Annons

Britter prisar båtlegendar med imperieorden

Den brittiska honorärkonsuln och båtentreprenören Lars Wiklund har utnämnts till hedersmedlem i Brittiska imperieorden för sina insatser för brittisk-svenska relationer.

PRISAS. Lars Wiklund, som grundade båtföretaget Nimbus blir hedersmedlem i Brittiska imperieorden för sina insatser för brittisk-svenska relationer.
PRISAS. Lars Wiklund, som grundade båtföretaget Nimbus blir hedersmedlem i Brittiska imperieorden för sina insatser för brittisk-svenska relationer.

Lars Wiklund, som grundade båtföretaget Nimbus tillsammans med sin bror Hans Wiklund, fick på torsdagskvällen ta emot sin utnämning vid en ceremoni på brittiska ambassaden i Stockholm.

Hundra personer var inbjudna till mottagningen, däribland Peter Hjörne, Dan Sten Olsson och Tom Johnstone. De två sistnämnda har tidigare fått samma utmärkelse.

Det är drottning Elizabeth II som avgör vilka som får bli hedersmedlemmar i Brittiska imperieorden. Lars Wiklund har valts ut för sina insatser i västra Sverige.

”Det handlar om att ha ett bra nätverk, så att man kopplar ihop britterna med rätt personer hos oss. Göteborg kallas som bekant för ’Little London’”, säger han.

Lars Wiklund har varit honorärkonsul sedan 2007. Enligt Brittiska ambassaden har han stöttat stora svenska investeringar i Storbritannien och hjälpt brittiska företag med exporten till Sverige. Ambassaden nämner också hans engagemang i St Andrews anglikanska kyrka, brittiska klubben, Kungliga brittiska legionen och engelska skolan i Göteborg.

”Men min allra viktigaste uppgift som konsul är att ha en krisberedskap om det skulle hända något, som en olycka eller så.”

Har du träffat drottning Elizabeth?

”Nej, men jag har träffat prins Philip, prins Charles och hans söner prins William och prins Harry. Jag blev väldigt imponerad av prins Charles. Det var en sådan där tillställning där han skulle prata en liten stund med massor av folk, men vi hann bli väldiga kompisar på bara tre minuter. Han var suverän på att nätverka.”

Hur ser du på Brexit?

”Privat hade jag varit glad om Storbritannien hade stannat kvar i EU, eftersom Sverige har varit så nära allierat med Storbritannien. På det politiska planet tror jag att både EU och Storbritannien är kloka nog att hitta en bra lösning.”

Bröderna Lars och Hans Wiklund startade Nimbus redan 1977, och de drev upp företaget till Skandinaviens största tillverkare av fritidsbåtar.

I början tog de hjälp av den just nu högaktuella Björn Borg, vars liv skildras i en film som hade premiär häromdagen.

”Björn Borg var bästa tänkbara ambassadör för oss i flera år. Vi blev kända i hela Europa. I gengäld fick han tillgång till en ny Nimbus varje sommar, som vi sedan kunde sälja dyrt på hösten eftersom den hade varit hans”, säger Lars Wiklund.

1998 gick Nimbus till börsen, men efter bara ett år la WM-datas grundare Hans Mellström ett bud på bolaget.

”Han behövde vår hjälp att få ordning på sin lyxbåttillverkare Storebro, som lades i samma koncern. Det lyckades vi med”, säger Lars Wiklund.

2003 köpte bröderna Wiklund tillbaka aktiemajoriteten tillsammans med tre kompanjoner. 2006 sålde de bolaget igen, denna till riskkapitalbolaget Altor.

”Vi stod på topp när vi sålde till Altor. Då omsatte vi över en miljard kronor.”

Altor lyckades dock inte förvalta Nimbus, utan företaget gick i konkurs 2012.

”Men man kan inte skylla allt på Altor. Tiderna blev svåra när finanskris kom.”

I dag ägs majoriteten av Nimbus av Oriflamegrundaren Robert af Jochnick, som köpte ut delar av konkursboet.

”De gör ett bra jobb, men bolaget är betydligt mindre än när vi drev det”, säger Lars Wiklund.

I dag driver bröderna Wiklund företaget Epoca Yachts.

”Vi bygger fem, sex båtar om året, som vi säljer till goda vänner och bekanta. Vi är båda över 70 år, så vi har inga stora ambitioner. Det är en dyr hobby, skulle jag vilja säga. Men vi gillar att hålla kontakten med branschen, och det är kul att skapa nya grejer.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?