ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Butiksdöden gav vd:n affärsidén: ”Ger liv till tomma lokaler”

  • Popup Agency, med vd:n och medgrundaren Rikard Lundberg, hjälper till att hyra ut vakanta affärslokaler. Foto: Jack Mikrut

I takt med att butiksdöden breder ut sig ökar antalet tomma affärslokaler. Det har gett affärsidén för Popup Agency. 

”Genom tillfälliga butiker kan vi ge liv åt lokaler som annars skulle stå tomma. Det finns alltid vakanser och då kommer vi in som ett komplement till fastighetsägarna”, säger företagets vd Rikard Lundberg.

I Söderhallarna vid Medborgarplatsen i Stockholm har Popup Agency för tillfället sitt kontor. Företaget arbetar med att förmedla korttidskontrakt mellan fastighetsägare och hyresgäster. Det kan handla om allt ifrån några timmar till flera månader. 

Och Popup Agency lever som de lär och har haft omkring tio lokaler sedan de anställde sin första medarbetare 2016. 

”Vi har organiserat vår verksamhet så att vi ska kunna plocka upp allt under armen och gå vidare. Men nu växer kontoret och det blir tyngre att flytta”, säger Rikard Lundberg, vd och en av grundarna av Popup Agency. 

Nästa flytt blir bara tvärs över i huset. Företaget blir kvar i Söderhallarna åtminstone ett år, vilket är en lång tid för företaget. 

”När internethandeln ökar tror vi att det blir viktigt att ta hand om varumärken som inte har en fysisk närvaro. Vi skapar en tunnel för dem ut till kunden så att de får träffa dem direkt”, säger Rikard Lundberg. 

Det kan vara kunder som vill testa marknaden, marknadsföra sitt varumärke, sälja ut varulager eller som vill ­finnas på fysisk plats under högsäsong. Den första kunden Rikard Lundberg arbetade med var e-handelsbolaget Stålhästen som ville testa att ha en fysisk butik för sina ­cyklar under högsäsong.

Rikard Lundberg kom på idén under sin tid som konsult i fastighetsbranschen. En butik i Haninge centrum hade som villkor att de tomma lokalerna intill skulle fyllas för att de skulle förlänga sitt hyreskontrakt. Rikard Lundberg etablerade då två lokala aktörer på varsin sida med korttidskontrakt på tre månader. 

”Det var ingen som tog rygg på idén och jag förstår varför nu, det är inte lätt att göra popups”, säger Rikard Lundberg. 

Men när konsulttjänsten inte blev förlängd såg han ändå till att realisera sin idé.

Rikard Lundberg började med konceptet 2013. Men det tog en bit in på 2014 innan han förmedlade sitt första kontrakt. Under det året förmedlade han totalt fyra kontrakt, vilket är ungefär vad Popup Agency gör på en vecka nu. Rickard Lundberg drev sitt företag själv i två år innan han träffade sin medgrundare Peter Scherr. 

”Han hade ett liknande bolag och när vi insåg att vi sprang på exakt samma saker bestämde vi oss för att slå ihop företagen under namnet Popup Agency”, säger Rikard Lundberg.

Begreppet popup hade då redan vuxit fram runt om i världen, främst i England och USA där konceptet ­startade. Rickard Lundberg märkte att det fanns en efterfrågan och att många i detaljhandeln vill fånga sin hög­säsong genom fysisk närvaro. Men till en början mötte ­konceptet motstånd. 

”De jag pratade med i fastighetsbranschen sa att det här kommer bli svårt”, säger Rikard Lundberg.

Framför allt var det till en början svårt att ta betalt av fastighetsägarna. Men utvecklingen inom detalj­handeln har gjort att allt fler lokaler står tomma. Tillfälliga butiker har blivit vanligare och även fastighetsägarna blir mer positiva till konceptet. 

”Man måste vara mer dynamisk. Finnas på rätt plats, i rätt tid och med rätt publik”, säger Rikard Lundberg. 

Tanken är att en popup ska komplettera en plats, inte konkurrera med de aktörer som redan finns där.

2017 hade Popup Agency sitt första större projekt då de hyrde ett helt hus vid Götgatsbacken i Stockholm: tre våningar med sju butiker. 

”Då kände jag att nu har vi fått ihop en jättefin affär här och tänkte att det är nu det händer”, säger Rikard Lundberg.

Men det är inte alltid konceptet lyckas, små detaljer kan vara avgörande. 

”Vi har gjort 150–200 jätte­dåliga popups också, men sådant gör oss bara bättre”, säger Rikard Lundberg. 

Vid ett tillfälle gjorde de en affär genom att ta över ett hyreskontrakt och hyra ut i andra hand med fastighets­ägarens tillåtelse. Men hyresgästen betalade inte hyrorna och Popup Agency fick stå får kostnaderna. 

”Det blev en kämpig dipp i likviditeten. Nu har vi gått plus minus noll, men man måste tänka på att minimera riskerna”, säger Rikard Lundberg.

2019 gick Gullringsbo Egendomar in med riskkapital i Popup Agency. Tidigare har företaget inte tagit in externt kapital. 

”Det är inte självklart att få in kapital. Jag trodde att det skulle ta ett halvår men det tog ett år”, säger Rikard Lundberg.

I framtiden tror Rikard Lundberg att popup framför allt kommer att fungera som en mediekanal för att nå ut till kunderna. Popup Agency ­provar ständigt nya sätt att skapa lösningar för detalj­handeln. 

”Nu testar vi något som vi kallar ’co-retail’, att dela ytor för handel på samma sätt som vi delar ytor för kontor. Två konkurrenter kan fungera jätte­bra på samma yta för att de kan minska sina kostnader och öka valmöjligheten för kunden”, säger Rikard Lundberg.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer