Butiksdöden gav vd:n affärsidén: ”Ger liv till tomma lokaler”

I takt med att butiksdöden breder ut sig ökar antalet tomma affärslokaler. Det har gett affärsidén för Popup Agency. 

”Genom tillfälliga butiker kan vi ge liv åt lokaler som annars skulle stå tomma. Det finns alltid vakanser och då kommer vi in som ett komplement till fastighetsägarna”, säger företagets vd Rikard Lundberg.

Popup Agency, med vd:n och medgrundaren Rikard Lundberg, hjälper till att hyra ut vakanta affärslokaler.
Popup Agency, med vd:n och medgrundaren Rikard Lundberg, hjälper till att hyra ut vakanta affärslokaler.Foto:Jack Mikrut

I Söderhallarna vid Medborgarplatsen i Stockholm har Popup Agency för tillfället sitt kontor. Företaget arbetar med att förmedla korttidskontrakt mellan fastighetsägare och hyresgäster. Det kan handla om allt ifrån några timmar till flera månader. 

Och Popup Agency lever som de lär och har haft omkring tio lokaler sedan de anställde sin första medarbetare 2016. 

”Vi har organiserat vår verksamhet så att vi ska kunna plocka upp allt under armen och gå vidare. Men nu växer kontoret och det blir tyngre att flytta”, säger Rikard Lundberg, vd och en av grundarna av Popup Agency. 

Nästa flytt blir bara tvärs över i huset. Företaget blir kvar i Söderhallarna åtminstone ett år, vilket är en lång tid för företaget. 

”När internethandeln ökar tror vi att det blir viktigt att ta hand om varumärken som inte har en fysisk närvaro. Vi skapar en tunnel för dem ut till kunden så att de får träffa dem direkt”, säger Rikard Lundberg. 

Det kan vara kunder som vill testa marknaden, marknadsföra sitt varumärke, sälja ut varulager eller som vill ­finnas på fysisk plats under högsäsong. Den första kunden Rikard Lundberg arbetade med var e-handelsbolaget Stålhästen som ville testa att ha en fysisk butik för sina ­cyklar under högsäsong.

Rikard Lundberg kom på idén under sin tid som konsult i fastighetsbranschen. En butik i Haninge centrum hade som villkor att de tomma lokalerna intill skulle fyllas för att de skulle förlänga sitt hyreskontrakt. Rikard Lundberg etablerade då två lokala aktörer på varsin sida med korttidskontrakt på tre månader. 

”Det var ingen som tog rygg på idén och jag förstår varför nu, det är inte lätt att göra popups”, säger Rikard Lundberg. 

Men när konsulttjänsten inte blev förlängd såg han ändå till att realisera sin idé.

Rikard Lundberg började med konceptet 2013. Men det tog en bit in på 2014 innan han förmedlade sitt första kontrakt. Under det året förmedlade han totalt fyra kontrakt, vilket är ungefär vad Popup Agency gör på en vecka nu. Rickard Lundberg drev sitt företag själv i två år innan han träffade sin medgrundare Peter Scherr. 

”Han hade ett liknande bolag och när vi insåg att vi sprang på exakt samma saker bestämde vi oss för att slå ihop företagen under namnet Popup Agency”, säger Rikard Lundberg.

Begreppet popup hade då redan vuxit fram runt om i världen, främst i England och USA där konceptet ­startade. Rickard Lundberg märkte att det fanns en efterfrågan och att många i detaljhandeln vill fånga sin hög­säsong genom fysisk närvaro. Men till en början mötte ­konceptet motstånd. 

”De jag pratade med i fastighetsbranschen sa att det här kommer bli svårt”, säger Rikard Lundberg.

Framför allt var det till en början svårt att ta betalt av fastighetsägarna. Men utvecklingen inom detalj­handeln har gjort att allt fler lokaler står tomma. Tillfälliga butiker har blivit vanligare och även fastighetsägarna blir mer positiva till konceptet. 

”Man måste vara mer dynamisk. Finnas på rätt plats, i rätt tid och med rätt publik”, säger Rikard Lundberg. 

Tanken är att en popup ska komplettera en plats, inte konkurrera med de aktörer som redan finns där.

2017 hade Popup Agency sitt första större projekt då de hyrde ett helt hus vid Götgatsbacken i Stockholm: tre våningar med sju butiker. 

”Då kände jag att nu har vi fått ihop en jättefin affär här och tänkte att det är nu det händer”, säger Rikard Lundberg.

Men det är inte alltid konceptet lyckas, små detaljer kan vara avgörande. 

”Vi har gjort 150–200 jätte­dåliga popups också, men sådant gör oss bara bättre”, säger Rikard Lundberg. 

Vid ett tillfälle gjorde de en affär genom att ta över ett hyreskontrakt och hyra ut i andra hand med fastighets­ägarens tillåtelse. Men hyresgästen betalade inte hyrorna och Popup Agency fick stå får kostnaderna. 

”Det blev en kämpig dipp i likviditeten. Nu har vi gått plus minus noll, men man måste tänka på att minimera riskerna”, säger Rikard Lundberg.

2019 gick Gullringsbo Egendomar in med riskkapital i Popup Agency. Tidigare har företaget inte tagit in externt kapital. 

”Det är inte självklart att få in kapital. Jag trodde att det skulle ta ett halvår men det tog ett år”, säger Rikard Lundberg.

I framtiden tror Rikard Lundberg att popup framför allt kommer att fungera som en mediekanal för att nå ut till kunderna. Popup Agency ­provar ständigt nya sätt att skapa lösningar för detalj­handeln. 

”Nu testar vi något som vi kallar ’co-retail’, att dela ytor för handel på samma sätt som vi delar ytor för kontor. Två konkurrenter kan fungera jätte­bra på samma yta för att de kan minska sina kostnader och öka valmöjligheten för kunden”, säger Rikard Lundberg.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Ny tjänst gör det lätt att hålla coronasäker årsstämma i bostadsrättsföreningen

Anna Rosén, affärsutvecklare på Riksbyggen.
Anna Rosén, affärsutvecklare på Riksbyggen.

Coronapandemin har gjort det svårt för många bostadsrättsföreningar att hålla sina årsstämmor. 

Men nu finns en nyutvecklad tjänst som gör det möjligt att genomföra stämman via dator, mobil och surfplatta. 

– Det är ett jättebra substitut till den vanliga stämman, säger Christoffer Sjölund, ledamot i BRF Kemisten i Umeå som testat tjänsten. 

Läs mer om Digital stämma 

När coronapandemin bredde ut sig uppstod ett problem för många bostadsrättsföreningar. Plötsligt blev det svårt att hålla sina stämmor inom den tid som lagen föreskrev. 

Efter en tillfällig lagändring i maj, då det blev tillåtet att genomföra föreningsstämma digitalt, tog Riksbyggen fram en helt ny tjänst.

– Rent tekniskt har det varit möjligt länge att hålla digitala möten, men det har inte funnits någon lag som har gjort det möjligt att ha en digital stämma. Men när lagändringen kom såg vi möjligheten att lösa ett problem för våra kunder, säger Anna Rosén, affärsutvecklare på Riksbyggen. 

Med tjänsten ”Digital stämma” kommer ett webbaserat administratörsgränssnitt där man skapar, bjuder in till, och genomför stämman. Dagordning och bilagor som ekonomiska dokument och motioner laddas upp i förväg så att medlemmarna kan läsa igenom dem innan mötet, precis som vid en vanlig stämma. När stämman väl genomförs loggar boende och styrelse in med Bank-ID i en app i sin surfplatta eller mobil. Även omröstningar sker i appen. 

– Det finns även möjlighet att vara med via en webbapplikation om man endast har tillgång till dator. Det enda som krävs är internet, säger Anna Rosén.

Det finns tre olika upplägg på den digitala stämman, från att styrelsen själv sköter all administration till att Riksbyggen tar hand om allt och dessutom tillhandahåller en sekreterare. 

– Vill man ha vår hjälp kan man verkligen luta sig tillbaka och låta oss sköta förberedelser, själva stämman och efterarbetet. Man kan välja den nivå man känner sig bekväm med. Och tjänsten gäller inte bara föreningar vi förvaltar idag, utan alla bostadsrättsföreningar är välkomna.

Många fördelar med digital stämma

Fördelarna med tjänsten ”Digital stämma” är många. En är såklart att medlemmarna kan rösta digitalt och att styrelsen får ett bra underlag för röstlängd och hur medlemmarna har röstat i olika frågor. Till skillnad från exempelvis poströstning, vilket är en lösning en del föreningar har prövat, går det att rösta om och diskutera saker som kommer upp spontant under mötet vilket kan öka engagemanget. Det är också enkelt att delta, vilket gör att det blir mer demokratiskt. 

– Jag tror att väldigt många bostadsrättsinnehavare som vanligtvis inte valt att prioritera att gå på en stämma nu kan tänka sig att vara med, eftersom det går att koppla upp sig från soffan på ett enkelt sätt. På så sätt ökar delaktigheten och demokratin. 

Dessutom har Riksbyggen med sina 80 års erfarenhet av förvaltning bra koll på föreningsjuridik. 

– Vi har kvalitetssäkrat hela flödet så om man använder det här verktyget kommer man med all säkerhet att göra rätt. 

Möjligt att genomföra teststämma

För de som önskar finns möjligheten att ha en teststämma innan den riktiga för att känna på verktyget. Något som BRF Kemisten i Umeå gjorde när de använde tjänsten för sin förening med 235 lägenheter.

– Det hjälpte väldigt mycket eftersom vi då kunde förklara hur appen fungerade, och lösa eventuella problem innan den riktiga stämman, säger Christoffer Sjölund, ledamot i styrelsen.

Han konstaterar att appen är lätt att hantera som administratör. Att det gick att ladda upp de röstberättigade från fil var enligt honom nödvändigt för att slippa skriva in flera hundra personer. 

– Appen är enkel att använda och verkar ha utvecklats för att folk ska undvika att kunna klicka fel. Det känns väldigt tryggt. 

Läs om hur din förening skaffar tjänsten Digital stämma 

Det här är Riksbyggens tjänst ”Digital stämma”

*Efter en tillfällig lagändring den 18 maj är det tillåtet att genomföra föreningsstämma digitalt, i kombination med möjlighet till fysisk närvaro eller poströstning.

*Riksbyggen har tagit fram tjänsten ”Digital stämma”, delvis påskyndat av coronautvecklingen men också för att svara upp mot  behov de identifierat hos sina kunder. 

* Alla handlingar, dagordning, årsredovisning och motioner finns i en app. Samtliga beslut och omröstningar görs i tjänsten. 

* Kamera, mikrofon, internetuppkoppling och BankID är allt som krävs för att få tekniken att funka.

*Det finns tre olika varianter av Digital stämma; Bas, Grund och Premium. Vid Bas sköter föreningen själv all administration, vid Grund ansvarar Riksbyggen för administration inför, under och efter stämman och vid Premium ingår även en sekreterare vid stämman. 

*När många bostadsrättsföreningar haft bokslut börjar de planera för vårens föreningsstämma. De flesta stämmor äger rum i april och maj.

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?