1515
Annons

Brittiska staten på väg att rädda ståljätte med miljarder

Brexit och coronaviruset har slagit dubbelt mot Storbritanniens största ståltillverkare, Tata Steel.

Landets regering väntas inom några dagar gå in med miljardlån för att rädda de omkring 8.000 arbetstillfällena. Därmed kan staten bli delägare.

Tata Steels dotterbolag Corus stålverk i Redcar, England.
Tata Steels dotterbolag Corus stålverk i Redcar, England.Foto:SCOTT HEPPELL

Tata Steel har ansökt om ett statligt lån på 500 miljoner pund, motsvarande 5,8 miljarder kronor. Det uppger Stephen Kinnock, parlamentsledamot för valkretsen Aberavon där det största stålverket Port Talbot ligger, enligt Financial Times.

En överenskommelse mellan SSAB-konkurrenten och regeringen är nära och tros vara klar inom en vecka, uppger källor på båda sidor till affärstidningen. Men avtalet är ”inte över mållinjen och kan fortfarande falla”, enligt en regeringskälla.

I gengäld för lånet väntas Tata Steel, som ägs av det indiska konglomeratet Tata, skriva under utfästelser för att behålla de anställda och sänka koldioxidutsläppen.

Stephen Kinnock varnar för att tiden är på väg att rinna ut för ett räddningspaket.

”Frustrationen kokar över. Det är mycket allvarligt att regeringens lån ännu inte har förverkligats. Regeringen måste förstå det höga priset av att inte göra någonting”, säger han enligt FT.

Tata Steel hade stora problem redan innan coronaviruset stängde Storbritannien.

Under det senaste räkenskapsåret, som tog slut i mars, gjorde den brittiska delen av Tata Steel en förlust på drygt 1,8 miljarder kronor. Året dessförinnan var förlusten motsvarande 560 miljoner kronor.

I november meddelade Tata Steel att det ska minska sin personalstyrka med uppemot 1.000 personer i Storbritannien och ytterligare 1.600 personer i Nederländerna.

Upptakten mot brexit har slagit hårt mot de viktiga kunderna inom bilindustrin. I fjol minskade den brittiska bilproduktionen med nära 15 procent. Bland annat japanska Honda har beslutat att stänga sin fabrik med 3.500 anställda väster om London. Där har man byggt omkring 150.000 Civicbilar, varav 90 procent har exporterats till EU.

Nedgången har fortsatt i år. Under perioden januari-maj minskade den inhemska bilförsäljningen med 51 procent till drygt 508.000 bilar. I maj var fallet hela 89 procent, enligt branschorganisationen SMMT.

Tata Steel har drabbats av fler bakslag.

För ett år sedan stoppade EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager planerna på en fusion mellan Tata Steel och tyska Thyssen Krupp, där Christer Gardells Cevian är storägare. Bolaget skulle bli störst i Europa efter Arcelor Mittal, med ägare i Luxemburg och Indien.

Under våren har dessutom coronakrisen slagit mot byggandet.

Lånen till Tata Steel skulle ingå i det program för att rädda strategiskt viktiga företag som finansminister Rishi Sunak presenterade för en månad sedan. Enligt programmet, kallat Project birch (björk), ska lån ges som en sista utväg.

”Under exceptionella omständigheter, när ett livskraftigt bolag har uttömt alla möjligheter och dess misslyckande skulle skada ekonomin oproportionerligt mycket, kan vi överväga stöd som en sista utväg”, skriver finansministeriet.

Finanssektorns branschorganisation The City UK beräknar att behovet av statliga lån till företagen kan överstiga 1.150 miljarder kronor. Redan under de två första månaderna har 465 miljarder kronor använts.

Regeringstjänstemän har enligt FT diskuterat en mekanism där en del av lånet under särskilda omständigheter kan omvandlas till aktier. Därmed skulle staten kunna bli delägare i stålindustrin för första gången sedan premiärminister Margaret Thatcher privatiserade British Steel 1988, efter 20 år i statens ägo.

Inom det konservativa partiet finns en djupt rotad motvilja mot att staten ska bli aktieägare. I oppositionspartiet Labour är synen en annan.

”Att ta andelar kan vara en bra sak för skattebetalarna. Om du lånar pengar, till exempel till ett flygbolag, är det bara rätt att skattebetalarna får sin andel av framgången på slutet”, säger Alistair Darling, som var finansminister för Labour under finanskrisen 2008, till FT.

Innehåll från RamirentAnnons

Var tionde byggnadsarbetare tycker att arbetsplatsen känns osäker

Maskinuthyrningsföretaget Ramirent har tagit fram en rapport som visar att var tionde person som jobbar inom byggbranschen tycker att arbetsplatsen känns osäker. Framför allt beror det på stress när tidplanerna är för tighta och att det finns en kultur som gör att man struntar i säkerhetsreglerna. Enligt rapporten låter sju procent bli att följa de regler som finns kring säkerheten på arbetsplatsen. 

De senaste fem åren har i snitt 10 byggnadsarbetare i Sverige dött på sin arbetsplats varje år. Det gör branschen till en av de mest olycksdrabbade. Olyckor och arbetsrelaterade sjukdomar är dessutom dubbelt så vanligt som inom andra branscher. 2 av 10 byggnadsarbetare har fått stanna hemma från jobbet minst en dag på grund av skada eller olycka det senaste året, visar Ramirentrapporten.  

– Ingen plats är säkrare än vad vi sätter för människor där. De största riskerna på byggarbetsplatser idag är att man inte gör som man planerat eller att enskilda individer tummar på säkerheten vid enkla arbetsmoment. Men det handlar även om att det inte alltid får konsekvenser när man frångår säkerhetsrutinerna, något branschen måste bli bättre på, säger Erik Lindén, HSEQ-chef på Ramirent. 

Jobba med psykologiska tryggheten 

Vanliga olyckor på byggarbetsplatser är fall och olyckor med maskiner eller verktyg. Det som framför allt slarvas med, enligt Ramirentrapporten, är användningen av skyddsutrustning, men även oförsiktighet vid arbete på höga höjder och med handmaskiner. I rapporten uppger även sex procent av de tillfrågade att det förekommer svart arbetskraft på arbetsplatsen, vilket är ytterligare en riskfaktor.  

Att jobba med den psykologiska tryggheten, så att medarbetarna känner att de vågar säga ifrån och vill vara med och förbättra sin arbetsplats, är viktigt för att öka säkerheten inom branschen. 

– Om man känner sig trygg på sin arbetsplats, så vågar man också säga till en kollega som slarvar med säkerhetsutrustningen eller om det uppstår en jargong av machokultur. Vinnarna är de företag som lyckas bygga en kultur där medarbetarna säger ifrån när någon gör fel och att man gör det av omtanke om varandra. 

Nyckeln till säkrare arbetsplatser  

Genom att jobba med tydliga APD-planer och en noggrann planering och uppföljning av allt från logistik till hanteringen av byggmaskiner, minskar man inte bara risken för olyckor, utan ökar även effektiviteten och lönsamheten i projekten. Siteplanner är Ramirents digitala verktyg som hjälper till att skapa säkra, hållbara och effektiva arbetsplatser, med hjälp av 3D-ritningar. Med verktyget kan man enkelt rita upp arbetsplatsen, placera ut gångstråk, inhägnader, grindar, bodar, belysning med mera och få en bra bild av hela bygget. 

– Vi inspekterar även arbetsplatser och ger förslag på hur man skapar säkra arbetsförhållanden och minskar risker. Att bidra till att öka säkerheten inom branschen är, och har varit, en av våra absolut viktigaste frågor under många år, säger Erik Lindén. 

Ladda ner hela Ramirentrapporten här och ta del av insikter från branschen kring säkerhet, digitalisering, psykisk ohälsa, hållbarhet, kompetensbehov och jämställdhet. Rapporten bygger på intervjuer med drygt 500 personer inom byggbranschen.  

Ur Ramirentrapporten 2022: 

Anledningar till att byggarbetsplatsen inte känns säker:  

• 49% Stress när tidplanerna är för tighta 

• 20% Man struntar i säkerhetsreglerna 

• 19% Kollegorna följer inte säkerhetsreglerna 

• 12% Ledningen följer inte upp tillbud och olyckor 

• 11% Säkerhetsreglerna är inte tillräckligt tydliga 

• 6% Det saknas säkerhetsregler 

 

Det här slarvas det framför allt med: 

• 33% Användning av skyddsutrustning 

• 28% Användning av luftrenare 

• 22% Oförsiktighet vid arbete på hög höjd 

• 13% Oförsiktighet med handmaskiner 

• 11% Oförsiktighet vid lyft med maskiner 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ramirent och ej en artikel av Dagens industri

Truss spelar högt i jakten på att bli ett nytt Singapore

Den nya brittiska regeringens skattepaket har slagit ned som en bomb. Pundet tokföll i måndags efter att finansminister Kwasi Kwarteng föreslagit de största skattesänkningarna på 50 år. Lägg till lättnader för att täcka skenande energipriser och resultatet är ökad belåning.

Liz Truss.
Liz Truss.Foto:Alberto Pezzali

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Detta är en krönika av en fristående kolumnist. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera