1515
Annons

Brittiska butiker och pubar öppnar igen – efter 257 miljarder i förlorade intäkter

På måndag får brittiska butiker återigen öppna efter coronanedstängningarna.

Med sig har man 22 miljarder pund i förlorade intäkter och en fortsatt kamp för överlevnad.

Foto:Frank Augstein

Den är högst efterlängtad och för många en absolut nödvändighet om man ska kunna överleva. Efter 15 veckor – på vissa ställen ännu längre – av fullständig nedstängning kan nu brittiska butiker, gym, pubar och hårsalonger få öppna upp igen. 

Landet som i antal dödstal varit ett av de hårdast drabbade under coronapandemin har tvingats till flera totala nedstängningar för att stävja smittspridningen och precis som i övriga världen är det främst detaljhandeln och tjänstesektorn som tagit den största ekonomiska smällen.

För brittisk del handlar det om svindlande 22 miljarder pund, motsvarande 257 miljarder svenska kronor, enligt näringslivsorganisationen BRC.

Under 2020 minskade med försäljningen i butiker, exklusive livsmedelsbutiker, med 24 procent jämfört med 2019 enligt BRC i samband med att landet genomfört totalt tre kompletta nedstängningar.

Nu för första gången på ett år får bland annat klädaffärer ha omklädningsrummen öppna och på sminkavdelningarna i varuhusen ska kunder kunna få prova olika skönhetsprodukter med hjälp av personal. Detta efter att massvaccineringen tagit rejäl fart och Storbritannien är ett av de länder som hittills vaccinerat allra störst del av sin befolkning.

”Kunder är förväntansfulla över att komma tillbaka. När vi tidigare har öppnat har vi sett mycket känslor och vi är en del av människors liv om de har en butik i närheten”, säger Pippa Wicks, vd för butikskedjan John Lewis till tidningen The Guardian.

Framför allt förväntar man sig en ökad försäljning när det gäller kläder och skönhetsprodukter. De senaste veckorna har man sett en ökad försäljning av bland annat handväskor, smink och klänningar via näthandeln i takt med att konsumenter förväntar sig kunna socialt interagera igen.

Tidningen har besökt en hårsalong i Old Harlow där ägaren, Emma Stillwell använt nedstängningen till att renovera upp sin salong.

”Mina anställda har klättrat på väggarna. De har varit så uttråkade och klippt håret på dockor hemma”, säger hon till tidningen.

Trycket är också stort, salongen är fullbokad till och med maj.

Utmaningarna kvarstår dock för många verksamheter. Just butikskedjan John Lewis har tidigare meddelat att man ska stänga ett 15-tal av sina 200 butiker. Klassiska kedjan Debenhams öppnar nu upp men endast för att sälja ut sitt sortiment efter att pandemin blev den 243 år gamla butikskedjans definitiva fall.

Precis som i Sverige och i andra ställen slåss flera fysiska butiker mot e-handeln. I januari skedde en tredjedel av detaljhandeln på nätet enligt den brittiska statistikbyrån jämfört med 14 procent för fem år sedan.

Skomakaren Danny Rogers är dock ändå positiv:

”Vi har överlevt recessioner och till och med en IRA-bomb även om det här varit den tuffaste tiden hittills”, säger han till The Guardian.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Alla över 18 år i Region Stockholm erbjuds fjärde vaccindos mot covid

Alla över 18 år erbjuds nu en fjärde vaccindos mot covid-19 i Stockholm. Det uppger Region Stockholm på fredagen. 

Foto:Johan Nilsson/TT

Bokningen väntas öppna den 29 augusti. Den 1 september inleder man även vaccination med ytterligare en påfyllnadsdos för de som är 65 år eller äldre.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera