ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Bröderna renoverar båtar enligt gamla traditioner

I en lada på Kullaberg bygger och renoverar bröderna Ravanis träbåtar med så gott som bortglömda hantverkstraditioner. 

Virket väljer de själva ut från träd på rot som de sedan sågar upp i sin 70 år gamla ramsåg. 

För hundra år sedan fanns det båtbyggare i vart och vart­annat svenskt fiskeläge. Inte minst i Skåne där varje by hade sin speciella båttyp, anpassad efter det lokala vädret och fiskbeståndet. I dag finns bara ett fåtal kvar i hela landet. 

I det klassiska bad- och ­fiskesamhället Mölle på ­Kullaberg försvann den sista båtbyggaren på 1980-talet. Men någon kilometer in i landet lever fortfarande hoppet om att den uråldriga hantverkstraditionen ska kunna överleva, åtminstone i några decennier till. 

Här byggeroch renoverar nämligen bröderna Martin och Mathias Ravanis gamla träbåtar i originalskick. 

”Kunskapen satt i båtbyggarnas huvuden och gick i arv från far till son men nu är ­nästan alla borta. Det finns heller knappt några ritningar kvar från den tiden. Egentligen är det tragiskt, ett sofistikerat kulturhantverk som försvunnit framför våra ögon men som vi vill bevara”, säger Mathias Ravanis som renoverade sin första träbåt, en mahognyeka, på 1980-talet tillsammans med sin tre år äldre bror. 

De två tonåringarna ville ha något att fiska i men saknade pengar till en ny båt. Båten blev en ’snackis’ och ryktet om brödernas talang spred sig snabbt bland pensionerade sjömän och fiskare i Kullabygden, som såg en ­möjlighet att bevara sina gamla båtar. 

Uppdragen blev fler och från 1994, när de drog igång sitt företag Nyhamns Såg & Båtbyggeri, har bröderna Ravanis levt på sin verksamhet. De har under årens lopp renoverat över 100 bruks­båtar, segelbåtar, snipor och andra klassiska träbåtar från västkusten.  

”Vi lutar oss helt och hållet på gamla tekniker. Det handlar om att hitta bra virke som ska sågas enligt vissa metoder och behandlas med rätt linolja och trätjära”, förklarar Martin Ravanis.

Han berättar utförligt om behovet av att vara noggrann och omsorgsfull. Spant, stävar och bottenstockar; alla detaljer är lika viktiga. Den kompromisslösa inställningen har lett till att bröderna blivit kända i båt­byggarkretsar, även utanför Sverige. I fjol vann de det ­prestigefulla priset Classic Boat Award i England för renoveringen av den 110 år gamla båten Bessie. Det är en seglande fiskebåt som DI Weekend uppmärksammade i ett reportage 2016. 

Nyhamns Såg & Båtbyggeri ligger på Kullabergs västliga sluttningar ner mot Öresund där den danska kusten anas i fjärran. Granne är en av traktens vinodlare. 

Trots läget, en bit upp på land, är havet starkt när­varande på den stora gårdsplanen. Här ligger nämligen ett 20-tal gamla träbåtar, till synes utplacerade på måfå. Alla är tydligt plågade av vind och väder, några liknar mer än hög ruttna brädor än en båt. Bröderna berättar hur de i 30 år har åkt runt i fiske­lägen i Skåne och samlat på sig de gamla träbåtarna. 

”De flesta har vi fått till skänks. Hade vi inte tagit hit dem hade de eldats upp. Vi vill bevara de här unika båtarna för eftervärlden. Men sedan handlar det också om att vi vill lära oss genom att se hur de är konstruerade. Vi mäter upp båtarna, gör ritningar och arkiverar allt”, säger Mathias Ravanis och berättar passionerat om vilka skeppsbyggare som står bakom de olika ­vraken, vem som ritat båten och exakt på årtalen när båtarna legat i olika hamnar. 

De gamla skeppsbyggarna ägnade mycket tid åt att hitta virke av god kvalitet, förklarar han. Utmaningen var framför allt att hitta krumvirke, alltså böjda grenar till alla böjda detaljer på en båt. Även bröderna insåg tidigt hur viktigt råmaterialet är för deras verksamhet, inte minst att såga virket på rätt sätt. 

Men även den kunskapen är på utdöende och sågarna tillverkas inte längre. Bröderna visste vilken såg de skulle ha och att det borde ­finnas något exemplar kvar i Sverige. Men det krävdes ett hundratal telefonsamtal för att hitta den. 

”Till slut fann vi vad vi sökte på ett gammalt sågverk i Ljungsarp i Småland. Sågen hade stått utomhus och varit oanvänd i 15 år. Den var djupt nedsjunken i marken, men för oss var det som att ha hittat vår heliga graal”, säger Mathias Ravanis och trycker igång den horisontella ramsågen som klarar av att såga 25 meter långa stockar. 

”Den kostade oss 5.000 kronor och alla sa att vi köpt skrot. Men den har nu genererat flera miljoner kronor för oss!”

Sågen står i en mindre lada på gården. Intill ligger sliperiet där bröderna vässar tänderna på de 2,4 meter långa sågbladen som snabbt slits ut. 

Sågverksamheten har, vid sidan av båtarna, blivit en ­viktig del av bolaget i dag. Här sågas långa breda bräder, av kärnträ, till speciella och exklusiva byggprojekt. Bland annat har statens fastighetsverk köpt plank härifrån när de renoverar gamla slott och andra byggnader. 

”Vår stora utmaning är att hitta rätt virke. Det finns mycket skog i Sverige men inte så mycket av god kvalitet”, säger Martin Ravanis och berättar att de regelbundet besöker skånska gods och ser ut träd som de köper på rot. 

De köper även stockar från en skogsägare i Värmland som odlar skog på gammaldags sätt genom att låta den föryngra sig själv. I stället för att som skogsbolagen avverka stora kalhyggen väljs de äldsta och bästa träden ut för avverkning. Då har själva furustocken hunnit växa till sig, konserverat sig själv och har förhartsats till ett hårt och motståndskraftigt material. 

”Trä har en fantastisk potential men det är en ofattbar stor skillnad på bra kärnvirke och det trä som finns på vanliga brädgårdar. Det går inte att jämföra”, förklarar Mathias Ravanis och beklagar sig återigen hur en gammal kunskap har försvunnit. 

”Jag ser en parallell till båtbyggande faktiskt. Det var den här självföryngrande skogen som gjorde Sverige världsberömt som skogsnation på 1800-talet. Men kunskapen om trä har gått från ­jättebra till ingenting på några decennier. Det är djupt beklagligt.”

Som två renässansmänniskor sträcker sig brödernas kunskaper över många områden där den röda tråden är att lära sig av gamla hantverkstraditioner. 

Men det tycks inte betyda att de är ointresserade av själva affären. Tvärtom berättar de engagerat om framtidsplanerna för Nyhamns Såg & Båtbyggeri. Nyligen har de investerat i ett gammalt hyvelverk, en gång konstruerat av klassiska Bolinders mekaniska verkstad i Stockholm. De har även köpt ytterligare ett horisontellt sågverk från en gammal nedlagd fanerfabrik i Oskarshamn. Tanken med investeringarna i de gamla maskinerna, som nu ska renoveras, är att öka kapaciteten. 

Men att nyanställa ligger inte i planen. 

”Inte just nu, vi väljer att effektivisera i stället”, skrattar Martin Ravanis vars telefon har ringt konstant under tio minuter. Det visar sig vara brödernas 85-åriga mor som undrar när de ska komma. Varje dag bjuder hon sina söner på lunch hemma i huset i närliggande Nyhamnsläge. Till slut svarar han och beskedet från mor är tydligt: ”köttbullarna är klara!”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer