Annons

Byggbolaget växer i rasande gasellfart: ”Häcken full dygnet runt”

EDSVALLA/KARLSTAD. Drivkraften sedan starten 2016 har varit att göra ett bra jobb och få nöjda kunder. Man kan lugnt konstatera att det har varit ett vinnande koncept. Värmländska BMJ Betonghåltagning & Entreprenad har vuxit i rasande Gasellfart – utan att det egentligen har varit meningen.

Magnus Nyman vd och Patrik ”Biffen” Svensson på BMJ Betonghåltagning.
Magnus Nyman vd och Patrik ”Biffen” Svensson på BMJ Betonghåltagning.Foto:Amanda Lindgren
Bolaget BMJ Betonghåltagning & Entreprenad har levererat resultat som tagit det hela vägen till Gaselltoppen.Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Arbetslaget leds av Patrik ”Biffen”Arn Svensson som helst jobbar på plats.Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Ett flak är på väg att fyllas med rivningsrester.Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren

Det dånar i det nya bankhuset på Stora torget i Karlstad när Patrik ”Biffen” Arn Svensson drar igång maskinen för håltagning i betong. Här pågår en stor renovering där BMJ Betonghåltagning & Entreprenad är en av underleverantörerna.

”Vi river väggar, sågar i golvet och borrar hål för rörmokare, elektriker och ventilation. Min roll är att få jobbet på plats att rulla och fungera – att det blir som det ska”, säger Patrik ”Biffen” Arn Svensson, en av fyra delägare i bolaget som har kammat hem Gasellsegern i Värmlands län.

Han kommer från den lilla orten Högboda i Kils kommun, där han gick i högstadiet ihop med Magnus Nyman. Båda två började jobba i betonghåltagningsbranschen som anställda i andra företag. Där arbetade de i ett femtontal år innan idén väcktes om att starta eget.

”Vi började på heltid 2016. Det kändes roligt att prova om det skulle fungera att driva eget. Sedan dess har det rullat på.”

Så småningom kom även Jesper Johansson in som tredje delägare. BMJ står för ”Biffen”, Magnus och Jesper. Patrik ”Biffen” Arn Svenssons bror Robin Svensson har också en ägarandel, men han jobbar inte aktivt i bolaget.

”De andra delägarna trodde att vi skulle kunna ha runt fyra fem anställda framöver. Jag var nog den av oss som hade större visioner; att vi skulle kunna omsätta 15–20 miljoner kronor så småningom. Men jag hade aldrig kunnat tro att vi skulle växa så fort som vi har gjort”, säger Magnus Nyman.

Nu – fyra år efter starten – ligger omsättningen runt 65 miljoner kronor.

”Den enda plan vi hade var att göra jobben bra så att kunderna blev nöjda. Drivkraften att växa har kommit efter hand. Det är både roligare och jobbigare nu när vi är större. Man måste hela tiden se till att organisationen hänger med.”

Ett viktigt vägskäl blev uppdraget på pappersbruket Billerud Korsnäs på värmländska Gruvön, där världens modernaste kartongmaskin, KM7, byggdes mellan 2017 och 2019 – en av de största industriella investeringarna i Sverige hittills.

”Det var Europas största bygge under en period, och vi var där under två år”, säger Magnus Nyman.

”När bygget började ta form var det tusen och åter tusen hål för rörgenomföringar och annat som behövdes. Då hade vi häcken full, sju dagar i veckan. Vi körde fyra skift, dygnet runt.”

Uppdraget hade stor betydelse på många olika sätt för BMJ. Ekonomiskt naturligtvis, men också genom att företaget verkligen fick jobba i skarpt läge i hög fart. Ett eldprov för organisationen, som dittills inte hade haft uppdrag ens i närheten av den storleken. 

”Det var ett stort projekt för oss som betydde väldigt mycket. Tack vare det jobbet kunde vi bygga upp företaget ordentligt under tiden”, säger Patrik ”Biffen” Arn Svensson.

Magnus Nyman säger att han i dag känner sig mest stolt över det som hände efteråt – när arbetet på Billerud Korsnäs var slutfört. 

”Vi visste ju hela tiden att en vacker dag tar det här enorma bygget slut och då ska 40 medarbetare placeras ut på andra jobb, helst utan för stora avbrott. Den övergången gick mycket bättre än jag någonsin hade kunnat tro”, säger vd:n Magnus Nyman.

”Vi hade bara haft fem till tio man i jobb utanför Billerud Korsnäs så det var en stor sak att få till. Men det gick väldigt bra. Det handlade både om tur och att vi hade mycket jobb.”

Både Patrik ”Biffen” Arn Svensson och Magnus Nyman framhåller de andra delägarna, och deras olika kompetenser, som mycket viktiga för att BMJ har vuxit så snabbt.

”Vi kompletterar varandra bra. Magnus och Jesper är inne på kontoret och räknar på jobb, och de vet vad det handlar om. Jag däremot trivs inte alls vid ett skrivbord utan vill vara på fältet. Så jag håller mig ute på jobben. Det har blivit en väldigt bra uppdelning”, säger Magnus ”Biffen” Arn Svensson.

Det har rått en byggboom under en stor del av tiden som BMJ Betonghåltagning & Entreprenad har funnits, men ägarna tror på fortsatt tillväxt även om bostadsbyggandet mattas av framöver.

”Vi anlitas även för byggen av exempelvis skolor och sjukhus, och det behöver alltid byggas oavsett konjunkturläge”, säger Magnus Nyman.

Även Patrik ”Biffen” Arn Svensson tror på fortsatt fart framåt.

”Det ser ljust ut, det är mycket som ska renoveras där ute. Det finns också en hel del gamla industrier som behöver bättras på under de kommande åren. Vi är inte lika känsliga som bolag som bara bygger bostäder.”

Den största utmaningen som ägarna ser framför sig är i stället en helt annan än eventuell brist på jobb.

”Det överlägset svåraste är att rekrytera rätt personal. Om det dyker upp en erfaren håltagare så hugger vi direkt, men det finns inte många sådana med rätt bredd i sin kunskap. Vi har anställt tio personer efter semestern i år och skulle kunna anställa lika många till”, säger Magnus Nyman.

Innehåll från GotlandsbolagetAnnons

Nya satsningen som skapar fossilfria resor till Gotland – utan att tumma på restiden

Gotlandstrafiken är gotlänningarnas landsväg till fastlandet och en förutsättning för att fler besökare ska kunna uppleva ön. Nu planerar Gotlandsbolaget stora investeringar för att färjetrafiken ska bli fossilfri. Med innovativ teknik och nya drivmedelslösningar är målet att minska CO2-utsläppen med 70 procent senast 2030. 

– Vår nollvision, Destination Zero, är vår viktigaste resa hittills, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget.

Den globala sjöfarten står i dag för nästan tre procent av de mänskligt orsakade utsläppen. Mot bakgrund till det har Gotlandsbolaget, ägarbolaget bakom Destination Gotland, satt upp målsättningar för att minska koncernens klimatavtryck. 

• 2030 ska CO2-utsläppen minskats med 70 procent. 

• 2045 ska Gotlandsbolagets färjetrafik vara klimatneutral. 

Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, om målsättningen:

– Vi tycker att det ska kosta att göra utsläpp och ser positivt på att sjöfarten blir en del av utsläppshandelssystemet, ETS. Just nu är målet för oss att minska våra egna utsläpp för att i förlängningen också bidra till hela sjötrafikens minskade klimatavtryck.

För att ställa om, och möta kundernas krav om mer hållbara resor, har Gotlandsbolaget utvecklat Horizon-serien. Med fartygen Gotland Horizon och Gotland Hydrocat, som kan vara i trafik redan 2030, visar man att det går att minska klimatavtrycken med till exempel fossilfri vätgas som bränsle. Den stora utmaningen är att fram till 2030 få tillgång till storskalig vätgasproduktion i närområdet.

– Horizon-serien bygger på en flexibel turbinlösning där fossilfri vätgas är det primära alternativet. Men tekniken går också att använda med andra fossilfria flytande eller gasformiga bränslen, säger Håkan Johansson. 

Lanseringen av Gotland Horizon förra året följdes under 2022 upp med ett fartygskoncept för världens första storskaliga vätgasdrivna katamaran: Gotland Hydrocat. Den gör det möjligt att trafikera sträckan Gotland-fastlandet på under tre timmar – samtidigt som utsläppen minskar markant.

– Överfartstiden är extremt viktig för gotlänningarna. För 20 år sedan halverade vi restiden från nästan sex timmar till tre timmar. Resultatet blev att resandet på kort tid fördubblades. Det visar att restiden är helt avgörande för att kunna bo, leva och verka på Gotland. Det är fantastiskt att det snart kommer kunna gå att resa ännu snabbare än idag, säger Håkan Johansson. 

Om Horizon-serien

• Horizon-serien är ett utvecklat koncept med snabbgående passagerar- och fraktfartyg med syfte att minska CO2-utsläppen med 70 procent till 2030. 

• Gotland Horizon, med en hastighet på 28 knop, var det första fartygskonceptet i serien. Under 2022 lanserades även Gotland Hydrocat som med en hastighet på 35 knop kan trafikera sträckan Visby-Nynäshamn på 2 timmar och 50 minuter.

• Båda fartygen är designade för att drivas med gasturbiner som är anpassade för flera typer av fossila bränslen, så kallad multi-fuel. Förutom vätgas kan även bränslen som metanol, e-metanol eller biogas användas.  

Här kan du läsa om Horizon-serien och Gotlandsbolagets nollvision. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Gotlandsbolaget och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera