ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Bukowskis tillbaka i finrummet

  • Foto: Bukowskis

För några år sedan la auktionshuset Bukowskis om sin strategi. Kursändringen var diametral. Auktionshuset skulle digitaliseras och moderniseras. 

Bukowskis pratade självt om ett digitalt stålbad. Bort med de kostsamma, stora och fysiska katalogerna, all information fanns ändå på nätet, hette det. 

Personal flyttade ut från det centrala och ståtliga huvudkontoret vid Berzelii Park i Stockholm till industrilokaler långt ifrån stadskärnan i Hägersten. Därifrån skulle Bukowskis onlineförsäljning med budgivning dygnet runt blomma. Och de mer exklusiva slagauktionerna, som varit Bukowskis signum, skulle bara fortgå, på rutin. 

Men under det senaste året har Bukowskis tvingats tänka om. Annars skulle auktionshuset riskera att tappa sitt anseende inom den mer exklusiva konstförsäljningen. Den mindre konkurrenten Uppsala auktionskammare har med framgång hållit fast vid de traditionella auktionerna och de fysiska katalogerna samtidigt som Sothebys med sitt Stockholmskontor försöker norpa all dyrbar internationell konst till försäljning i någon av världshuvudstäderna. De fysiska katalogerna är sedan länge tillbaka. 

Och Bukowskis verksamheter i Göteborg och Malmö ska nu bantas ned, i alla fall sett till antalet anställda. Nyligen sa auktionshuset upp ett tiotal personer i Göteborg och Malmö, som nu söker öppningar hos konkurrenterna. Företaget har också höjt sitt lägsta startbud från 300 till 2000 kronor. Att sälja riktigt billiga föremål online har kostat mer än det smakat och nu söker sig Bukowskis tillbaka till sitt ursprung, den mer exklusiva konsten. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies