1515

Brugge Skogstjänst lockar med skogen som arbetsplats

För entreprenören Markus Brugge är skogen den bästa arbetsplatsen, men att hitta bra personal är en utmaning för branschen.

”Jag sökte mig till jobbet för att jag själv ville vara i skogen. Jag tyckte det verkade som en härlig tillvaro att få vara utomhus och jobba fysiskt”.

Markus Brugge startade upp Brugge Skogstjänst 2008 på Frösön utanför Östersund. I några år drev han bolaget som enskild firma och jobbade med skogsröjning och trädfällning. 2012 omvandlades bolaget till aktiebolag i och med att efterfrågan på tjänsterna ökade. Bolaget började även utföra skogsplantering och behövde anställa för att hinna med.

”Det hade varit ganska många oseriösa aktörer i branschen och vi ville visa att vi var att lita på med aktiebolag och alla rätta certifieringar”, säger Markus Brugge.

Bolaget är i dag verksamt i östra Jämtland och skogarna kring Östersund. Bland kunderna finns framför allt de stora skogsbolagen, men även en del privatkunder.

Markus Brugge tillskriver de senaste årens starka tillväxt förmågan att locka och behålla riktigt bra personal, trots att skogsarbete är starkt säsongsbetonat till årstider med barmark. Till de jämtländska skogarna kommer arbetare från både Sverige och omvärlden. Även nyanlända har blivit viktiga medarbetare. 

”Det är guld värt att ha återkommande personal, samtidigt kanske inte skogen är så attraktiv för unga i dag. Skogen som arbetsplats kan vi inte ändra på, men det gäller för oss entreprenörer och skogsbolagen att göra allt som står i vår makt på de områden som vi faktiskt kan påverka”, säger Markus Brugge. 

För att locka tillbaka personalen säsong efter säsong har Brugge Skogstjänst fokuserat på att ge sina anställda stor frihet att styra över arbetstider och arbetslag.

”Vi är med och formar hur framtidens skogar ska se ut och vårdas. Väljer vilka träd som ska få växa och planterar nya skogar för nästa generation. För rätt person är det ett jättebra jobb”, säger Markus Brugge.


Innehåll från Tele2Annons

En grön framtid är en digital framtid

Mats Granryd är generaldirektör för den internationella telekombranschens intresseorganisation GSMA.
Mats Granryd är generaldirektör för den internationella telekombranschens intresseorganisation GSMA.

Klimatet har blivit en ödesfråga för Sveriges företag. Telekom och it spelar en avgörande roll för omställningen till en hållbar framtid.

– Om vi ska lösa klimatfrågan är digitalisering svaret, säger Mats Granryd, generaldirektör för den internationella telekombranschens intresseorganisation GSMA.

Läs mer om hur digitalisering kan hjälpa er att nå era hållbarhetsmål

Extremväder, smältande isar och klimatkris har haft en framträdande roll i medieflödet de senaste åren. Klimat- och hållbarhetsfrågor har högsta prioritet för flertalet svenska företag och organisationer – och omställningen drivs av affärsmässiga beslut.

– Miljö- och klimatfrågan är en av vår tids stora frågor. De klimatförändringar och katastrofer vi sett i världen under sommaren 2021 visar med all tydlighet att vi måste agera snabbt, säger Stefan Trampus, affärsområdeschef på Tele2 Företag.

8 av 10 ser telekom som möjliggörare

I en undersökning som Tele2 Företag och Kantar Sifo genomfört i maj och juni 2021 bland 400 svenska beslutsfattare, uppger hela 80 procent att hållbarhet är mycket viktigt eller viktigt för verksamheten. Bland större och medelstora företag, tror 70 procent också att kraven kommer att öka. Det finns ett tilltagande tryck från såväl ägare och lagstiftare som kunder och medarbetare.

Det blir också allt tydligare att it- och telekombranschen är en viktig möjliggörare av omställningen. 8 av 10 i rapporten ser möjliga hållbarhetsvinster inom it och telekom. Att fysiska möten kan ersättas av digitala möten, vilket minskar fossila utsläpp från resor, är det främsta sambandet. Men stor potential finns även i tekniker som AI och IoT, för att effektivisera flöden och processer. Dessa tekniker, parat med utbyggnaden av 5G-nätet, lägger nu grunden för framtidens smarta infrastruktur i städer, företag och fastigheter samt till en klimatsmart cirkulär ekonomi.

Stefan Trampus, affärsområdeschef på Tele2 Företag.
Stefan Trampus, affärsområdeschef på Tele2 Företag.

Bidrar till 17 hållbarhetsmål

Digitalisering och klimatfrågan är två stora trender som sammanfaller just nu och ger synergier till varandra, enligt Mats Granryd som är generaldirektör för GSMA, den internationella telekombranschens intresseorganisation.

– Vi är alla överens om att vi behöver en grön framtid. Och en grön framtid är digital. Det går hand i hand – om vi ska lösa klimatfrågan är digitalisering svaret, säger han.

Den globala telekom- och mobilbranschen samarbetar inom GSMA för att bekämpa klimathot och visa hur den privata sektorn kan ta ledarskap och föregå med gott exempel.

Att mer än två tredjedelar av jordens befolkning, över 5,2 miljarder människor, har en mobiltelefon ger en enorm möjlighet att påverka och bidra. Det senaste året har det blivit extra tydligt, när hela världen snabbt tvingades ställa om till digitala flöden och mötesformer – och telekombranschen gjorde det möjligt.

Sparar 2 000 miljoner ton CO2

Telekombolagen har kommit långt inom de egna verksamheterna, faktiskt längst av alla industribranscher. Men den stora potentialen ligger i att vara motor i andra branschers digitalisering.

I en studie från GSMA och hållbarhetsinitiativet The Carbon Trust framgår att telekombranschens nettoeffekt på klimatet var positiv redan 2018. Då sparades 2 000 miljoner ton koldioxid via telekomlösningar, vilket är tio gånger mer än utsläppen från mobilnäten.

– Vår industri står för 0,4 procent av koldioxidutsläppen globalt. Men om mobilitet och digital teknik används i andra branscher, exempelvis för att mötas och göra affärer, är den potentiella koldioxidbesparingen tio gånger större, säger Mats Granryd.

Släpp loss entreprenörer

Om vi ska undvika en klimatmässig och ekologisk kollaps krävs radikala förändringar på nästan alla plan, menar Dennis Pamlin, klimat- och hållbarhetsexpert på forskningsinstitutet RISE samt rådgivare till företag och myndigheter inom hållbar digital transformation.

– Det är världens ledare eniga om i dag, men få inser vidden av problemet och vad som behöver göras.

Han lyfter vikten av nytänkande och menar att planetens framtid hänger på en total omställning av världens verksamheter mot i grunden mer hållbara flöden. En transformativ förändring där man drar full nytta av digitalisering och innovativ teknik – och släpper in entreprenöriella krafter i ledningsrummet.

– De flesta nöjer sig med att förbättra det de har. Men det viktigaste är att hitta nya lösningar istället för att optimera befintliga.

Han vill se en övergång från fysiska produkter till digitala tjänster, med fokus på verkliga behov och nya möjligheter.

– Alla företag borde fråga sig vad de gör för världen – och varför. Hur de ska leverera något världen behöver, utan att tära på resurserna mer än nödvändigt.

5G visar vägen

Mats Granryd förväntar sig en explosion av innovationer när det nya energisnåla 5G-nätet – som medger snabbare överföring och låg fördröjning – byggs ut.

– Det ska bli spännande att se hur entreprenörer nyttjar den räls vi lägger med 5G. Precis som med 4G kommer nya bolag att skapas och bygga sin existens på det globala 5G-nätet.

Stefan Trampus ser 5G som nästa naturliga steg i hållbarhetsarbetet.

– Vi jobbar med flera spännande kundprojekt där vi ser hur 5G kan förbättra och effektivisera allt från arbetsprocesser och transporter till energiförbrukning, samtidigt som vi bidrar till både innovation i allmänhet och utveckling av innovativa företag, säger han.

Tekniken finns, liksom en tilltagande insikt om allvaret i situationen och förståelse för att förändring måste till. Men digitalisering i sig räcker inte. Det gäller att göra rätt saker också.

– Om vi använder AI för att borra olja i Antarktis, eller e-handel för att klicka hem billiga kläder tillverkade under dåliga förhållanden är det inget värt, konstaterar Dennis Pamlin.

Branschen är medveten om utmaningen och vidtar åtgärder, exempelvis i form av Digital Declaration Act, ett initiativ för inkludering, etisk innovation och ansvarstagande som skrivits under av 100 vd-ar.

– Det är en grundplåt för att säkra sund användning av exempelvis AI. Vi måste ta ansvar och hantera vår kraft med stor respekt, säger Mats Granryd.

Läs mer om hur digitalisering kan hjälpa er att nå era hållbarhetsmål

Mer från Tele2

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tele2 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?