1515

Brutala mord satte fart på Spotifys mångfaldsarbete

Spotifys arbete med mångfald och inkludering accelererade i fjol i ljuset av Black Lives Matter-rörelsen. Travis Robinson anställdes för att införliva de löften som har getts och omställningarna under pandemin ställer inkluderingsfrågan på sin spets.

Travis Robinson, Spotifys globala chef för mångfald, inkludering och tillhörighet.
Travis Robinson, Spotifys globala chef för mångfald, inkludering och tillhörighet.Foto:Jonathan C Ward/Hampus Andersson

Det är tidig morgon i Los Angeles för Travis Robinson, som är Spotifys globala chef för mångfald, inkludering och tillhörighet. Men efter några år på ljudstreamingjätten i två omgångar är han van att ha möten i ottan.

Sedan han började på Spotify för andra gången i oktober i fjol har bolaget omorganiserat verksamheten kring mångfald och inkludering.

Travis Robinson har fått fem avdelningar under sig med totalt 15 anställda. De jobbar med att på olika sätt föra ut mångfaldsfrågorna i organisationen. Dels med mångfald i rekrytering till olika praktik- och studentprogram, men också med inkluderande rekrytering till hela bolaget. 

Ett team har fokus på mental hälsa och välbefinnande för de anställda med ambassadörer ute i företaget. Ett annat berättar om mångfaldsarbetet Spotify gör i sociala medier och olika forum, både för omvärlden och för att locka till sig nya talanger. 

Det finns också en grupp med interna konsulter och rådgivare som jobbar med det Spotify kallar DIB-frågor – en akronym för Diversity, Inclusion och Belonging på engelska. De samarbetar med olika delar av företaget, som till exempel musik-, innehålls- eller finansteamet, kring vad DIB innebär.

Spotify lyfte upp mångfald och inkludering på agendan 2015 och Travis Robinson menar att organisationen redan är övertygad om vikten av frågorna. Nu handlar det istället om att sätta dem i verket.

”Vi ska se till att alla ‘spotifyers' har inkluderingshörlurarna på sig”, säger han. 

I det ingår också att fortsätta uppfylla de löften som Spotify har jobbat fram i initiativet ”racial equity”. Det avser etnisk mångfald och jämlikhet både internt bland de anställda och för innehållet på musik- och innehållsplattformen.

I ljuset av händelserna förra sommaren, med morden på George Floyd, Ahmaud Arbery och Breonna Taylor och Black Lives Matter-rörelsen, tog Spotify fram en fempunktsstrategi. Den handlar både om hur man stöttar svarta anställda internt och svarta musikmakare. Strategin går ut på öka mångfalden bland de anställda, matcha donationer, stödja viktiga policies, förändra innehållet på plattformen och aktiviteter kring den interna kulturen.

Man har även uppmärksammat våldet mot asiatiska grupper som har uppstått under pandemin och tagit olika initiativ kring LGBTQIA. 

”De senaste månaderna har jag varit på en ’road show’ och träffat alla seniora chefer och en del av de anställda som är involverade i frågor som kultur- och DIB-frågor, för att förstå vad de fokuserar på, var det finns glapp och hur min organisation kan vara en partner till dem”, säger Travis Robinson.

En utmaning i inkluderingsarbetet är också att Spotify har tagit beslutet, som en följd av pandemin, att låta sina anställda jobba varifrån de vill permanent. 

”Vi jobbar med att definiera framtiden för inkludering och tillhörighet för en distribuerad organisation”, säger Travis Robinson.

Han tycker att stämningen i organisationen både andas optimism och utrymme för självreflektion när det kommer till DIB-frågor.  

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här

Jämställdheten på bolaget har ökat – andelen kvinnor har gått från 36 procent år 2017 till 44 procent i fjol. 2017 var 25 procent kvinnor i ledarpositioner, medan siffran 2020 var 40 procent. I dag har bolaget drygt 6.500 anställda.

När det gäller mångfald har Spotify amerikaniserats, i takt med att man har mer personal i USA, och det har funnits en del att lära.

”Vi måste lära oss hur amerikaner och andra nationaliteter jobbar, men också ta hänsyn till det ansvar som kommer med USA:s historik av de systematiska problemen vi står inför när det gäller ras och etnicitet. Vi har kanske inte har tagit de snabbaste besluten när det gäller representationen av svarta, men vi lär oss”, säger Travis Robinson.

För anställda med afroamerikanskt ursprung var andelen på Spotify 3,7 procent i USA år 2017. 2020 hade den siffran ökat till 8,3 procent och målet för 2023 är 14 procent. För personer med latinamerikanskt ursprung var siffrorna 5 procent 2017 respektive 7,8 procent 2020.

”Samtidigt som vi ökar vår mångfald måste vi också tänka på hur vi för samman människor med olika erfarenheter och perspektiv. Studier visar att när du ökar mångfalden och bara fokuserar på siffrorna finns det risk att inkludering och tillhörighet minskar”, säger Travis Robinson.

Spotify har bara i Sverige anställda med över 100 nationaliteter och i Stockholm har bolaget börjat arbeta med organisationen The Social Few. Det är en byrå som har fokus på minoritetsgrupper och icke normativa perspektiv.

”Vi utvecklar just nu en mångfalds- och inkluderingsstrategi tillsammans som gäller specifikt för Sverige. Vi vill titta på hur mångfald ser ut bortom jämställdhet och ta fram ett index för det”, säger Travis Robinson.

Den största utmaningen i hans jobb och det han har lärt sig under sin karriär är att DIB-frågor behöver anpassas kulturellt.

”Vi kan inte göra en global strategi och tro att den ska fungera för de lokala marknaderna. Jag har sett företag göra det förut och det gör mer skada än nytta.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?