ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

BrewDog vill ta in över 500 miljoner i ny crowdfunding

Det skotska hantverksölbryggeriet BrewDog planerar att ta in uppåt 50 miljoner pund, motsvarande cirka 570 miljoner kronor, genom crowdfunding.

 

Som minst är målet satt till 10 miljoner pund men som mest kan det alltså bli 50 miljoner pund genom att drygt 400 000 nya B-aktier emitteras.

BrewDog planerar att använda pengarna från rundan till att fortsätta expandera med fler bryggerier i både Australien och Asien. Bolaget avser också att bygga ut det befintliga bryggeriet i Storbritannien för att möta den stora efterfrågan från Europa.

”I Storbritannien kommer man även öppna 15 nya barer och det finns även planer på att skapa en TV-kanal för ölälskare”, uppger bolaget i ett pressmeddelande.

Den nya investeringsrundan Equity for Punks V kommer att vara öppen i initialt tre månader. Den stänger den 15 januari 2018.

I våras säkrade Brewdog 100 miljoner pund från TSG Consumer Partners till en värdering på en miljard pund. Företaget har tidigare också uppmärksammats för flera stora crowdfundingkampanjer där den första rundan var redan 2010.

Brewdog grundades 2007 av Martin Dickie och James Watt. Det är ett av de snabbast växande varumärkena inom mat och dryck i Storbritannien.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies