Annons

Buskisduon köper bowlingpalats

Eventbolaget Moment Group köper nöjespalatset Ballbreaker på Kungsholmen. Två av de största ägarna i Moment Group är Stefan Gerhardsson och Krister Classon, kända som buskisduon Stefan & Krister.

”Vi går in i ett nytt segment där gästen själv är delaktig i upplevelsen”, säger Moment Groups koncernchef Pelle Mattisson.

Komikerna Stefan Gerhardsson och Krister Claesson. Foto från 2000.
Komikerna Stefan Gerhardsson och Krister Claesson. Foto från 2000.Bild:TT
Bild:Jonas Ekströmer/TT

First North-noterade Moment Group tar nya marknadsandelar och förvärvar bowlinghallen och underhållningscentret Ballbreaker på Kungsholmen i Stockholm. Med 3.900 nya kvadratmeter av nöje i koncernen satsar bolaget på utöka sin närvaro inom upplevelseindustrin.

”Vi går in i ett nytt segment där gästen själv är delaktig i upplevelsen genom olika aktiviteter. Det i kombination med mat och dryck där vi redan är starka”, säger Moment Groups koncernchef Pelle Mattisson.

Ballbreakers verksamhet som består av bland annat bowlingbanor, jaktsimulator och biljardbord kommer att fortsätta med samma koncept och i samma regi.

Köpet, med en köpeskilling på 43 miljoner kronor, är det andra förvärvet bara i år för Moment Group-koncernen, som i februari köpte eventbolaget Minnesota Communications. Avsikten var att stärka positionen inom event-segmentet. Nu blickar koncernen i stället mot upplevelser.

”Upplevelseindustrin har en tillväxt på 10-15 procent om året. Som den börsnoterade aktören har vi möjlighet att ta oss an framgångsrika koncept när de blir mogna för att hitta nya ägare”, säger Pelle Mattisson.

Moment Group startade för snart 30 år sedan som ett produktionsbolag för scenuppsättningar. Sedan dess har bolaget vuxit till en koncern med en årlig omsättning på 850 miljoner kronor och namnkunniga arenor inom mat och underhållning som Wallmans Salonger, Golden Hits och Hamburg Börs under sina vingar.

Än finns inga planer på att sakta ner på expansionstakten, enligt Pelle Mattisson, som vill utöka koncernens ägande till fler av industrins områden.

”Vi ser många goda investeringsmöjligheter framöver och har en uttalat förvärvsstrategi. Ett segment som vi ser som särskilt intressant är kopplat till hälsotrenden i form av gym- och spaverksamheter. Vi tittar även på aktiviteter för barn som lekland och game rooms med VR-upplevelser”, säger Pelle Mattisson.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?