1515

Brittiska butiker och pubar öppnar igen – efter 257 miljarder i förlorade intäkter

På måndag får brittiska butiker återigen öppna efter coronanedstängningarna.

Med sig har man 22 miljarder pund i förlorade intäkter och en fortsatt kamp för överlevnad.

Foto:Frank Augstein

Den är högst efterlängtad och för många en absolut nödvändighet om man ska kunna överleva. Efter 15 veckor – på vissa ställen ännu längre – av fullständig nedstängning kan nu brittiska butiker, gym, pubar och hårsalonger få öppna upp igen. 

Landet som i antal dödstal varit ett av de hårdast drabbade under coronapandemin har tvingats till flera totala nedstängningar för att stävja smittspridningen och precis som i övriga världen är det främst detaljhandeln och tjänstesektorn som tagit den största ekonomiska smällen.

För brittisk del handlar det om svindlande 22 miljarder pund, motsvarande 257 miljarder svenska kronor, enligt näringslivsorganisationen BRC.

Under 2020 minskade med försäljningen i butiker, exklusive livsmedelsbutiker, med 24 procent jämfört med 2019 enligt BRC i samband med att landet genomfört totalt tre kompletta nedstängningar.

Nu för första gången på ett år får bland annat klädaffärer ha omklädningsrummen öppna och på sminkavdelningarna i varuhusen ska kunder kunna få prova olika skönhetsprodukter med hjälp av personal. Detta efter att massvaccineringen tagit rejäl fart och Storbritannien är ett av de länder som hittills vaccinerat allra störst del av sin befolkning.

”Kunder är förväntansfulla över att komma tillbaka. När vi tidigare har öppnat har vi sett mycket känslor och vi är en del av människors liv om de har en butik i närheten”, säger Pippa Wicks, vd för butikskedjan John Lewis till tidningen The Guardian.

Framför allt förväntar man sig en ökad försäljning när det gäller kläder och skönhetsprodukter. De senaste veckorna har man sett en ökad försäljning av bland annat handväskor, smink och klänningar via näthandeln i takt med att konsumenter förväntar sig kunna socialt interagera igen.

Tidningen har besökt en hårsalong i Old Harlow där ägaren, Emma Stillwell använt nedstängningen till att renovera upp sin salong.

”Mina anställda har klättrat på väggarna. De har varit så uttråkade och klippt håret på dockor hemma”, säger hon till tidningen.

Trycket är också stort, salongen är fullbokad till och med maj.

Utmaningarna kvarstår dock för många verksamheter. Just butikskedjan John Lewis har tidigare meddelat att man ska stänga ett 15-tal av sina 200 butiker. Klassiska kedjan Debenhams öppnar nu upp men endast för att sälja ut sitt sortiment efter att pandemin blev den 243 år gamla butikskedjans definitiva fall.

Precis som i Sverige och i andra ställen slåss flera fysiska butiker mot e-handeln. I januari skedde en tredjedel av detaljhandeln på nätet enligt den brittiska statistikbyrån jämfört med 14 procent för fem år sedan.

Skomakaren Danny Rogers är dock ändå positiv:

”Vi har överlevt recessioner och till och med en IRA-bomb även om det här varit den tuffaste tiden hittills”, säger han till The Guardian.


Innehåll från TeliaAnnons

Ny rapport: De digitala klyftorna har ökat under pandemin

De digitala klyftorna mellan svenska företag har ökat under pandemin, visar den nya rapporten Telias digitala index 2021. Hur kan lågdigitala företag komma ikapp – finns det några enkla sätt?

Här är expertens främsta tips.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Pandemin brukar beskrivas som en katalysator för digitaliseringen, men hur har egentligen svenska företag utvecklats?

Hela 76 procent av företagen hade inte alla verktyg på plats för att kunna jobba digitalt när pandemin slog till. Det visar den nya rapporten Telias digitala index som varje år kartlägger hur redo svenska företag är att ta vara på digitaliseringens möjligheter. Företagen har intervjuats i januari-februari 2021.

– Framför allt saknade man verktyg för att samarbeta. Men generellt har företagen, oavsett storlek, blivit mer digitala under pandemiåret. När företag ”tvingats” till distansarbete och nya affärsmodeller har många tagit stora steg framåt, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

”Risk att framgångsrika företag slås ut”

Samtidigt växer det digitala gapet. Andelen högdigitala företag har ökat från 22 procent före pandemin till 28 procent i dag, medan de lågdigitala inte minskat i motsvarande takt, visar den nya rapporten.

– Det här innebär att ungefär 220 000 svenskar på 70 000 företag har gjort ett digitalt språng. Men tyvärr ligger många lågdigitala företag kvar på ungefär samma nivå, vilket är oroande. I förlängningen riskerar företag som har ett bra erbjudande och uppskattas av sina kunder idag, ändå att slås ut eftersom de inte klarar den digitala omställningen, säger Daniel Stark och fortsätter:

– Digitala klyftor skapar ekonomiska klyftor. Därför är det en väldigt viktig samhällsfråga att vi agerar för att stötta de lågdigitala företagen så att de kan komma ifatt.

Mer distansjobb på stora företag

Större företag är generellt mer digitalt mogna än mindre företag. Det är också vanligare på större företag att man jobbat på distans under pandemin. 65 procent av företagen med minst 50 anställda svarar att ”nästan alla eller merparten” har distansarbetat. Bara 6 procent anger att de inte jobbat alls på distans.

Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.
Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

Bland de minsta företagen, med upp till 9 anställda, svarar 29 procent att de inte haft något distansarbete – och majoriteten säger att pandemin inte påskyndat deras digitalisering.

– Större företag har i högre grad automatiserade arbetsflöden för rutinuppgifter som fakturering och orderhantering – men också för att samla in data om sina kunder och driva marknadsföring med träffsäkra erbjudanden, berättar Daniel Stark.

Enligt Telias digitala index har 62 procent av de största företagen automatiserade processer – jämfört med 36 procent av de minsta företagen.

– Utmärkande för högdigitala företag är att de effektiviserar hela sin verksamhet så att de kan lägga maximal tid på sin affär. Man tar ett utifrån-perspektiv på sitt företag och prioriterar att automatisera. Lågdigitala företag tenderar att ha ett mer kortsiktigt fokus på att hitta nya kunder.

Så kan lågdigitala komma ikapp

De främsta vinsterna är minskad tid för administration och lägre totalkostnad, enligt företagen i Telias digitala index.

– Många företag lyfter också fram enkelheten: att ha en leverantör att vända sig till oavsett frågor och problem. En annan styrka är att ha en partner att bygga relation och utvecklas med digitalt, berättar Daniel Stark.

Daniel Starks främsta råd till företag som halkat efter digitalt är att ”plocka den lägst hängande frukten”.

– Kartlägg vad som stjäl er tid och energi, och som orsakar friktion för ert företag. Fråga gärna era leverantörer och kunder. Vänd er till experter inom digitalisering. Ta reda på hur konkurrenterna jobbar.

Typiska tidstjuvar är fakturering och bokföring som hanteras manuellt, enligt Daniel Stark.

– Börja med att automatisera och förenkla det som tar mest tid. När ni frigör tid skapas en ”ränta-på-ränta-effekt” och ni får tid att ta nästa steg.

Våga blicka framåt, är ett andra råd:

– Under pandemin har många företag tvingats vara mycket ”här och nu” för att lösa en akut situation. Företag som nu vågar tänka långsiktigt, och kanske investera i nya digitala lösningar, har massor att vinna. Fokusera också på hur ni vill möta kunderna digitalt. Det blir allt viktigare att sömlöst kunna integrera med ditt företag: boka tid, få svar i chatten, beställa varan och så vidare.

Så gör de mest digitala företagen: En leverantör för all teknik

Ett tredje råd är att se över företagets teknik-landskap.

– Att ha fyra-fem leverantörer för företagets it, uppkoppling och telefoni är inte ovanligt. Men det blir många kontaktpersoner, fakturor och avtal att hålla reda på – och ibland tjänster och produkter som inte kompletterar varandra optimalt. Dessutom drar kostnaderna lätt iväg med olika leverantörer. När problem uppstår kan det vara svårt att veta vilken supportdesk man ska kontakta – något som stjäl tid och skapar frustration. 

Knappt hälften av företagen väljer att anlita en huvudsaklig leverantör för it och uppkoppling, visar Telias digitala index.

– Trenden är extra tydlig bland högdigitala företag. 60 procent har en sådan helhetslösning och ytterligare 21 procent svarar att de är intresserade.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

 

Mer från Telia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?