1515

Byggföretagen: Risk för cementkris omöjliggör prognos

Den ekonomiska återhämtningen från pandemin fortsätter och bygginvesteringarna är på väg upp, med bostäder som draglok. Det är dock omöjligt att göra någon siffersatt prognos för byggandet 2022 på grund av risken för en cementkris.

Det skriver Byggföretagens i nya konjunkturprognos, som Nyhetsbyrån Direkt tagit del av.

Foto:Mostphotos

”Vi har aldrig tidigare upplevt en sådan här osäkerhet. Det är första gången någonsin Byggföretagen inte har kunnat göra en prognos,” säger Byggföretagens näringspolitiska chef Tanja Rasmusson till Nyhetsbyrån Direkt.

Byggföretagen menar att det allmänna ekonomiska läget egentligen borde vara gynnsamt för byggindustrin, men att det i dagsläget inte går att säga om byggandet kommer att öka eller minska under 2022, beroende på risken för brist på cement.

Bakgrunden är att Mark och miljööverdomstolen i somras avvisade Cementas ansökan om fortsatt och utökat tillstånd för brytning av kalk i Slite på Gotland, där runt 75 procent av all cement som används i Sverige produceras. Tillståndet löper ut den 31 oktober, men regeringen har föreslagit en tillfällig lag som ska möjliggöra fortsatt brytning i cirka åtta månader till.

Enligt Byggföretagen finns en sådan stor mängd möjliga utfall, beroende på vad som sker såväl juridiskt som politiskt, att det är helt omöjligt att säga vad som kommer att ske med den svenska cementtillverkningen.

 I värsta fall blir det inget av den tillfälliga lagen och alla leveranser av cement från Slite upphör då under november. 

”Då blir det ett byggstopp och runt 175.000 kommer att varslas om uppsägning i anläggningssektorn samtidigt som samhällsviktiga investeringar inte kommer att kunna göras, för det till det behövs cement”, säger Tanja Rasmusson. 

I bästa fall får Cementa tillstånd att fortsätta bryta kalk under en treårsperiod framåt, och då kan de med tillskott av kalk från Nordkalk på Gotland sannolikt fortsätta att producera cement i ganska stor omfattning.

”Men då måste Nordkalk få tillstånd att utöka sin brytning och sedan måste kalk transporteras från ena sidan av Gotland till den andra”, säger Tanja Rasmusson.

Hon säger att alternativen annars är få, cement behövs i princip till allt som byggs och import är inget alternativ.

”Dels eftersom det är svårt att ersätta en cement med en annan, dels eftersom det kanske inte finns överkapacitet i andra länder, man bryter den kalk man behöver själv. Möjligheten till import är ändå inte heller så stor, vi har inte kapacitet i våra hamnar. Men import skulle dessutom utsläppen av koldioxid öka. Det enda långsiktigt hållbara alternativet är egen svensk brytning av kalk och tillverkning av cement”, säger Tanja Rasmusson.

Vad gäller det Byggföretagen kan uttala sig om, byggandet i år, spår de att bygginvesteringarna i Sverige ökar med totalt 3 procent. Detta är en liten nedrevideringar från den senaste prognosen i mars, då bygginvesteringarna väntades öka 4 procent i år. Under 2020 var bygginvesteringarna oförändrade.

Byggandet drivs av bostadsinvesteringarna, som väntas öka med hela 10 procent i år, främst drivet av ett ökat byggande av nya bostäder. I år väntas det påbörjas 65.500 bostäder, en upprevidering från 57.000 i marsprognosen.

”Uppgången i antal påbörjade bostäder håller alltjämt i sig och omfattar samtliga hustyper och upplåtelseformer. Den positiva bilden förstärks ytterligare av att bygglovsutvecklingen indikerar ett fortsatt stort intresse nya hus och lägenheter”, skriver Byggföretagen i prognosen.

Lokalbyggandet väntas minska 3 procent i år, till följd av minskat byggande av såväl kommersiella som offentliga fastigheter. Särskilt tungt har det varit för detaljhandelsfastigheter. När restriktioner nu lättats väntas dock en återhämtning för det privata lokalbyggandet inledas under hösten. 

Byggföretagen har också reviderat ned sin prognos för anläggningsinvesteringarna, som nu också väntas sjunka 3 procent i år, efter ett svagt första halvår. De spår dock en vändning upp igen under det andra halvåret. 


Innehåll från Trelleborgs HamnAnnons

Skandinaviens nav för transport och logistik finns i Trelleborgs Hamn

Under 2021 kommer Trelleborgs Hamn ha hanterat ungefär 100 000 fler rullande enheter än tidigare år, trots rådande pandemi. Nyckeln till framgången är en modern, digitaliserad och miljövänlig hamn som fungerar som nod i en mer tillgänglig och hållbar transportkedja. 

Trelleborgs Hamn är inne i en expansionsfas där hamnen flyttas och byggs ut för att kunna ta emot större och fler fartyg. Utöver det görs plats för Kuststad 2025, ett stadsutvecklingsprojekt som bland annat innebär möjlighet för bostäder, näringsliv och infrastruktur i en havsnära miljö. 

– Vi är oerhört viktiga som hamn och nod för Sverige och handeln. Vi är Skandinaviens största RoRo-hamn och har en marknadsandel på 31 procent av allt som kommer till och från Europa, säger Jörgen Nilsson, VD.

Skapa rätt förutsättningar till mer hållbara transporter

Hela Sveriges logistikflöden kanaliseras till stor del genom Trelleborg. Därför tar Trelleborgs Hamn utmaningar som miljömässigt hållbar logistik på allvar och Jörgen Nilsson betonar vikten av att ha en god logistisk infrastruktur bakom hamnen för att säkerställa att gods och varor kommer fram på ett så miljövänligt sätt som möjligt. Trelleborgs Hamn agerar kittet som skapar smidiga flöden genom hamnen. Under 2022 introduceras även två nya fartyg från TT-Line, vilket är positivt ur ett miljöhänseende då de har möjlighet att drivas på LNG (flytande naturgas). 

– För oss är det viktigt att jobba med små steg för att förbättra kontinuerligt. Med det menar jag att vi absolut ska använda sjöfarten när vi behöver flytta stora volymer gods, men vi ska använda tåget när det gäller långa transporter och vägtrafiken när det är en kort och flexibel frakt som ska hanteras. Intermodala transporter, då man kombinerar olika transportslag för att få fram sitt gods, anser vi helt enkelt är bäst för miljön. Vi är en modern hamn och med digitala verktyg och smarta processer ser vi till att du som kund får dina varor enligt den tid och hastighet som du önskar. Det är vår lilla, men viktiga, del i logistik- och transportkedjan, säger Jörgen Nilsson. 

Kompetensutveckling med en egen akademi

– Men vi investerar inte bara i hamnen utan även i vår personal. Vi vill ju fortsätta vara Europas bästa RoRo-hamn och erbjuda den bästa hamnservicen. För att följa med i utvecklingen och ge fler medarbetare chans till kompetensutveckling har vi startat Trelleborgs Hamns egen akademi, THAB Academy, som pågår under två års tid. Under pandemin har utbildningen pausats men nu ser vi fram emot att starta upp de två årskullarna igen, säger Jörgen Nilsson.

Om Trelleborgs Hamn
Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn och hanterar en stor del av svensk export och import. Från Trelleborgs Hamn utgår färjeförbindelser till Tyskland, Polen och Litauen, dygnet runt, året om. Trelleborgs Hamn har som uttalat mål att vara Östersjöns klimatsmartaste hamn. 

www.trelleborgshamn.se

Mer från Trelleborgs Hamn

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Trelleborgs Hamn och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?