Annons

Bröderna driver framgångsrika brädspelsbolaget: ”Hållit oss samman”

De 16 syskonen Fryxelius växte upp med brädspel som självklar aktivitet hemma. Nu driver fem av bröderna det framgångsrika brädspelsbolaget FryxGames.

”Brädspel är något som hållit oss samman som familj genom alla år”, säger Jonathan Fryxelius.

”Vi har ju hur mycket idéer som helst, det är bara att se till att de blir tillräckligt bra för att lyckas”, säger Jonathan Fryxelius, en av fem bröder som driver brädspelsföretaget FryxGames.
”Vi har ju hur mycket idéer som helst, det är bara att se till att de blir tillräckligt bra för att lyckas”, säger Jonathan Fryxelius, en av fem bröder som driver brädspelsföretaget FryxGames.Foto:Ida Thunberg
TAR HÄNSYN TILL VETENSKAPEN. FryxGames stora genombrott kom med spelet Terraforming Mars 2016.
TAR HÄNSYN TILL VETENSKAPEN. FryxGames stora genombrott kom med spelet Terraforming Mars 2016.Foto:Ida Thunberg, Ida Thunberg
BRODERSKAP. Fem av de 16 syskonen Fryxelius jobbar i företaget. Från vänster till höger syns Jonathan, Isaac, Daniel, Jacob och Enoch Fryxelius.
BRODERSKAP. Fem av de 16 syskonen Fryxelius jobbar i företaget. Från vänster till höger syns Jonathan, Isaac, Daniel, Jacob och Enoch Fryxelius.Foto:Ida Thunberg, Ida Thunberg

”När vi växte upp spelade pappa en del brädspel från USA. Sedan gjorde han nya versioner av spelen och gjorde förbättringar på dem, som en hobby. Han är lärare i fysik, matte och data och väldigt analytiskt lagd”, berättar Jonathan Fryxelius.

”Han gjorde även mycket simulationsspel i lärande syfte. Det var främst en hobby men någon enstaka gång hände det att han använde spel i undervisningen.”

Jonathan, som är tredje yngst i den stora syskonskaran Fryxelius, växte således upp med brädspel som en självklar ingrediens i tillvaron. Hemma fanns ingen tv under barndomen, utan mycket av gemenskapstiden ägnades åt brädspel. Även syskonen började göra spel.

”Under hela uppväxten blev vi väldigt uppmuntrade att göra kreativa saker, och när det gäller speltillverkning så behöver man många typer av kreativa inriktningar. Vi har några som är jätteduktiga på att illustrera, några som är bra på att tänka spelutveckling och så vidare.”

År 2011 träffades alla 16 syskonen på en av systrarnas bröllop, och då ställde Jonathan och hans bror Enoch frågan till de andra: ”Vilka vill vara med och starta ett företag och se om vi kan sälja våra spel?”

Fyra av bröderna startade därefter företaget FryxGames och är fortfarande dess delägare. Ytterligare en bror jobbar som anställd i bolaget.

”Vi kompletterar varandra väldigt bra med de kompetensområden vi har. Enoch är en driven ekonom och entreprenör. Jacob är vår skarpaste spelutvecklare, med en otroligt bra känsla för vad som fungerar. Daniel är illustratör och 3D-modellerare, Isaac är illustratör och konstnär och jag är datakillen som sköter webshopen och en massa annat”, säger Jonathan Fryxelius.

Detta gör att FryxGames är både designstudio och förläggare för sina spel, vilket inte är särskilt vanligt i spelvärlden. Kombinationen ger dem kontroll över hela kedjan, från idé tills att spelet landar hos slutkunden.

Fram till nyligen har de bott i fyra olika städer, så någon gemensam företagslokal finns fortfarande inte. Det är hemmakontor som gäller, plus ett lager i Skåne.

Det stora genombrottet kom 2016 med spelet Terraforming Mars, efter att bröderna hade jobbat med utvecklingen under fem år. Spelet går kortfattat ut på att spelarna ska förvandla planeten Mars så att den blir beboelig genom att göra den mer lik jorden.

”Man måste få dit växtlighet, värme och vatten, och det görs genom en massa olika projekt. Varje spelare är ett eget företag och den som bidrar mest till att utveckla Mars vinner.”

”Terraforming Mars är ett av våra snällare spel som tilltalar både unga och gamla, killar och tjejer.”

Jonathan Fryxelius framhåller några saker som avgörande för att just deras spel blev en sådan succé, bland annat tajmingen.

”Det fanns nästan inga spel tidigare som handlade om Mars, men då började det komma en hajp i populärkulturen om Mars och det blev ett sug även efter brädspel. Då hade vi redan en i princip färdig och väldigt genomarbetad produkt som släpptes helt i rätt tid.”

Brodern Jacob Fryxelius, som ligger bakom mycket av spelutvecklingen, beskrivs också som en ”Marsnörd”.

”Och rymdnörd, och naturvetenskapsnörd. Han har alltid varit sån”, säger Jonathan Fryxelius leende.

I recensioner har spelet därför också framhållits som föredömligt just för att det tagit mycket hänsyn till vetenskapen.

I dag har 400 000 exemplar av Terraforming Mars sålts, och ytterligare 70 000 planeras nu att produceras. Spelet finns på 25 språk.

En del i den fortsatta utvecklingen har varit så kallade expansioner av Terraforming Mars; tillägg till spelet som exempelvis en alternativ spelplan och nya spelkort.

”2017 kunde vi var och en gå ner i arbetstid en dag i veckan från våra andra jobb och ta ut 20 procents lön från bolaget. Från i somras jobbar alla heltid i företaget”, säger Jonathan Fryxelius.

Under det senaste halvåret jobbar de också mer strukturerat med spelutvecklingen.

”Vi har börjat ses tre dagar varje månad, vi brukar boka in oss på något bed and breakfast någonstans i Sverige dit alla har ungefär lika långt att åka, och så ägnar vi oss åt att testspela, utveckla och diskutera det som är på gång.”

Att driva företaget med sina bröder tycker han bara är positivt.

”Vi kan pusha och sporra varandra, men vi kan även kritisera varandra rätt ordentligt ibland Men vi driver varandra framåt tills det blir färdigt.”

Bröderna Fryxelius tror att 2021 kommer att bli deras bästa utgivningsår någonsin, med upp till sex nya titlar.

Ett av dem är Angel Fury.

”Spelet handlar om en strid mellan 100 änglar och 100 demoner. Här finns klassiska ingredienser som strategisk förflyttning och en kortlek som säger vad du får göra. Det som är väldigt nytt för oss är att vi här arbetar med helgjutna figurer, det är ett stort steg för oss.”

”Även i branschen är det jätteovanligt med brädspel som innehåller 200 figurer, vilket Angel Fury gör.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera