1515
Annons

Bufab ökar nettoomsättningen med 11 procent

Handelsbolaget Bufabs nettoomsättning ökade med 11 procent till 1.089 miljoner kronor under det andra kvartalet 2019 (980). Den organiska tillväxten var 3 procent.

Orderingången ökade med 10 procent och var något lägre än nettoomsättningen på 1.080 miljoner kronor (979).

Ebita-resultatet steg till 103 miljoner kronor (98) och motsvarande marginal uppgick till 9,5 procent (10,0).

Rörelseresultatet blev 100 miljoner kronor (96), med en marginal 9,2 procent (9,8).

Resultatet per aktie uppgick till 1:91 kronor (1:78).

Efter kvartalets slut slutfördes förvärvet av HT Bendix A/S med en årlig omsättning på omkring 500 miljoner kronor. Kostnaderna för förvärvet uppgick till 3 miljoner kronor och har belastat det andra kvartalet. Förvärvet förväntas bidra till Bufabs BUFAB +3,08% Dagens utveckling resultat per aktie från och med det tredje kvartalet 2019.

Bufabs vd Jörgen Rosengren uppger att bolaget hade en fortsatt god utveckling under det andra kvartalet 2019.

"Allt detta skedde mot en bakgrund som karaktäriseras av ökad osäkerhet på marknaden. Den underliggande efterfrågan avtog under kvartalet, särskilt i vissa branscher (t ex fordonsbranschen) och geografier (t ex Kina). Trots det uppnådde Bufab en organisk tillväxt på 3 procent, vilket berodde på högre marknadsandelar på flertalet marknader", skriver han.

Båda rörelsesegmenten ökade sitt rörelseresultat. 

"I segment International såg vi en bra men något svagare tillväxt än tidigare. Vi ökade våra marknadsandelar och fortsatte att investera i strategiska områden. Resultatet i kvartalet ökade endast marginellt medan utvecklingen under det första halvåret var god", skriver vd:n.

I segment Sweden såg Bufab svagare marknadsförutsättningar och negativ organisk tillväxt. 

"Trots en fortsatt svag svensk krona stärktes bruttomarginalen tydligt jämfört med de senaste två kvartalen. Denna förbättring berodde på omfattande prishöjningar, vilka tillsammans med god kostnadskontroll och bidrag från förvärvet Rudhäll Industri möjliggjorde ett ökat rörelseresultat även i detta segment", enligt vd.


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?