ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Butiksapokalypsen har börjat - tusentals slår igen bara i år

  • San Franciscos äldsta varuhus, Gump, slog igen i december efter 157 år. Foto: Eric Risberg

Mer än 4.300 butiker väntas stänga i USA och Kanada under 2019, enligt en sammanställning från Business Insider.

Samtidigt hävdar en annan rapport att USA bara är i början av en apokalyps för fysiska butiker.

De senaste årens våg av butiksnedläggningar i Nordamerika väntas fortsätta under 2019, rapporterar Business Insider. 

Tidningen refererar till statistik från fastighetsbolaget CoStar Group som säger att det under 2017 lades ned butiker motsvarande 102 miljoner kvadratfot butiksyta, vilket motsvarar cirka 9,5 miljoner kvadratmeter. Det var då en rekordsiffra, men under 2018 ökade butiksnedläggningarna till motsvarande 155 miljoner kvadratfot butiksyta, eller 14,4 miljoner kvadratmeter.

En representant för CoStar Group uppger för Business Insider att bolaget förväntar sig att den siffran ökar ytterligare under 2019.

Business Insider har även gått igenom alla kommunicerade butiksnedläggningar i USA och Kanada, och sammanställningen visar att mer än 4.300 fysiska butiker väntas skrotas under 2019. Av det står skobutikskedjan Payless ShoeSource, som i februari lämnade in en konkursansökan, för 2.500 butiker.

En annan butikskedja som har ansökt om konkurs i år är barnklädeskedjan Gymboree, med 805 butiker. Även Shopko, med 251 butiker, har ansökt som konkurs.

Samtidigt som antalet stängd butiksyta nu ökar dramatiskt år från år finns det omständigheter som tyder på att framför allt USA bara är i början av vad som beskrivits som en kommande apokalyps för fysiska butiker. 

USA är exempelvis fortfarande det land i världen med överlägset mest butiksyta per invånare, motsvarande knappt 2,2 kvadratmeter per capita enligt en rapport från konsultfirman Cowen and Company som släpptes i höstas. 

Näst mest butiksyta per invånare har Kanada, motsvarande knappt 1,6 kvadratmeter, medan exempelvis Tyskland och Frankrike bara har 0,2 respektive 0,4 kvadratmeter butiksyta per capita.

Cowen and Company beskriver det som att statistiken ”antyder att sektorn fortfarande bara är i början av reduktionen av oproduktiv butiksyta”, uppger Business Insider.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies