1515
Annons

Bromma väntar på besked från regeringen: ”De duckar i frågan”

Swedavia vill avveckla, pandemin har nästan nollat flyget på Bromma, och bolaget BRA som haft 90 procent av passagerarna där öppnar för flytt.

Men regeringen avgör framtiden för en av landets större flygplatser. Ett besked kan komma inom kort, erfar TT.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).Foto:TT

”Alla väntar på Eneroth”, säger miljöpartisten Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, som sedan länge har velat se en nedläggning.

Men infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill för dagen inte säga något om när regeringen kan tänkas sätta ner foten om Bromma, som klassas som en av landets tio viktigaste flygplatser.

Hans kollega, näringsminister Ibrahim Baylan (S), hänvisar alla frågor om tidsplaner till Eneroth. 

Enligt vad TT erfar kan dock någon form av besked, trots allt, komma inom en relativt snar framtid.

Ibrahim Baylan har sedan september en analys på sitt bord som han beställde från statliga Swedavia, som driver Bromma. Bolaget vill avveckla Bromma eftersom de bedömer att det inte går att göra affär där längre, med tanke på minskat resande och oklarheter om långsiktiga effekter av pandemin. Före pandemin var planen att Bromma skulle avvecklas senast 2038.

Näringsministern säger att regeringen inte är klar med Swedavias analys.

”Men frågan om Brommas vara eller icke vara regleras ju i en förordning och är heller inget som Swedavia beslutar om. Det är en fråga om hur infrastrukturen ska se ut”, säger Ibrahim Baylan och hänvisar åter till Tomas Eneroth. 

De ute i landet och i Stockholm som vill behålla Bromma flygplats har det inte lätt. Frågan om framtiden har diskuterats länge och även näringslivsföreträdare och lokalpolitiker utanför Stockholm har hävdat att dess fortlevnad är viktig. I regeringen har Socialdemokraterna och Miljöpartiet inte kunnat enas om Brommas öde eller om en avveckling i så fall kräver en ny bana på och utbyggnad av Arlanda.

”Vi är emot en förtida avveckling. Men vi får varken besked om Bromma eller Arlanda”, säger Anna König Jerlmyr, moderat finansborgarråd i Stockholm.

Det är mer än dags för regeringen att kliva fram och berätta hur de tänker. Oförmågan att ge besked skapar i sig oro, anser hon.

”De duckar i frågan”, säger König Jerlmyr som anser att man ska akta sig för att redan nu dra för långtgående slutsatser av pandemins effekt på morgondagens flygande. 

Förutom Swedavias förslag om nedläggning har Stockholms handelskammare rört på sig, förutsatt att det finns garantier att Arlanda utvecklas. Och i veckan meddelade flygbolaget BRA att man är beredd att flytta till Arlanda. Bolaget svarade, före pandemin, för 97 procent av starterna och landningarna på Bromma, vilket motsvarade 90 procent av passagerarna.

BRA beskriver det som att man gärna vill vara kvar på Bromma. Men med tanke på raset i flygresande i och med pandemin är det svårt att se att det under överskådlig framtid går att hålla i gång inrikesnät från två flygplatser.

”Vi borde ta död på myten om att utan Bromma överlever inte Sverige. Det beror helt på vilka förutsättningar vi får på Arlanda”, sade BRA:s ägare Per G Braathen, i en intervju med Dagens industri häromdagen om hur övervägandena inför en eventuell flytt ser ut.

Han underströk att ett snabbt besked om Brommas framtid borde ligga i allas intresse.

 

Innehåll från InyettAnnons

Brister inom internkontrollen ökar risken för bedrägeriförsök

För att identifiera fel, misstag och i värsta fall bedrägerier behöver ett företag kontrollera varje faktura. Problemet är att tiden ofta inte räcker till.

– Mycket går på slentrian när man godkänner leverantörsbetalningar, förklarar Magnus Månsson, vd på Inyett.

Läs mer om hur du kan uppnå säkra betalningar

En faktura godkänns av någon i organisationen, som kanske inte alls har det som primär uppgift, och sedan ska den attesteras av ekonomiavdelningen där man inte ser någon anledning att ifrågasätta en godkänd faktura. Betalningen skickas iväg – och förhoppningsvis är allt i sin ordning. Men tyvärr är så inte alltid fallet.

– Betalar man in många fakturor per dag är det omöjligt att till exempel kolla upp om leverantören är ett aktivt bluffbolag eller precis har blivit av med sin F-skatt. Det tar alldeles för lång tid, förklarar Magnus Månsson, vd på Inyett, som har en plattform inom säkra betalningar.

Magnus Månsson, vd på Inyett.
Magnus Månsson, vd på Inyett.

Kollar upp leverantören i realtid

Enligt en undersökning från Inyett, som varje år läser av 60 miljoner transaktioner, ligger kostnaden för felaktiga leverantörsbetalningar i snitt på över 100 000 kronor per år för ett svenskt bolag. Då handlar det om allt från betalningar till bluffbolag och gironummer som inte längre är aktiva till betalningar med avvikande betalmönster och leverantörer som har gått i konkurs.

– Hela idén med vår automatiserade lösning är att se till att våra kunder undviker misstag, risker och bedrägerier i samband med leverantörsbetalningar. Vårt system får tillgång till all viktig information på bara någon sekund.

”Det knöt sig i magen”

Magnus Månsson lyfter ett exempel med en kund som hade klickat iväg en betalning på över 30 000 kronor till fejkat annonsbolag, men som tack vare en varning från Inyetts tjänst lyckades stoppa transaktionen innan den gick igenom.

– Kunden berättade hur det knöt sig i magen när systemet varnande för bolaget med en röd flagga. Det är ingen som vill behöva stå till svars för att man har slösat bort tusentals kronor.

Läs mer om hur du kan uppnå säkra betalningar

Mer från Inyett

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inyett och ej en artikel av Dagens industri

Utredning: Bromma ska kunna stängas 2035

Regeringens Arlandautredning rekommenderar att processen för att starta bygget med en ny start- och landningsbana dras igång nu för att banan ska kunna stå färdig om tidigast 10 år. Samtidigt får Bromma ett nytt bäst före-datum: 2035.

Foto:Stina Stjernkvist/TT

Under den rödgröna regeringen utvecklades frågan om Arlanda och Brommas respektive framtid till en riktig surdeg.

Miljöpartiet obstruerade möjligheten att bygga en ytterligare start- och landningsbana på Arlanda, vilket är ett krav från de borgerliga partierna för att de ska gå med på att stänga Bromma flygplats.

Nu kommer ny bensin på elden när regeringens utredare Peter Norman presenterar sin rapport om Arlandas framtid.

Den politiskt känsliga frågan om en ny start- och landningsbana får delvis ett svar. Utredningen tar inte ställning till om banan ska byggas eller inte, men slår fast att om en sådan bana ska byggas kommer det att ta 10 år och därför bör processen startas nu.

”Vi ska inte sinka den tiden mer än nödvändigt, påbörja den administrativa processen nu”, säger Peter Norman.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) slår fast att det finns ett stort stöd för förslaget att samla flygtrafiken i Stockholm på Arlanda.

Han pekar bland annat på den utredning som gjordes förra året, om förutsättningarna för att lägga ned Bromma flygplats.

”Den visade tydligt att de flesta remissinstanser tycker att det är rimligt att avveckla Bromma flygplats för att samla inrikesflyget på Arlanda och för att få ett bättre underlag för internationella direktflyg”, säger Tomas Eneroth.

Stängningen av Bromma ska göras ”sakta men säkert”, säger Peter Norman och pekar på 2035 som ett realistiskt mål. Från år 2030 ska dock flygplatsen endast få användas för fossilfritt flyg.

Det ger flygplatsen en längre livstid än Brommautredningens dom, som förordade år 2027.

”Om man skulle göra en snabb avveckling av Bromma finns en risk för att konkurrenssituationen i svenskt inrikesflyg skulle försämras kraftigt”, säger Peter Norman och varnar för höjda priser och sämre tillgänglighet som konsekvenser.

En del av uppdraget har också varit att utreda hur Arlanda kan bli effektivare, en fråga som i dessa dagar är mer aktuell än någonsin.

Peter Norman tecknar sin målbild genom att hänvisa till möbeljätten Ikeas varuhus, där kunder kan korsa olika avdelningar för att snabbare komma till kassan – så kallade ”smitvägar”.

”De resenärer som inte vill eller behöver gå genom de kommersiella gångarna, ska inte behöva det. Snabbt in och snabbt ut”, säger han.

Miljöpartiets profil i Stockholm, trafikborgarrådet Daniel Helldén, reagerar på utredningen med beskedet att han anser att Bromma kan läggas ner långt innan 2035.

”Bromma kan läggas ner nu, det är inga problem och Swedavia kan sköta det så att det blir en bra ordning för alla bolagen”, säger han.

Är du öppen för att man startar den administrativa processen för en ny start- och landningsbana på Arlanda, mot att Bromma stängs?

”Ja, jag ser inte det som något större problem. Det viktiga är att man sätter igång nedläggningen av Bromma.”

Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus anser att utredningen kan vara en startpunkt för en framtida överenskommelse om Arlandas framtid.

Men för att Bromma ska läggas ner krävs mer än en påbörjad administrativ process för en ytterligare start- och landningsbana på Arlanda.

”Vi är inte beredda att diskutera försämringar på Bromma flygplats förrän spaden är i marken”, säger hon.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera