1515

Byggbolaget växer i rasande gasellfart: ”Häcken full dygnet runt”

EDSVALLA/KARLSTAD. Drivkraften sedan starten 2016 har varit att göra ett bra jobb och få nöjda kunder. Man kan lugnt konstatera att det har varit ett vinnande koncept. Värmländska BMJ Betonghåltagning & Entreprenad har vuxit i rasande Gasellfart – utan att det egentligen har varit meningen.

Magnus Nyman vd och Patrik ”Biffen” Svensson på BMJ Betonghåltagning.
Magnus Nyman vd och Patrik ”Biffen” Svensson på BMJ Betonghåltagning.Foto:Amanda Lindgren
Bolaget BMJ Betonghåltagning & Entreprenad har levererat resultat som tagit det hela vägen till Gaselltoppen.Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Arbetslaget leds av Patrik ”Biffen”Arn Svensson som helst jobbar på plats.Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Ett flak är på väg att fyllas med rivningsrester.Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren

Det dånar i det nya bankhuset på Stora torget i Karlstad när Patrik ”Biffen” Arn Svensson drar igång maskinen för håltagning i betong. Här pågår en stor renovering där BMJ Betonghåltagning & Entreprenad är en av underleverantörerna.

”Vi river väggar, sågar i golvet och borrar hål för rörmokare, elektriker och ventilation. Min roll är att få jobbet på plats att rulla och fungera – att det blir som det ska”, säger Patrik ”Biffen” Arn Svensson, en av fyra delägare i bolaget som har kammat hem Gasellsegern i Värmlands län.

Han kommer från den lilla orten Högboda i Kils kommun, där han gick i högstadiet ihop med Magnus Nyman. Båda två började jobba i betonghåltagningsbranschen som anställda i andra företag. Där arbetade de i ett femtontal år innan idén väcktes om att starta eget.

”Vi började på heltid 2016. Det kändes roligt att prova om det skulle fungera att driva eget. Sedan dess har det rullat på.”

Så småningom kom även Jesper Johansson in som tredje delägare. BMJ står för ”Biffen”, Magnus och Jesper. Patrik ”Biffen” Arn Svenssons bror Robin Svensson har också en ägarandel, men han jobbar inte aktivt i bolaget.

”De andra delägarna trodde att vi skulle kunna ha runt fyra fem anställda framöver. Jag var nog den av oss som hade större visioner; att vi skulle kunna omsätta 15–20 miljoner kronor så småningom. Men jag hade aldrig kunnat tro att vi skulle växa så fort som vi har gjort”, säger Magnus Nyman.

Nu – fyra år efter starten – ligger omsättningen runt 65 miljoner kronor.

”Den enda plan vi hade var att göra jobben bra så att kunderna blev nöjda. Drivkraften att växa har kommit efter hand. Det är både roligare och jobbigare nu när vi är större. Man måste hela tiden se till att organisationen hänger med.”

Ett viktigt vägskäl blev uppdraget på pappersbruket Billerud Korsnäs på värmländska Gruvön, där världens modernaste kartongmaskin, KM7, byggdes mellan 2017 och 2019 – en av de största industriella investeringarna i Sverige hittills.

”Det var Europas största bygge under en period, och vi var där under två år”, säger Magnus Nyman.

”När bygget började ta form var det tusen och åter tusen hål för rörgenomföringar och annat som behövdes. Då hade vi häcken full, sju dagar i veckan. Vi körde fyra skift, dygnet runt.”

Uppdraget hade stor betydelse på många olika sätt för BMJ. Ekonomiskt naturligtvis, men också genom att företaget verkligen fick jobba i skarpt läge i hög fart. Ett eldprov för organisationen, som dittills inte hade haft uppdrag ens i närheten av den storleken. 

”Det var ett stort projekt för oss som betydde väldigt mycket. Tack vare det jobbet kunde vi bygga upp företaget ordentligt under tiden”, säger Patrik ”Biffen” Arn Svensson.

Magnus Nyman säger att han i dag känner sig mest stolt över det som hände efteråt – när arbetet på Billerud Korsnäs var slutfört. 

”Vi visste ju hela tiden att en vacker dag tar det här enorma bygget slut och då ska 40 medarbetare placeras ut på andra jobb, helst utan för stora avbrott. Den övergången gick mycket bättre än jag någonsin hade kunnat tro”, säger vd:n Magnus Nyman.

”Vi hade bara haft fem till tio man i jobb utanför Billerud Korsnäs så det var en stor sak att få till. Men det gick väldigt bra. Det handlade både om tur och att vi hade mycket jobb.”

Både Patrik ”Biffen” Arn Svensson och Magnus Nyman framhåller de andra delägarna, och deras olika kompetenser, som mycket viktiga för att BMJ har vuxit så snabbt.

”Vi kompletterar varandra bra. Magnus och Jesper är inne på kontoret och räknar på jobb, och de vet vad det handlar om. Jag däremot trivs inte alls vid ett skrivbord utan vill vara på fältet. Så jag håller mig ute på jobben. Det har blivit en väldigt bra uppdelning”, säger Magnus ”Biffen” Arn Svensson.

Det har rått en byggboom under en stor del av tiden som BMJ Betonghåltagning & Entreprenad har funnits, men ägarna tror på fortsatt tillväxt även om bostadsbyggandet mattas av framöver.

”Vi anlitas även för byggen av exempelvis skolor och sjukhus, och det behöver alltid byggas oavsett konjunkturläge”, säger Magnus Nyman.

Även Patrik ”Biffen” Arn Svensson tror på fortsatt fart framåt.

”Det ser ljust ut, det är mycket som ska renoveras där ute. Det finns också en hel del gamla industrier som behöver bättras på under de kommande åren. Vi är inte lika känsliga som bolag som bara bygger bostäder.”

Den största utmaningen som ägarna ser framför sig är i stället en helt annan än eventuell brist på jobb.

”Det överlägset svåraste är att rekrytera rätt personal. Om det dyker upp en erfaren håltagare så hugger vi direkt, men det finns inte många sådana med rätt bredd i sin kunskap. Vi har anställt tio personer efter semestern i år och skulle kunna anställa lika många till”, säger Magnus Nyman.

 


Innehåll från SwisslogAnnons

Så lägger Swisslogs lösningar grunden för lyckad automatisering av lager och distributionscenter – här är trenderna i branschen

Konsumenthandeln via nätet ökar snabbt och nya lösningar krävs för att uppfylla konsumenternas krav på snabb och smidig leverans. 

Swisslog har lång erfarenhet av att automatisera lager och har utvecklat flera lösningar som möter dessa nya behov.

– Vi erbjuder en av marknadens bredaste och modernaste portföljer av lösningar för automation av lager inom retail, e-handel och food & beverage, säger Lars Rosencrantz, Head of Sales Nordic på Swisslog.

Digitaliseringen påverkar hela samhället och har fått en extra skjuts av den pågående pandemin. Handeln på nätet expanderar, vilket ställer nya krav på snabbhet, tillgänglighet och leveransservice då konsumenternas krav och förväntningar hela tiden ökar.

För att näthandeln ska lyckas krävs en hög grad av automation i logistikkedjan. Varor ska plockas i ett lager, konsolideras och packas inför leverans till konsumenten och allt ska ske samma dag, helst inom några timmar. För livsmedelsbranschen finns det ytterligare parametrar att ta hänsyn till eftersom livsmedel lagras i olika temperaturzoner. 

Micro-fulfillment center 

Micro-fulfillment center, MFC, är en typ av automatiserade lagerlösningar som placeras i omedelbar närhet till konsumenterna för att möta deras krav. Swisslog erbjuder flera lösningar inom MFC, med allt från fristående lösningar till installationer i befintliga butikslokaler. 

Ett exempel på en sådan lösning är AutoStore, en effektiv robotiserad lager- och plocklösning som enkelt kan inrymmas i befintliga byggnader. AutoStore är en utrymmessnål och skalbar lösning, vilket gör att den passar verksamheter av olika storlekar. Ökar omsättningen är det bara att lägga till fler robotar för att möta kapacitetsbehovet.

Automatiserade plocklösningar 

– Kostnaden för plock & pack av artiklar kan uppgå till 60% av artikelhanteringen i ett lager och vi ser en vilja och trend av att automatisera denna del av hanteringen. Swisslog har lösningar för robotiserat plock & pack för pall- och lättgodshantering. Våra robotapplikationer ItemPiQ och ACPaQ skapar flexibilitet och framtidssäkrar intralogistiken ur ett kostnads- och arbetsmiljöperspektiv, säger Lars Rosencrantz.

– Oavsett vilken typ av automation en kund önskar så kan vi leverera en helhetslösning, med hårdvara, mjukvara, implementering, realisering, och se till så att den är driftsatt, testad och klar, fortsätter han.  

Automation inom många sektorer

Det finns andra segment, helt nya branscher, med ett ökat behov av automation. En sådan är Vertical eller Indoor Farming, där odling av växter och grönsaker sker inomhus i storstadsregioner, i nära anslutning till konsumenterna.

– Här kan Swisslogs automationslösningar ta över en stor del av det befintliga och kostsamma manuella arbetet. Vi kan skapa hela automatiserade inomhusodlingar, där allt från skötsel till plock och paketering inför leverans till butik, restaurang eller slutkonsument sker automatiskt, säger Lars Rosencrantz, och sammanfattar:

– Det finns jättepotential i hela Europa att automatisera inom många områden och det är bland annat personalkostnaderna som driver automationen. 

Om Swisslog

Swisslog levererar datadrivna och robotiserade lösningar tillsammans med tillförlitliga och modulära servicekoncept till din logistikautomation. Genom att samarbeta med framtidsorienterade företag är vi fast beslutna att sätta nya standarder inom lagerautomation för att tillhandahålla framtidssäkra produkter och lösningar.

Våra kunder litar på kompetensen hos våra passionerade medarbetare – vi är mer än 14 000 personer inom Kuka-koncernen som arbetar över hela världen. 

Läs mer om framtidens automatiserade logistiklösningar här

Mer från Swisslog

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swisslog och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?