Annons

Bygger vidare i norr

Efter förra veckans storaffär mellan Diös och Castellum, värd 4,5 miljarder kronor, har Diös i princip mött sina tillväxtmål.

Ändå tror vd:n Knut Rost att det kan komma fler transaktioner.

ÖKAR. Strategin för Diös, med vd:n Knut Rost, är att finnas på tio tillväxtorter i norra Sverige där hyrorna har stigit rejält de senaste åren.
ÖKAR. Strategin för Diös, med vd:n Knut Rost, är att finnas på tio tillväxtorter i norra Sverige där hyrorna har stigit rejält de senaste åren.Bild:Håkan Wike

Redan i somras antydde Knut Rost att Diös kunde tänka sig att köpa de fastigheter som Castellum skulle göra sig av med i norr, men inte till vilket pris som helst.

”Vi tycker att det här är rätt prisnivå för ett väldigt vällokaliserat bestånd. Fastigheterna är väl underhållna och det är fantastiska hyresgäster”, säger Knut Rost nu när affären är i hamn.

Fastigheterna ligger i första hand i Umeå, Luleå och Sundsvall. Knut Rost ser affären som en tillväxtmöjlighet, där mycket serveras på ett och samma fat.

”Det innebär ett värdeskapande för oss i form av både en intäktsökning och en mängd stordriftsfördelar. Vi finns redan på de här orterna, så det är inte så att vi måste bygga upp en helt ny organisation för det här”, säger han vidare.

Två villkor måste uppfyllas för att affären ska gå igenom. En företrädesemission i Diös ska godkännas och Konkurrensverket måste ge klartecken.

Faller allt på plats växer Diös med 30 procent. Det är inte första gången som Diös växer stort genom förvärv. När Diös 2011 köpte Norrvidden, som Maths O Sundqvist under finanskrisen lämnat i pant till Carnegie, för 5,8 miljarder kronor blev bolaget dubbelt så stort i ett slag.

Storaffären har föregåtts av flera mindre förvärv. Målet var tidigare att växa till ett bestånd värt cirka 18 miljarder kronor till 2020. Efter affären med Castellum värderas Diös fastigheter till 17,9 miljarder kronor.

Innebär det att ni har handlat färdigt?
”Nej, det tror jag inte. Vi ska bygga mera och öka transaktionsintensiteten genom att något kanske avyttras och någonting kommer till.”

Diös strategi är närvaro på främst tio tillväxtorter i norra Sverige. Hyrorna ligger inte på samma nivåer som i storstadsregionerna, men ökar på samma sätt, förutsatt att man bygger nytt och håller sig i centrum.

”Umeå och Luleå har haft ganska kraftiga hyresvandringar. Kontor har legat på 1.100–1.200 kronor per kvadratmeter, som exempel. I dag offererar vi på 2.000 kronor kvadratmetern. Det har skett på två år”, säger han.

Samma tendenser syns både i Östersund och i Gävle, om än i mindre omfattning.

Var gör det för konkurrensen? Vill fler köpa fastigheter i norr?
”Ja, det tror jag. Men vi har redan kolleger i branschen som är här, både Kungsleden och Hemfosa och en mängd lokala stora duktiga bolag, så det är redan ganska hård konkurrens.”

Den största skillnaden för fastighetsbolagen i norr är att det finns större möjligheter att bygga nytt i centrum, jämfört med i storstäderna. Diös bygger för ungefär en halv miljard kronor om året, men det tror Knut Rost ökar.

Branschen har haft flera goda år. Även om de långa räntorna börjar krypa uppåt ser Knut Rost ljust på framtiden. Om han tvingas peka ut något som oroar honom väljer han skattefrågor.

”Vi har ganska många småföretagare som hyresgäster. En annan sak som skulle kunna göra det jobbigare för oss är att konkurrensen på byggmarknaden inte blir bättre.”


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?