1515

Bromma väntar på besked från regeringen: ”De duckar i frågan”

Swedavia vill avveckla, pandemin har nästan nollat flyget på Bromma, och bolaget BRA som haft 90 procent av passagerarna där öppnar för flytt.

Men regeringen avgör framtiden för en av landets större flygplatser. Ett besked kan komma inom kort, erfar TT.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).Foto:TT

”Alla väntar på Eneroth”, säger miljöpartisten Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, som sedan länge har velat se en nedläggning.

Men infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill för dagen inte säga något om när regeringen kan tänkas sätta ner foten om Bromma, som klassas som en av landets tio viktigaste flygplatser.

Hans kollega, näringsminister Ibrahim Baylan (S), hänvisar alla frågor om tidsplaner till Eneroth. 

Enligt vad TT erfar kan dock någon form av besked, trots allt, komma inom en relativt snar framtid.

Ibrahim Baylan har sedan september en analys på sitt bord som han beställde från statliga Swedavia, som driver Bromma. Bolaget vill avveckla Bromma eftersom de bedömer att det inte går att göra affär där längre, med tanke på minskat resande och oklarheter om långsiktiga effekter av pandemin. Före pandemin var planen att Bromma skulle avvecklas senast 2038.

Näringsministern säger att regeringen inte är klar med Swedavias analys.

”Men frågan om Brommas vara eller icke vara regleras ju i en förordning och är heller inget som Swedavia beslutar om. Det är en fråga om hur infrastrukturen ska se ut”, säger Ibrahim Baylan och hänvisar åter till Tomas Eneroth. 

De ute i landet och i Stockholm som vill behålla Bromma flygplats har det inte lätt. Frågan om framtiden har diskuterats länge och även näringslivsföreträdare och lokalpolitiker utanför Stockholm har hävdat att dess fortlevnad är viktig. I regeringen har Socialdemokraterna och Miljöpartiet inte kunnat enas om Brommas öde eller om en avveckling i så fall kräver en ny bana på och utbyggnad av Arlanda.

”Vi är emot en förtida avveckling. Men vi får varken besked om Bromma eller Arlanda”, säger Anna König Jerlmyr, moderat finansborgarråd i Stockholm.

Det är mer än dags för regeringen att kliva fram och berätta hur de tänker. Oförmågan att ge besked skapar i sig oro, anser hon.

”De duckar i frågan”, säger König Jerlmyr som anser att man ska akta sig för att redan nu dra för långtgående slutsatser av pandemins effekt på morgondagens flygande. 

Förutom Swedavias förslag om nedläggning har Stockholms handelskammare rört på sig, förutsatt att det finns garantier att Arlanda utvecklas. Och i veckan meddelade flygbolaget BRA att man är beredd att flytta till Arlanda. Bolaget svarade, före pandemin, för 97 procent av starterna och landningarna på Bromma, vilket motsvarade 90 procent av passagerarna.

BRA beskriver det som att man gärna vill vara kvar på Bromma. Men med tanke på raset i flygresande i och med pandemin är det svårt att se att det under överskådlig framtid går att hålla i gång inrikesnät från två flygplatser.

”Vi borde ta död på myten om att utan Bromma överlever inte Sverige. Det beror helt på vilka förutsättningar vi får på Arlanda”, sade BRA:s ägare Per G Braathen, i en intervju med Dagens industri häromdagen om hur övervägandena inför en eventuell flytt ser ut.

Han underströk att ett snabbt besked om Brommas framtid borde ligga i allas intresse.

 

 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?