blå kvarteren, och utgörs i dagsläget av en bred bilväg som inte används.
Projekt Mälarbanan i Solna. ”Huvudstaleden” i bilden går österut längs de blå kvarteren, och utgörs i dagsläget av en bred bilväg som inte används.Foto:Skanska/Fabege
Projekt Mälarbanan i Solna. De vita existerande husen bortom de planerade blå och lila är flerbostadshus i stadsdelen Skytteholm, hus som byggdes i slutet av 50-talet och början av 60-talet innan miljonprogrammet drog igång.Foto:Skanska/Fabege.
Gunnar Hagman, Sverigechef på Skanska.
Gunnar Hagman, Sverigechef på Skanska.

Skanska SKA B -2,66% Dagens utveckling Sverige och Fabege FABG -1,22% Dagens utveckling köper tillsammans cirka 150.000 kvadratmeter mark av Solna Stad för 2 miljarder kronor, drygt 13.000 kronor per kvadratmeter således, enligt ett pressmeddelande från Solna Stad. Fabeges del av köpeskillingen uppgår till 900 Mkr, uppger Fabege.

Skanska siktar på att bygga 85.000 kvadratmeter bostäder, restauranger och olika slags servicelokaler såsom förskolor och LSS-boende där. Fabeges bostadsplaner ligger på 10.000 kvadratmeter, och sammanlagt ska det bli 1.000 nya bostäder. Till det kommer 52.000 kvadratmeter kontor med 2.000 nya arbetsplatser för Fabeges del.

Marken utgörs delvis av ytor som friläggs när järnvägen Mälarbanan byggs ut från två till fyra spår, varav delar hamnar i tunnel.

Totalt uppgår värdet av stadsutvecklingsprojektet till 15 miljarder kronor enligt Solna stads pressmeddelande. Hur mycket av de 13 miljarder kronorna som detta innebär utöver marken, som alltså kostar 2 miljarder kronor, Skanska respektive Fabege pytsar in offentliggörs inte.

”Utvecklingen av centrala Huvudsta är Solnas största och i särklass mest komplicerade stadsutvecklingsprojekt, i och med att järnvägen förläggs i tunnel och kantas med ny bebyggelse. Därför känns det tryggt att samarbeta med två aktörer som har stor erfarenhet av stadsutveckling i komplexa storstadsmiljöer”, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna, i pressmeddelandet.

Fabege utvecklar sedan tidigare flera andra områden i Solna, bland annat i det angränsande Solna Business Park, och vd Stefan Dahlbo betecknar i pressmeddelandet markförvärvet som ett ”naturligt tillskott”.

Skanska å sin sida är också med på båten sedan tidigare, eftersom man har i uppdrag från Trafikverket att arbeta fram förutsättningar för själva tunneln samt en tillhörande pendeltågsstation i projektet.

Vad har ni för avkastningskrav på en sådan här investering?
”Vi kommunicerar aldrig avkastningskrav på enskilda projekt. Däremot har vi vad gäller projektutveckling, som detta handlar om, ett övergripande avkastningsmål på 10 procent på sysselsatt kapital, något som såklart alla våra projekt ska bidra till”, säger Skanska Sveriges vd Gunnar Hagman till Di.

Hur ska ni säkerställa att ni inte räknar bort er i ett såpass här stort projekt?
”Vår integrerade affärsmodell med alla resurser inhouse förstärker operativa och finansiella synergier, och det stärker inte minst kostnadskontrollen.” 

Kommunstyrelsen i Solna förväntas den 29 mars 2021 besluta om överenskommelser med Skanska Sverige och Fabege. Själva bygget ligger dock en bra bit in i framtiden: byggstart för utbyggnaden av järnvägen som ska däckas över är planerad till 2023, och bygget av de nya kvarteren ska ske 2030 – 2040. Betalning för marken sker inte förrän de nya kvarteren uppförs.

 


Innehåll från FujitsuAnnons

Så ser den framtida intelligenta arbetsplatsen ut

Det pågår ett skifte i hur vi ser på kontorsarbetsplatser och de flesta är överens om är att utvecklingen påskyndats dramatiskt av pandemin. En arbetsgivare behöver säkerställa att en arbetsmiljö uppmuntrar frihet, flexibilitet och mobilitet. Det japanska företaget Fujitsu är idag en ledande expert inom IT för arbetsplatser för både privat och offentlig sektor.

– Vi har en gigantisk kundbas och har därför lärt oss varje kundkategoris behov. Med vår bredd i portföljen ser vi till att allt bara fungerar. Få aktörer har kommit så nära slutanvändaren i kombination med att ha kvar den globala styrkan. I Sverige är det ofta antingen eller, men här är vi unika, säger Viktoria Granqvist, Head of Delivery för Fujitsu IT-tjänster.  

Organisationers behov förändras på grund av pandemin

Även om det i Sverige tidigare funnits en viss typ av distansarbete går det inte att komma ifrån att företag tvingats tänka om drastiskt i samband med pandemin. När flera nödgats att arbeta från hemmet har det varit avgörande att kunna göra det på ett effektivt sätt. Rätt digitala verktyg är en nyckel för att kunna hantera de förändringar som distansarbete kräver.

Fujitsu är enligt analysföretaget Gartner en av ledarna inom arbetsplatstjänster och arbetar globalt med allt från stora detaljhandels-kunder och banker till tillverkningsföretag och erbjuder en verklighet där medarbetarna kan jobba var, när och hur de vill.    

– Vi jobbar med alla slags IT-tjänster och med våra verktyg klarar företag att jobba från vilket ställe som helst. Vi kliver in där det finns behov, allt ifrån att se till att datorn har den senaste säkerhetsuppdateringen till att säkerhetsställa att informationen är skyddad och att hårdvaran eller mobiltelefonen är kompatibel med de program som används. Vår målbild är att allting alltid ska fungera utan några problem, berättar Viktoria Granqvist.

Framtidens arbetsplats kräver effektivt flöde av information

Tillsammans med IDC har Fujitsu gjort en undersökning om hur den framtida intelligenta arbetsplatsen kommer att se ut i Sverige. Resultatet visar att det är avgörande med rätt värderingar men också att få informationen att flöda på ett effektivt sätt.

– Unga som kommer in i arbetslivet idag har alltid använt sig av appar. De förväntar sig att det ska vara lika lätt kunna kommunicera på arbetsplatsen som med kompisarna och för detta krävs nya IT-verktyg. I undersökningen ser vi att många nordiska företag lyfter just behovet av digitalisering och kontinuerligt lärande för att använda nya verktyg.   

– Tidigare har kontoret varit den stora identiteten, idag krävs det mer av företagskulturen. Man behöver gå bort ifrån de materiella symbolerna och lägga fokus på det immateriella och bli mer värdebaserad. Det kräver förändrat ledarskap och nya sätt att mäta medarbetarnöjdhet. En jämlik organisation behövs där alla medarbetare bidrar till företagets värde på ett tydligt sätt, avslutar Viktoria Granqvist.

Mer information om Fujitsu

Fujitsu är ett av Sveriges bredaste IT-tjänsteföretag med 650 medarbetare i Sverige som hjälper företag och organisationer att utveckla sin verksamhet med IT och digitalisering. Fujitsu är det enda globala, japanska IT-företaget, med 129 000 medarbetare i 100 länder. Kombinationen av global styrka och lokal närvaro gör att Fujitsu kan följa svenska kunder ut i världen.  

Mer information om Fujitsu och Work Life Shift

 

Mer från Fujitsu

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fujitsu och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?