1515

Brasiliens president ryter till om Amazonas-bränderna

Medan skogsbränderna i Amazonas fortsätter med till synes oförminskad styrka trappar Brasiliens president upp ordkriget inför helgens G7-möte.

Att över huvud taget diskutera bränderna i regnskogen stormakterna emellan påminner om kolonialism, anser Jair Bolsonaro.

Jair Bolsonaro
Jair BolsonaroFoto:Markus Schreiber

Efter att Frankrikes president Emmanuel Macron under torsdagen beskrivit bränderna i Amazonas som en internationell kris som bör föras upp på dagordningen vid stormaktsklubben G7:s möte svarade Jair Bolsonaro.

”Den franske presidentens förslag att händelserna i Amazonas ska diskuteras vid G7-mötet, utan att länderna i regionen får delta, påminner om en kolonial mentalitet som inte hör hemma i det 21:a århundradet”, sade Bolsonaro i ett tal som direktsändes på Facebook.

Macron twittrade under torsdagen att "Vårt hem står i lågor. Bokstavligt talat. Regnskogen i Amazonas – världens lungor som producerar 20 procent av vår planets syre – brinner. Det är en internationell kris. Medlemmarna i G7-mötet, låt oss diskutera denna kris".

I sitt tal medgav Bolsonaro för första gången att många bränder kan bero på att jordbrukare avsiktligt startar dem för att illegalt skövla områden, vilket han tidigare förnekat. Han sade även att Brasilien inte har kapacitet att ensamt släcka bränderna.

En del hjälp får Brasilien av Colombia, som arbetar för att förhindra att elden sprider sig till den del av regnskogen som ligger inom landet, och sent på torsdagen erbjöd sig att hjälpa till med förebyggande arbete även i Brasilien, uppgav regeringen i ett uttalande.

Både Tyskland och Norge har stoppat sitt ekonomiska stöd till skydd av regnskogen och beskyller Brasilien för att vända kampen mot skövlingen ryggen.

FN-chefen António Guterres säger sig vara "djupt oroad" över bränderna, särskilt med tanke på klimatkrisen.

"Amazonas måste skyddas", skriver han på Twitter.

Exakt hur stor areal som just nu står i lågor i Amazonas är osäkert, men enbart under den senaste veckan har över 9.500 bränder noterats via satellitövervakning.

Även i Brasiliens västliga grannland Bolivia härjar skogsbränder, som svept fram över en yta på 650.000 hektar. Bland annat flygplan används för att släppa stora mängder vatten över områdena.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?