Annons

Brist på allt utom kunder för solcellsraketen

VETLANDA.
Nörden, fadersfiguren och den stränge. Ägartrions mix av kompetens och personlighet är en solklar framgångsfaktor för solcellsföretaget OTM Eko Energi – årets Gasellföretag i Jönköpings Län.

Mats Josefsson,  Oskar Thompsson och Tommy Bergström, ägare av OTM Eko Energi.
Mats Josefsson, Oskar Thompsson och Tommy Bergström, ägare av OTM Eko Energi.Foto:Amanda Lindgren

”Framtiden? Den ser ljus ut”, säger Tommy Bergström, vd och medgrundare till OTM Energi, och noterar ännu ett missat samtal på mobilen.

”Det ringer konstant, nästan mer än vi kan hantera. Det är inte bara villaägarna som är intresserade, utan även industrier, bönder, bostadsrättsföreningar, äldreboenden eller en markägare med en ledig åkerplätt. Alla är intresserade av att anlägga solceller nu.”

Hög efterfrågan är ett drömläge för varje entreprenör med tillväxtambitioner. Men förutsättningarna för tillväxt är allt annat än optimala. I en bransch som fullkomligt exploderat slåss solcellsmarknaden om exakt samma kompetens och brottas med samma brist på komponenter.

”Vi är styrda av materialingången, inte orderingången, och får arbeta mycket mer flexibelt för att lösa det. Det största problemet är leveranstiderna och det är både pandemin och energikrisen som är orsaken till situationen”, säger Tommy Bergström.

Just nu finns tillgång på solcellspaneler, medan bristen på elektronik och infästningsmaterial är stor.

”Det ser bara ut att bli värre, tyvärr, samtidigt som priserna ökar. Det svåra är att sätta rätt pris till kund. Vi säljer ju något i dag som kanske kan levereras först om sex månader. Vad kommer anläggningen att kosta för oss när vi väl levererar den?”, säger delägaren och elektrikern Oskar Thompsson.

Företaget säljer och monterar solcellsanläggningar, elbilsladdare och energilagring i form av batterilösningar till privatpersoner och företag i södra Sverige, med huvudkontoret i Vetlanda som nav. Logistikpusslet är tufft, samtidigt som bristen på rätt kompetens skapar ytterligare en flaskhals. Även här försöker OTM Energi hitta sina egna vägar fram.

”Det är väldigt få nyanställda som kan gå direkt in i verksamheten, och som redan kan allt som ska göras. Säljarna är duktiga säljare, men har kanske inte arbetat med solceller förut. Montörerna måste lära sig att montera solceller, elektrikerna måste lära sig solceller. Här har vi skapat ett bra upplägg med egna utbildningsprogram i huset. Ny personal åker också med ut och arbetar vid sidan av under en period för att lära sig verkligheten”, säger delägaren och snickaren Mats Josefsson.

Den mest akuta bristen gäller elektriker.

”Vi har börjat hyra in elektriker från andra bolag för att lösa det tillfälligt. Men att hitta och anställa fler elektriker är den viktigaste frågan för oss som företag i dag. Mycket hänger på det. Utan elektriker kan vi inte växa som vi vill”, säger Tommy Bergström.

Hugo Josefsson, Emil Eriksson och Elias Sandahl.
Hugo Josefsson, Emil Eriksson och Elias Sandahl.Foto:Amanda Lindgren

Trots alla ovanstående utmaningar har OTM Energi lyckats växa med nästan 1.000 procent mellan 2018 och 2021.

”Ja, det har varit många långa kvällar”, konstaterar Oskar Thompsson.

”Men mycket handlar om att det faktiskt är just vi tre som driver bolaget. Utan våra olika kompetenser och vår personkemi hade det aldrig gått. Vi är olika, men har aldrig haft några duster under de här åren.”

Han beskriver sig själv som nörden i ägartrion, medan vd:n Tommy Bergström beskrivs som fadersfiguren.

”Tommy kommer från större företag, och vi har kunnat luta oss mycket mot honom när det kommer till personalfrågor och att bygga upp en organisation”, säger Oskar Thompsson.

Mats Josefsson får epitetet ”den stränge”.

”Mats är pådrivaren, han ser till att saker verkligen blir gjorda. Mindre snack och mer verkstad”, säger Tommy Bergström.

Mats Josefsson håller med:

”Vi tre har inga barriärer, inget att vakta. Vi kan säga precis det vi tänker på. Vi har låtit var och en göra det den är bäst på, och dragit nytta av olikheterna. Det har hållit företaget flytande, även när vi vuxit”, säger Mats Josefsson.

Idén med bolaget föddes egentligen på två olika håll, samtidigt. Elektrikern Oskar Thompson hade redan startat eget och utbildat sig inom en nisch han själv trodde skulle börja växa på sikt: solceller. Men han insåg också att han behövde hjälp av montörer, och någon som skötte fakturering och personal, för att lyckas. Precis samtidigt diskuterade Mats och Tommy samma möjligheter – och ringde upp Oskar.

”Det var en otrolig tajmning. Vi träffades och redan efter ett par dagar var bolaget startat”, säger Tommy Bergström.

Tommy hade precis lämnat en fast anställning som produktionschef, och Mats drev sedan tidigare ett snickeriföretag med en anställd. Kompetensmixen var bra. Men 2017 var kunderna inte redo.

”Marknaden var fortfarande lite ifrågasättande kring solceller. Första 1,5 åren var skapligt blygsam, vi var bara 4-5 anställda och kunde i lugn och ro lära oss marknaden och skapa rätt kanaler. Det hade vi enorm nytta av när det sedan tog sådan fart”, säger Tommy Bergström.

Foto:Amanda Lindgren

Vid sidan av vanliga installationer har bolagets kompetens genererat mer avancerade uppdrag inom bland annat energidelning, där ett system slussar energi mellan olika fastigheter. Nu rustar OTM Energi för nästa utvecklingsfas inom solcellsindustrin – där solceller integreras i olika byggmaterial.

”Vi tror mycket på takpannor i glas med integrerade solceller, det är en produkt som kommer att växa mycket framöver. Det finns också system för husfasader som producerar el, liksom semitransparenta fönsterglas. Vi har även sett prototyper på markstenar, där själva markbeläggningen på en gågata eller strandpromenad producerar el”, säger Oskar Thompsson.

”Men då hamnar hela byggbranschen i ett konstigt dilemma. Ett byggföretag får inte jobba med starkström, och ett elföretag vill inte lägga tak eller sätta fasader. Då kommer det att krävas extremt tajta samarbeten, eller födas en helt ny typ av företag.”

Av just den anledningen valde bolaget i år att förvärva ett anrikt byggföretag på orten. Framtidens företag byggs nu upp innanför OTM Energis väggar.

”När nästa generations solcellsprodukter är mogna och börjar komma upp lite i skala... Då kommer vi att stå redo och kunna ta de jobben också”, säger Tommy Bergström.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera