1515
Annons

Brinnande fartyget har nått kajen i Göteborg

Det brinnande fartyget Almirante Storni har efter en vecka vid Vinga lotsats in till hamnen i Göteborg.

”Allt har gått väl”, säger Mattias Lindholm, vid Kustbevakningen.

Foto:Kustbevakningen

Assisterad av tre bogserbåtar, Kustbevakningens två stora fartyg Poseidon och Triton samt de två norska fartyg som funnits på plats under veckan, lotsades det Liberiaflaggade fartyget in till kajplats 615 i Skandiahamnen.

Enligt Kustbevakningen bidrog det gynnsamma vädret till att bärgningsarbetet gick enligt plan.

”Almirante Storni ligger till kaj. Allt har gått väl, hela navigeringen genom Göteborgs hamninlopp har avlöpt utan komplikationer”, säger Mattias Lindholm, presstalesperson vid Kustbevakningen, vid 11-tiden.

Klockan 06 på lördagsmorgonen klev två lotsar ombord. När bärgningsbolaget lyckats med det kritiska momentet att ta upp ankaret kunde fartyget börja köra mot Göteborgs hamn för egen maskin strax före klockan 08. 

Längs med vägen har Kustbevakningen och de norska fartygen sprutat vatten över den brinnande lasten.

”Det ryker från lasten där branden finns. Det betyder att det fortfarande är hett och att branden inte är släckt”, säger Mattias Lindholm.

När fartyget nu har förtöjts i hamnen tar räddningstjänsten över ansvaret för insatsen, men Kustbevakningen kommer att finnas kvar och bistå under arbetet så länge det behövs.

”Vi har bedömt att det föreligger behov av ett snabbt ingripande för att minimera skador på människor och miljö samt skydda Göteborgs hamn och den verksamhet som bedrivs där. Hamnen utgör infrastruktur av stor betydelse för såväl Göteborgsregionen som för Sverige”, säger Per Nyqvist, vakthavande räddningschef Räddningstjänsten Storgöteborg, i ett pressmeddelande. 

Båten ska nu tömmas på sin last, vilket väntas bli ett tidsödande arbete. Flera stora mobila kranar med gripklor har hyrts in för att lasta av godset på kajen eller en intilliggande pråm.

Avlastningen görs för att räddningstjänsten bättre ska komma åt elden och kunna släcka den på ett effektivare sätt. Arbetet beräknas ta tre till fyra dagar.

”Det har ju varit det stora problemet ute till sjöss. Det har varit dåligt väder i omgångar och stora svårigheter med att komma åt lasten och brandhärden”, säger Mattias Lindholm.

Det har brunnit i virkeslasten på fartyget, som sedan förra lördagen, den 4 december, och fram tills i morse har legat för ankar vid Vinga utanför Göteborg.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Krismöte i Norge om höga elpriser

Norges regering håller på måndagen partiledarsamtal och möte med arbetsmarknadens parter om de höga elpriserna. Flera partier har krävt att stortinget ska avbryta sommarlovet för att fatta beslut om stödpengar.

Bakgrunden till elkrisen är de höga elpriserna och de stora regionala skillnaderna inom Norge, som likt Sverige är indelat i olika elprisområden. I juli var elpriset i sydligaste Norge 138 gånger högre än i Nordnorge, rapporterar NRK.

Skillnaden beror på att det saknas vatten i älvarna i södra Norge medan magasinen i norr är välfyllda. Och dåliga överföringsmöjligheter mellan nord och syd bidrar till att priserna skenar i södra och västra Norge. 

Nu föreslår regeringen, inför måndagens möten, att det planerade elstödet till hushållen tidigareläggs, från oktober till september. Hushållen ska få ett stöd på 90 procent när elpriset går över 70 öre per kilowattimme. Det förslaget har tidigare lagts fram av oppositionspartiet Høyre och har stöd av en majoritet i stortinget. Flera partier har krävt att stortinget ska extrainkallas för att fatta beslut.

Regeringen föreslår också flera åtgärder för att säkra att vattennivån i magasinen i södra Norge ska vara tillräckligt hög. När den blir lägre än normalt för årstiden ska möjligheten till export begränsas.

Inte bara privatpersoner utan även företag har drabbats av höga elpriser och både norska LO och näringslivsorganisationen NHO har uppmanat regeringen att införa elstöd för företagen för att säkra jobben. Ett förslag i den riktningen kommer Høyre att lägga fram under måndagens partiledarsamtal, aviserade partiledaren Erna Solberg i fredags.

Statsminister Jonas Gahr Støre (AP) medger för NRK och norska TV2 att regeringen diskuterar stöd till näringslivet, men vill inte säga något konkret om vad som ligger på bordet.

”Vi vill prata med LO och NHO. De har översikt över hur företagen har det. Det är en komplex bild, så jag vill vara säker på hur vi kan få en lösning som träffar rätt och inte har negativa effekter”, säger statsministern.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera