1515
Annons

Brasan hetast i höstmörkret

Att ha en levande eld i hemmet är inte bara en fråga om stämning. Förutom att höja värdet på bostaden är det också ett sätt att sänka elräkningen.

EFFEKTIVT. En vattenmantlad kamin hjälper effektivt till med uppvärmningen av bostaden. Men trots det kan den smälta in med den övriga inredningen, som den här kaminen från tyska Brunner.
EFFEKTIVT. En vattenmantlad kamin hjälper effektivt till med uppvärmningen av bostaden. Men trots det kan den smälta in med den övriga inredningen, som den här kaminen från tyska Brunner.Bild:Brunner

Människan och hennes förfäder har byggt eldstäder i hundratusentals år. Genom historien har den skänkt oss värme, ljus och möjlighet att laga mat. Men när de centrala värmesystemen byggdes i städerna vid slutet av första världskriget minskade behovet av en levande eld i anslutning till hemmet. En symbolisk betydelse i form av gemenskap och andlighet har dock bestått.

”Människan vill ha kvar en samlingsplats där familj och vänner kan umgås. Från vårt arv har vi med oss en fascination för elden, att sitta framför den får oss att börja fundera och tänka”, säger Johan Walther, vd på JP Walther som representerar flera internationella återförsäljare av eldstäder i Sverige.

Eldstäder har därför länge varit en het inredningsdetalj. Mäklarbyrån Svensk Fastighetsförmedlings trendrapport från augusti visar att många svenskar i dag drömmer om en levande eld i bostaden. Enligt kartläggningen är en röd stuga i skogen med vita knutar och öppen spis ett drömhem för 13 procent, medan 10 procent önskade en sekelskifteslägenhet med stuckatur och kakelugn.

För inredningsarkitekter är önskemål om eldstäder vanligt förekommande både vid nybyggen och renovationer. Och det finns flera anledningar till varför eldstaden är populär.

”Dels förhöjer den livskvalitén när det sprakar och låter, men inte minst höjs också värdet på bostaden”, säger Jacob Sahlqvist, marknadschef på White arkitekter och ordförande för Sveriges Arkitekter.

Det senare bekräftas av en undersökning från 2015 av Fastighetsmäklar-förbundet. Den visade att en eldstad kan höja värdet på en bostad med mellan en och fem procent i de södra delarna av landet, medan ökningen kunde gå ända upp till tio procent i de norra delarna av Sverige.

På senare tid har större och mer bastanta kaminer ökat i intresse på marknaden, som en ny trend inom trenden.

”I många år var det små kaminer som gällde. Nu ser vi hur tyngre eldstäder i råa material som täljsten verkar ta över”, säger Johan Walther.

”Större eldstäder fungerar mer som möbler, som kunden själv designar efter personliga önskemål. De avger en långsammare och mjukare värme som kan upplevas behagligare”, fortsätter han.

Inredningsarkitekten Jacob Sahlqvist är inne på samma linje.

”Det finns fortfarande de som vill ha de där mindre kaminerna i glas. Men i mitt tycke är de tråkiga och ser ut lite som akvarium”, säger han.

Beroende på modell varierar prislappen kraftigt. En eldstad kan kosta allt från 10.000 till 400.000 kronor, inklusive frakt och installation. Men investeringen kan också löna sig i form av billigare elräkningar – så kallade vattenmantlande kaminer klarar nämligen av att tillvarata upp till 70 procent av sin egen energi. Genom att kopplas till hemmets befintliga värmesystem kan den hjälpa till med uppvärmningen av till exempel golv, element och vatten.

”Många fastigheter kostar mellan tre till fem miljoner kronor. Då är ett köp av en bra eldstad en försvinnande liten investering”, säger Johan Walther.

Regler om utsläpp till omgivningen finns i Boverkets byggregler. För kaminer finns krav om maximala utsläpp av koloxid. Men dessa regler gäller inte för öppna spisar eller kakelugnar som främst är avsedda för trivseleldning.

”Branschen tar ett bra ansvar i miljöfrågorna. Dels på grund av beslut på politisk nivå men också eftersom kunderna efterfrågar det i allt större utsträckning”, säger Johan Walther.

Nybyggen har ofta bättre isolering än äldre fastigheter. Jacob Sahlqvist på White arkitekter tycker dock att det inte behöver utesluta vattenmantlade kaminer även i moderna lägenheter och villor.

”Ur ett hållbarhetsperspektiv är det självklart jättebra att hjälpa uppvärmningen av huset genom eldstaden.”


Tvärnit för åkeriernas investeringar: ”Företagen tappar kraft”

Åkeriernas investeringar har gjort tvärhalt, enligt tre branschengagerade ägare som Di talat med. Långa leveranstider och ungefärliga priser gör det omöjligt att uppskatta vad ett lastbilsköp kommer att landa på om ett år.

”På sikt kommer det att märkas i hela samhället”, säger familjeföretagaren Ingrid Skoog Bengtsson.

Syskonen Stefan och Ingrid Skoog som driver familjeägda transportlogistikbolaget Skoogs Åkeri i Ängelholm och Marika Hansson, delägare i det familjeägda åkeriet Hansson Transport i Ockelbo .
Syskonen Stefan och Ingrid Skoog som driver familjeägda transportlogistikbolaget Skoogs Åkeri i Ängelholm och Marika Hansson, delägare i det familjeägda åkeriet Hansson Transport i Ockelbo .Foto:Press, Pernilla Wahlman

Åkerierna i landet står inför en oviss höst, där kommande månader kan avgöra ödet för branschens utveckling de närmaste åren. 

Det är så Ingrid Skoog Bengtsson, vd och delägare av familjeföretaget Skoogs Åkeri i Ängelholm, beskriver åkerinäringens situation som hittills försämrats drastiskt under 2022. 

Di har i flera artiklar rapporterat om bränslepriserna som pressar på, men även åkerier med avtalsklausuler som täcker upp är bekymrade över inflationen – fast på andra områden, inte minst fordon. 

Investeringarna ligger i princip på is. Osäkerheten för vad bolagens inköp ska landa på är för stor, säger Ingrid Skoog Bengtsson och hänvisar till leveranstiden som numera ligger på över tolv månader. 

”Det är svårt att få en offert från Scania och Volvo. De kan inte säga vad en lastbil kostar om ett år. Man får ett cirkapris som man måste ta ställning till några månader före leverans, vilket gör det nästan omöjligt att kostnadsberäkna en större investering.”

I april levererade Volvo en av lastvagnskoncernens starkaste rapporter hittills, trots att orderingången krympte med 43 procent jämfört med motsvarande period i fjol. 

Parallellt växer bolagets orderbok, vilket gör att man är restriktiv med att ta emot nya order, kommenterade vd Martin Lundstedt i samband med rapportsläppet

Vidare pekade han på att Volvo ligger något före kostnadskurvan tack vare en flexibel prissättning som kompenserar för inflationen. 

”Ska man lägga en order längre ut i tiden måste det komma med flexibilitet för kostnader som inte går att förutse, annars är vi inte beredda att ta den. Det är fördelen med att jobba inom business to business, det är en återkommande affär med en relation som varar under många många år och våra kunder förstår att vi måste höja priserna”, betonade Martin Lundstedt.

Martin Lundstedt, vd AB Volvo.
Martin Lundstedt, vd AB Volvo.Foto:Jack Mikrut

Samtliga tre åkerier som Di talat med uppger att de har förståelse för strategin, men understryker att följden blir att bolagen håller igen. Investeringsviljan har dämpats i hela branschen, fortsätter Ingrid Skoog Bengtsson vars bolag har 50 lastbilar och hyr in extra bilar vid behov. 

”Ingen vet heller vilken motor som är lämpligast att satsa på. Det är en annan osäkerhet som gör att företagen tappar kraft. På sikt kommer det att märkas i hela samhället.”

För fem år sedan såg Marika Hansson, delägare för ett annat familjeägt åkeri – Hansson Transport i Ockelbo, till att det kom en HVO-tank till orten. I dag är efterfrågan på förnybart diesel minimal, vilket ingen då kunde förutspå, säger hon till Di.  

”Vi var jätteglada över att kunna köra helt fossilfritt. Sedan drog skatten på HVO iväg. Nu är det helt ohållbart kostnadsmässigt”, säger hon och tillägger:  

”Så istället kör de flesta på diesel uppblandad till 20 procent, när vi skulle kunna köra 100 procent förnybart. Hela bränslepolitiken är jättekonstig.”

Marika Hansson.
Marika Hansson.Foto:Pernilla Wahlman

Åkeriet, som startades av Marika Hanssons farfar 1930, hann precis köpa in ett släp innan leverantörernas offerter blev ungefärliga för att ta höjd för snabbt ökande komponentpriser.

”Påbyggare (företag som är specialiserade på att bygga olika typer av yrkesfordon, reds anm) som lade ut offerter under förra halvåret ligger fast med sina priser från 2021. Sedan dess har stål- och komponentpriserna stuckit i höjden. Många leverantörer kommer alltså att gå back under 2022. Som bäst blir affären plus minus noll.” 

Ytterligare ett familjeåkeri är Hagby Åkeri i Uppsala som sedan drygt tio år drivs av andra generationen. Bränslepriserna har bolaget täckning för tack vare kundavtal med bränsleklausuler. Övriga kostnadsökningar – som service, däck och lastbilar – tär på marginalerna, enligt vd Fredrik Jansson som äger företaget tillsammans med sin bror. 

”Det index som branschen använder sig av utgår från en grundkalkyl där samtliga priser ökat på ett sätt som vi inte har varit med om tidigare. Allt har gått upp – och när man avvaktar med inköp behövs mer service som också blivit dyrare.”

Hagby Åkeri har liksom Hansson Transport gjort en vältajmad investering till ett fast pris. Däremot finns fortfarande inget leveransdatum för ordern som gjordes i januari, uppger Fredrik Jansson.

”Vi har beställt ett ekipage till mars nästa år, men allt är väldigt osäkert. Ingen kan lova någonting.”

Andra åkerier har haft mindre tur, rent kostnadsmässigt. Han tar en branschkollega som exempel, vars inköp kommer att bli cirka 17 procent dyrare än det pris som gällde vid orderdatum. 

”Bilen har gått upp en miljon kronor på ett år. Nu funderar han på att sälja den vidare för att få igen pengarna.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?