1515

Business Arena drog rekordpublik i Umeå

UMEÅ. Fastighetsprofiler, näringslivstoppar och politiker samlades på Business Arena i Umeå. På agendan stod tillväxt och investeringar på den norrländska fastighetsmarknaden.

Visitas styrelseordförande Maud Olofsson på scen
Visitas styrelseordförande Maud Olofsson på scenBild:ELIAS LJUNGBERG

I år var intresset rekordstort med 930 besökare och DiTV fanns på plats och sände live hela dagen. Visitas styrelseordförande Maud Olofsson, Centerpartiets ekonomisk-politiska talesperson Emil Källström, Catella CAT B -0,76% Dagens utveckling s analyschef Arvid Lindqvist och Amasten Fastigheters vd Erik Höjvall fanns bland de gästerna i sändningen.

Tongångarna var mycket positiva under dagen. Bara mellan 2016 och 2017 ökade till exempel Umeås befolkning med 4.300 personer och det startades 1.470 nya företag. I årstakt har man därför som ambition att bygga 2.000 nya bostäder framöver. 

”Vi ser att allt fler människor väljer att flytta till Umeå och Norrland från större städer. Tidigare har vi haft en motsatt negativ trend, men nu vänder det”, säger Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Umeå kommun.

I Luleå, Skellefteå, Sundsvall, Umeå, Örnsköldsvik och Östersund bor totalt en halv miljon människor. Nu har de sex kommunerna gått samman i ett marknadsföringsprojekt för att kunna locka mer välbehövligt kapital från fastighetsinvesterare och riskkapitalister.

”Våra städer konkurrerar inte med varandra, utan med resten av Sverige. Vi vurmar för att hitta fler partnerskap med privata företag, där kommunen kan hyra in sig om vi behöver tillgång till allmänna ytor”, säger Hans Lindberg (S).

Internetjätten Facebook FB 0% Dagens utveckling s etablering av en serverhall i Luleå har också gett ringar på vattnet. I norra Sverige är energipriserna de lägsta i hela landet, vilket är en stor konkurrensfördel.

”Många mindre bruksorter som tidigare haft stora industrier håller på att väckas till liv igen, tack vare företag som till exempel sysslar med kryptovalutor. Dessa bolag vill ha stora tomma lokaler som de fyller med superdatorer. Det handlar inte om så jättemånga nya arbetstillfällen, men det är viktiga investeringar”, säger Magnus Wikman, försäljningschef på Node Pole, som arbetar med att locka utländska investeringar inom främst energisektorn till Sverige. 

Centerpartiets tidigare ledare Maud Olofsson menar att det växer fram ett småföretagande i norra Sverige som inte har funnits tidigare. Då särskilt inom besöksnäringen som under de senaste åren har stärkt sin turisttillströmning under både sommar- och vinterhalvåret, enligt statistik från Norrlandsfonden.

”I globaliseringens tidevarv kan alla stå som vinnare om man bara kliver fram. Det finns också en tillgång till en internationell marknad och som företagare kan du, med rätt produkt eller tjänst, ta dig var som helst”, säger hon.

Det finns tecken på att de norrländska länen håller på att köra om storstäderna när det gäller tillväxten i näringslivet. Enligt en barometer från Norrlandsfonden steg nämligen optimismen brett bland de norrländska företagarna under det fjärde kvartalet 2017, tvärtemot resten av landet.

I Norrland ser man dessutom bara en marginell försvagning för byggsektorns konjunktur. Det rådde desto mer negativa tongångar för just byggbranschen i Stockholm under fjolårets slutskede, visar en färsk rapport från Stockholms handelskammare.

”Tidigare har Norrland varit ineffektivt och accepterat att inte vara ett centrum för investeringar. Men det sker någonting häftigt när regionerna plötsligt börjar profilera sig på helt andra sätt”, säger Maud Olofsson.


Innehåll från KnowitAnnons

Tänket från e-handeln bör appliceras inom vården

Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm
Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm

Trots att pandemin har accelererat den digitala utvecklingen inom vården, släpar branschen fortfarande efter. Då kostnaderna för äldreomsorg och sjukvård förväntas öka så mycket som 270 procent fram till 2040 kommer digitala funktioner – med fokus på kundens upplevelse och behov – emellertid att vara helt avgörande för att vårdsektorn ska klara morgondagen.

Läs mer om e-hälsa med fokus på användare och patientsäkerhet

Ökad digitalisering innebär snabb förbättring, smartare hjälpmedel och mer informerade beslut, men insatserna inom vårdsektorn är höga. Då liv och död står på spel kan tröskeln för att tänka utanför ramarna vara hög, men istället för att prövande uppfinna hjulet på nytt kan vården dra enorm nytta av smarta samarbeten med andra branscher. Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm, framhåller e-handeln som särskilt intressant att dra lärdom av i dessa frågor.

– Bor man på landsorten kan det vara svårt att få sin medicin levererad 24/7, eller att ringa en ambulans från mobilen då det är dålig täckning. Samtidigt kan du få en tröja du beställt från nätet hemlevererad i tid, oavsett var du bor. Vårdsektorn bör alltså ta tänket från e-handeln, applicera det på sin egen verksamhet och forma om sin kontext, såväl för att skapa en bättre kundresa från A till Ö, som för att öppna möjligheter till merförsäljning, konstaterar Pernilla.

Hon lyfter fram flera illustrerande exempel på lösningar, såsom digitala väntrum med sms-avisering så att man kan vänta på sin läkartid ute i bilen, eller nya sätt att möta exempelvis kroniskt sjuka och deras behov, vilka skiljer sig från andra patientgruppers.

– Patientmakten kan stärkas på väldigt enkla sätt, oavsett om det rör sig om digitala tjänster som tillhandahåller information till vårdtagaren eller om det handlar om funktioner för att dela med sig av eller delegera aspekter av sin vård – såsom att hämta ut medicin eller boka läkarbesök.

Spännande exempel på digitaliserade vårdlösningar

Många föredrar en smidig process

I sitt nuvarande format kan vårdprocessen vara både lång och krånglig, trots att allt från bokningar och möten till medicinupphämtning och provsvar skulle kunna tillhandahållas digitalt på bara någon timme. Personligt bemötande är förvisso viktigt, men bör vägas mot att patienten får uppleva en sömlös kundprocess.

– De flesta föredrar en enda personlig kontakt och en smidig process, framför en mängd personliga bemötanden och en komplicerad process. Detta är dock inget nytt, utan är utmaningar som ständigt är på agendan inom e-handeln.

AI – för att avlasta hälso- och sjukvård

En viktig faktor för att uppnå ökad tillgänglighet är möjligheten till avancerad automation genom AI. Knowits specialister utvecklar och tar fram algoritmer för att avlasta monotona, tidskrävande och komplexa arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvården. Företaget säkerställer samtidigt att algoritmerna har hög datakvalitet och fungerar med lösningar som kan användas exempelvis för röntgen, ultraljud, mammografi och patientövervakning i hemmet.

– Bland annat kunde vi baserat på AI utveckla ett digitalt hjälpmedel för Galderma, ett företag som tar fram hudbehandlingsprodukter mot akne. Då 80 procent av dagens ungdomar kämpar med akne var detta mycket värdefullt, inte minst för att medicinska behandlingar kan kännas tuffa för de som är svårast drabbade. Givetvis säkerställer vi kontroll av egen data, distribution och säkerhet – för att bidra till bättre interaktion och en heltäckande patientvård.

Digitalterapi – om e-hälsa och e-handel

Viktigt med rätt samarbeten

Att etablera rätt samarbeten blir med andra ord en central fråga för att e-hälsan ska matcha samhällets utveckling. Hur löser man exempelvis leveransen av mediciner om det inte finns bemannade apotek? Kan Instabox eller leveranser med Foodora vara svaret? En sådan utveckling förutsätter dock att fler delar med sig av patient- och kunddata, så att aktörerna kan lära känna sina kunder och deras behov – och möta dem.

– Det medför givetvis sina egna utmaningar, exempelvis vad gäller GDPR, men genom innovationssamverkan kan vi finna lösningar på dessa utmaningar. Det här och mycket mer pratar vi om i podden Digitalterapi där vi djupdyker i olika samtalsämnen inom till exempel e-hälsa och e-handel. Vi välkomnar alla som är intresserade av att lyssna, avslutar Pernilla Vinneby, VD på Knowit Experience.

E-hälsa och e-handel – två sidor av samma mynt

Mer från Knowit

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Knowit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?