1515
Annons

Brittisk minister: Premier League bör visas gratis

Den engelska högstaligan i fotboll, Premier League, kan i högre utsträckning komma att visas på avgiftsfria tv-kanaler för att undvika att supportrar samlas utanför arenorna.

Det uppger landets kulturminister Oliver Dowden enligt Reuters.

Återstarten av ligan sker antagligen i mitten av juni som tidigast. Då vore det bra om fler matcher gick att se avgiftsfritt, via så kallade free-to-air-kanler, så att inte folk ”lockas lämna sina hem för att se dem”, sade han.

”Det finns en regel om att lördagseftermiddagsmatcher inte får visas på tv eftersom folk ser dem på arenor. Det kommer inte vara fallet varpå vissa av dessa matcher kan vara tillgängliga för free-to-air”, säger han.

Nent har rättigheterna till Premier Leauge-sändningar i Sverige, Danmark och Finland i dagsläget. 

I Storbritannien har Skottland på måndagen valt att fotbollssäsongen 2019/2020 inte ska återupptas. Bland annat Frankrike har sedan tidigare beslutat om att ställa in den återstående delen av fotbollssäsongen 2019/2020.

Nent har även rättigheter till högstaligorna i Frankrike och Skottland liksom till den regionala klubbturneringen Champions League och tyska Bundesliga som var först ut av de europeiska toppligorna med en återstart i helgen som var.

BBC rapporterade i helgen att det europeiska fotbollsorganet UEFA har ”konkreta planer” på att avsluta de största regionala europeiska klubbturneringarna i augusti.

Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Bitcoinbedrägerier ökar: ”Numera är det varje dag”

Investeringsbedrägerierna i Sverige ligger fortsatt på höga nivåer. Under andra kvartalet har Finansinspektionen även noterat att bedragarna förfinat sina metoder ytterligare.

Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.
Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.Foto:SORAPOP UDOMSRI, Jesper Frisk.

Under förra veckan uppmanade Finansinspektionen (FI) återigen Sveriges konsumenter att vara försiktiga. Nuvarande bedrägerivågen är stor och omfattande. Det handlar framför allt om kryptovalutan Bitcoin, säger Lars Malmström, chef för konsumentavdelningen på FI. Han konstaterar att anmälningarna kring bedrägerierna ökat.

”Förut brukade jag säga att personer som blivit lurade hörde av sig flera gånger i veckan, numera är det varje dag.”

Bedragarnas metoder varierar, och de anpassar sig snabbt till vad som fungerar för tillfället. Lars Malmström beskriver ett typiskt händelseförlopp som att bedragarna först hittar sina offer via sociala medier. Där luras de att investera några tusen kronor i kryptovalutor eller populära aktier. I själva verket förs pengarna över direkt till bedragarna, det görs ingen investering.

”Oftast är det bara början. Den låtsasinvestering som gjorts framställs som lyckad, och offret dras med och luras att sätta in mer och mer pengar. Hela processen kan pågå i flera månader.”

”Första gången man möter det här så undrar man kanske hur personer kan gå på detta. I själva verket är det väldigt svårt att skilja bedragarnas hemsidor från den generelle nätmäklarens, och de är mycket skickliga i sin kommunikation. När konsumenterna till slut försöker realisera sina iscensatta vinster eller stoppa förluster inser de att de blivit lurade. Offren har i genomsnitt förlorat flera hundratusen kronor”, säger Lars Malmström.

I FI:s senaste varning lyfts även ett fall från Högsta Domstolen upp. FI konstaterar att offret fått tillbaka nästa hela sitt förlorade belopp, men att det för denna dom rört sig om att offret själv inte fört över sina pengar till bedragarna. Om man på egen hand initierat en överföring är det fortsatt nästan omöjligt att få tillbaka sitt förlorade belopp.

FI tror att det viktigaste för att komma till rätta med bedrägerierna är att göra konsumenter mer medvetna.

”Att motverka den här typen av bedrägerier är inte heller bara viktigt för den enskilda konsumenten, utan även för finansbranschen i stort. Alla ska kunna spara och känna sig trygga”, säger Lars Malmström.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera