1515

Bubbel i glasen fortsätter öka

Svenskarna har gjort lyx till vardagskonsumtion. Systembolaget fortsätter öka sin försäljning av mousserande vin och champagne, medan röda viner tappar.
Till jul och nyår ökar rusningen efter de bubblande dryckerna.

Bild:TT

"Det är fler och fler som upptäcker att mousserande och champagne också går att dricka till mat. Det vi ser samtidigt är att rött vin, som är väldigt mycket större från början, minskar lite grann. Man ersätter en måltidsdryck med en annan", säger Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget.

2016 års siffror visar att försäljningen av glögg, julöl och champagne ökade stort under december. Nästan en femtedel, 24 procent, av fjolårets försäljning av champagne inträffade under december månad. 2017 års statistik är ännu inte klar, men trenden väntas hålla i sig med en likartad ökning inför storhelgerna i år.

"Vi har haft en stadig ökning som legat på 10-15, ibland uppåt 20 procent årligen, under väldigt många år", säger Ulf Sjödin.

Vad det ökade intresset för mousserande drycker överlag beror på är svårt att säga, enligt honom:

"Det började vid millennieskiftet, man ser väldigt tydligt att något hände där. Man blir bjuden på mousserande hos vänner, och så provar man det själv. Det går så att säga från bord till bord över landet."

Till skillnad från andra viner är kunderna mer trogna sitt varumärke av mousserande viner. På senare år har proseccon från Italien tillkommit, och förutom en stor ökning på champagne ökar även den spanska cavan. Frankrike, Spanien och Italien står för nästan allt mousserande som säljs i Sverige.

Det som ökar mest är mellanprisklass och de allra dyraste sorterna.

"De som har råd köper dyr champagne, de andra köper något som är lite dyrare än vad de brukar göra annars", säger Ulf Sjödin.

Julöl och glögg är dock fortfarande storsäljarna under december månad, med en försäljningsandel på 74 respektive 58 procent av helårets under 2016.


Innehåll från AceIQAnnons

Få bättre resultat med ”distansarbete”!

Det rådande världsläget har gjort klart att det går att skapa ett både säkert, tryggt och inspirerande klimat för distansarbete. Omställningen har dock inte kommit utan utmaningar; många företag har tvingats inse vikten och behovet av att nyttja en användarvänlig plattform med hög informationssäkerhet i det dagliga arbetet – oavsett varifrån man arbetar. 

AceIQ har under många år varit en aktör som har kunnat tillgodose detta behov. Håkan Andersson, CEO på AceIQ, berättar att det i grund och botten handlar om att visa på de möjligheter som finns idag för att skapa ett effektivare digitalt arbete och ett sömlöst flöde för alla inblandade. 

– Med våra specialistkunskaper inom området kan vi bistå våra kunder med att förenkla för användaren och skapa bättre trivsel i arbetet, och höja såväl säkerhet som tillgänglighet. Det lägger grunden för en miljö där medarbetarna kan fokusera på resultaten istället för på onödig administration, säger Håkan.

Klientoberoende arbetsytor

Den plattformslösning AceIQ levererar utgår från digitala arbetsytor där allt som användaren behöver går att hitta, från kundens existerande mjukvaror, applikationer och funktioner till filer och information. Aktiviteter som användaren behöver utföra presenteras i ett flöde, där microtjänster kan hjälpa till att avsevärt förenkla och förkorta många arbetsmoment.

– Att komma igång tar bara några minuter och kräver ingen installation. Eftersom vi centraliserar i stort sett all exekvering och data är vi helt oberoende av enhet och klient. I praktiken innebär det att man bara behöver ett enda inlogg för att få tillgång till allt man behöver.

Centralisering blir en säkerhetsfördel

AceIQ:s centraliserade arbetssätt medför fler fördelar: då ingen data finns lagrad ute i enheter löper man inga säkerhetsrisker om någon exempelvis skulle tappa eller bli bestulen på sin enhet. Detta förenklar dessutom en del av utmaningarna de flesta verksamheter har kring GDPR.

– Verksamheter måste fungera oavsett de utmaningar företagen ställs inför. Lättillgängliga, säkra och snabbt implementerade intelligenta lösningar för både internt och externt arbete har helt enkelt utvecklats till att bli en affärskritisk fråga, avslutar Håkan.

Läs mer om AceIQ:s lösningar

 

Mer från AceIQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AceIQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?