Annons

Buffett har dumpat flygbolagen: "Mitt misstag"

Investmentbolaget Berkshire Hathaway har sålt hela sitt innehav i de fyra största amerikanska flygbolagen.

”Vi vill inte finansiera företag som vi tror kommer äta upp pengar i framtiden”, säger vd:n Warren Buffett.

Coronaviruset har bidragit till nedgångar på svindlande 500 miljarder kronor för ”oraklet från Omaha”.

Foto:Houston Cofield

Jättekonglomeratet Berkshire Hathaway var en av de största ägarna i samtliga berörda flygbolag, och beslutet att sälja av aktierna kom efter det att framtidsutsikterna för bolagen har ändrats under coronapandemin, uppger grundaren, vd:n och huvudägaren Warren Buffett, en av världens mest omtalade investerare.

”Flygbranschen är förändrad i grunden”, säger den 89-årige Buffett på företagets årsstämma, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Berkshire Hathaway hade vid årsskiftet mellan 9 och 11 procent av aktierna i vart och ett av bolagen Delta, American, Southwest och United. De placeringarna gjordes för bara några år sedan – 2016 meddelades att Berkshire Hathaway börjat investera i flyget, efter att tidigare ha undvikit branschen.

Buffett, en av världens rikaste män, sade att hans bolag hade investerat mellan 7 och 8 miljarder dollar i flygbolagen, men nu sålt av innehavet med förlust.

”Vi fick inte ut i närheten av 7 eller 8 miljarder och det är mitt misstag. Det är jag som tog det beslutet.”

Om tilltron på flyget har försvunnit, har Buffett inte tappat tron på USA, som han säger kommer studsa tillbaka.

”Vi har stått inför tuffare tider och den amerikanska magin har alltid överlevt och kommer göra så även nu”, säger han och lägger till:

”Satsa aldrig mot USA.”

Berkshire Hathaway redovisar i sin kvartalsrapport en nettoförlust på svindlande 49,75 miljarder dollar, motsvarande nära 500 miljarder kronor. Motsvarande period i fjol gick bolaget med vinst på nära 22 miljarder dollar.

Men dessa siffror inkluderar även orealiserade aktieupp- och nedgångar, och har enligt Reuters avfärdats av Buffett som meningslös formalia.

Rörelseresultatet, där sådana svängningar inte räknas in, steg för kvartalet steg med 6 procent till 5,87 miljarder dollar. Det är alltså enligt Buffett en bättre bild av hur bolaget har presterat.

Berkshire Hathaways årsstämma lockar normalt tusentals aktieägare, men hölls i år digitalt från företagets huvudkontor i Omaha, Nebraska.

Noterbart var enligt analytiker att Buffetts affärspartner sedan mitten av 1900-talet, nu 96-årige Charlie Munger, inte deltog i videokonferensen.


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?