1515

Budgetstup hotar Trumps jubileum

NEW YORK. Ännu ett mörkt moln svävar nu in över president Trump. Kongressen måste senast på fredag komma överens om att höja landets skuldtak.

Annars hotar det så kallade budgetstupet än en gång.

 

Under veckan måste USA:s president Donald Trump få till en överenskommelse om landets skuldtak.
Under veckan måste USA:s president Donald Trump få till en överenskommelse om landets skuldtak.Bild:Kiichiro Sato

De amerikanska kongressledamöterna får direkt en tuff uppgift efter påskledigheten, de behöver komma överens om skuldtaket. Samtidigt planerar Republikanerna att presentera en ny reform som ska ersätta Obamacare, det kontroversiella hälsovårdsprogrammet.

Donald Trump räknar med att båda initiativen kommer att lyckas så att han kan undvika budgetstupet med automatiska nedstängningar av delar av den amerikanska statsapparaten. Det slår annars till lördagen den 29 april när han firar sin 100:e dag som president.

”Jag tror vi kommer att lyckas med detta och hålla i gång administrationen”, sa Donald Trump i samband med att han tog emot Italiens premiärminister Paolo Gentiloni i Vita huset.

Donald Trump uttryckte för en månad sedan tydligt sin besvikelse över det misslyckade försöket att ersätta Obamacare. Han konstaterade då att företrädarens sjukförsäkringsprogram kommer att gälla framöver.

Men nu skyller presidenten på att det var medierna som missuppfattade det hela och att han aldrig tänkte ge upp den här kampen.

”Vi har en bra plan igen. Vi måste komma ihåg att det tog 17 månader att få igenom Obamacare. Jag har bara arbetat med ersättaren i två månader”, konstaterar han.

Men ett nytt försök att ersätta Obamacare kommer att försvåra ytterligare för Donald Trump att få stöd från Demokraterna för att höja skuldtaket, något som han behöver med tanke på det egna trilskande republikanska partiet.

Den tidigare amerikanska centralbankschefen Ben Bernanke myntade uttrycket ”Fiscal cliff” 2012 när kongressen, som då dominerades av republikanerna, vägrade godkänna höjningen av skuldtaket under den demokratiska presidenten Barack Obama.

Det hela slutade med en kompromiss i elfte timmen som gjorde att skuldtaket kunde höjas, men med ett antal villkor.

Bland annat att den gigantiska amerikanska statsskulden skulle minskas.

Men statsskulden har bara ökat och ligger nu på 108 procent av BNP eller närmare 20.000 miljarder dollar, motsvarande 180.000 miljarder kronor.

Risken är stor att skulden ökar ytterligare genom Donald Trumps utlovade skattesänkningar och infrastrukturinvesteringar.

Det får både konservativa republikaner och demokrater att varna för konsekvenserna. Och då sticker några av Donald Trumps budgetförslag speciellt mycket i ögonen.

Muren mot Mexiko är sannolikt den utgiftspost som presidenten kommer att ha svårast att får stöd för, framför allt bland Demokraterna. Administrationen vill också ha mer pengar till försvaret.

Mycket tyder på att parterna inte hinner komma överens den här veckan och att man därför skjuter på avgörandet en vecka för att undvika budgetstupet.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?