1515
Annons

Buffett köpte dippen – fem innehav står för 70 procent

Warren Buffetts Berkshire Hathaway redovisar en nettoförlust på 43,8 miljarder dollar för det andra kvartalet, rapporterar Bloomberg.

Delårsrapporten visar också att ”Oraklet från Omaha” passade på att trycka på köpknappen i börsraset. 

Enligt CNBC utgör fem aktier 70 procent av Berkshires totala portfölj.

Warren Buffett.
Warren Buffett.Foto:Houston Cofield/Bloomberg; Elena Elisseeva

Warren Buffett är av många ansedd som en av de bästa investerarna någonsin. 

Samtidigt som S&P 500 backat över 13 procent sedan årsskiftet har hans investeringsjätte Berkshire Hathaway endast tappat 2,5 procent i år.

Trots att aktien stått emot relativt starkt slog ett svagt andra kvartal hårt mot portföljen, visar delårsrapporten som släpptes under lördagen. Berkshire Hathaway redovisar en nettoförlust på 43,8 miljarder dollar, enligt Bloomberg.

Rapporten visar också att Warren Buffett har fortsatt att köpa aktier i årets börsras. 

Berkshire Hathaway nettoköpte för 3,8 miljarder dollar i Q2 och har under årets sex första månader köpt aktier för totalt 45,2 miljarder. Med andra ord motsvarade andra kvartalets aktieköp en spottstyver jämfört med de drygt 40 miljarder dollar Berkshire köpte för i Q1.

Berkshire Hathaway har under Q2 också passat på att återköpa egna aktier för cirka 1 miljard dollar, vilket kan jämföras med 3,2 miljarder dollar i det första kvartalet. 

I samband med rapporten avslöjade Warren Buffett också att fem aktier utgör 70 procent av Berkshire Hathaways totala portfölj, enligt CNBC.

Börsjätten Apple är överlägset största innehavet med ett värde på drygt 125 miljarder dollar. Tvåa i listan är Bank of America vars innehav värderas till 32,2 miljarder dollar, följt av Coca-Cola, Chevron och American Express vars värde uppgår till 21–25 miljarder dollar.

Kombinationen av en stark kursutveckling och återköp gjorde att oljebolaget Chevron tog sig in bland de fem största innehaven för första gången. 

Chevron, som klättrat över 30 procent i år, är tillsammans med Coca-Cola (plus 7 procent) de enda toppinnehaven som står på plus i år.

Billigare att köra elbil – trots högt elpris

Trots höga elpriser är det fortfarande billigare att köra elbil än bensin- och dieselbilar.

”Men det är klart, fortsätter elpriserna att öka kraftigt resten av året, så minskar de här skillnaderna”, säger Sofia Linder, chefsekonom på branschorganisationen Mobility Sweden.

Elbilar, som ofta har ett dyrare inköpspris än motsvarande som drivs på bensin och diesel, har kunnat locka med billigare milkostnad. Och det gäller fortfarande, trots att elpriserna har gått upp.

”Ser man på helåret och drivmedelskostnaden att köra en bil så är det fortsatt en stor fördel för elbilen”, säger Sofia Linder.

Priset på el varierar kraftigt mellan de fyra elprisområdena som Sverige är indelat i, och är dyrast i södra Sverige. Därför är det främst där som prisskillnaderna mellan att köra en elbil och bensin- eller dieselbil vid vissa tillfällen skulle kunna jämnas ut.

”Beroende på hur både bensin- och dieselpriset och hur elpriset utvecklas de kommande månaderna, så kan det för en enskild månad bli så att driftkostnaderna är i nivå med varandra eller att elbilen skulle kunna vara dyrare att köra”, säger Sofia Linder.

Om man räknar på att en bensinbil i snitt kommer en mil på 0,73 liter, var milkostnaden i augusti omkring 14:40 kronor. Om man jämför med att en elbil i snitt drar 2 kilowattimmar på en mil, behöver kilowattpriset vara runt 7:20 kronor för att milkostnaden ska vara lika hög som för bensinbilen. 

Bilköparna verkar inte ha skrämts bort av de höga elpriserna. Antalet nyregistrerade elbilar i augusti tyder på att intresset för att skaffa elbil fortsätter att öka.

”Det är ju fortfarande så att alternativen som de flesta har, alltså bensin och diesel, också är relativt dyra nu”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på konsumentorganisationen M Sverige.

Men det finns också andra orosmoment kring elen som kan få bilköpare att fundera en extra sväng kring hur det skulle fungera med en elbil. En sådan fundering är om elen rent generellt kommer att räcka i och med att allt mer el behövs, enligt Carl-Erik Stjernvall.

”Där tror jag väl att det är en bild som kanske inte når tillräckligt många, just att vi har ett rätt stort överskott, och exporterar mycket el”, säger han.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera