1515

Branson miljardsatsar på kommersiella hyperloop-resor

Den brittiska entreprenören Richard Branson bygger ett stort testcenter för det supersnabba transportsystemet Hyperloop för 5 miljarder i West Virginia, USA. Inom tio år kan den fantasifulla visionen om att resa i ljudets hastighet i vacuum-fyllda rör vara ett vedertaget färdsätt.

Richard Bransons bolag Virgin Hyperloop har valt West Virginia som värd när det satsar på att kommersialisera hyperloop-resor inom 10 år. En väg dit är att få rätt certifieringar på plats.
Richard Bransons bolag Virgin Hyperloop har valt West Virginia som värd när det satsar på att kommersialisera hyperloop-resor inom 10 år. En väg dit är att få rätt certifieringar på plats.Foto:John Raoux
Foto:Virgin Hyperloop
Foto:Virgin Hyperloop
Foto:Virgin Hyperloop
Foto:Virgin Hyperloop

”Vi är ett steg närmare att göra hyperloop-resor till verklighet för människor överallt”, sade Richard Branson i ett uttalande enligt nyhetsbyrån Reuters.

Branson och hans bolag Virgin Hyperloop har stora planer för det som ibland kallas för det femte ressättet. I och med beslutet att bygga det stora testcentret, Hyperloop Certification Center, i West Virginia i östra USA så räknar man med att inom ett decennium ha allt som krävs på plats för att kunna kommersialisera hyperloop som ett seriöst alternativ till både flyg, tåg och bil. Virgin Hyperloops hoppas med centret bana väg för certifiering av hyperloop-system runt om i världen, vilket anses bli det första steget i riktning mot kommersiella projekt.

Tidsplanen ser ut som följer: Byggandet av testanläggningen kommer att påbörjas 2022. Säkerhetscertifiering förväntas vara på plats senast 2025 och den kommersiella verksamheten ska vara igång 2030. 

”Virgin Hyperloop är det enda företaget i världen som framgångsrikt har testat hyperloop-teknik i stor skala och som nu lanserar det första nya sättet för masstransport på över 100 år”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Nyheten kommer cirka tre månader efter att det amerikanska transportdepartementet USDOT publicerade ett vägledande dokument gällande regelverk för amerikanska hyperloop-system. Guiden ska enligt departementets egen utsago göra det möjligt för företagen ”att spendera mindre tid på regeringens pappersarbete och mer tid på att göra hyperloop-systemet snabbt, effektivt och framför allt säkert.”

Federala tillsynsmyndigheter kommer att använda centret och det en mil långa testspåret för att fastställa regler och säkerhetsstandarder, medan Virgin kommer att testa sin produkt och infrastruktur.

Själva hyperloop-konceptet presenterades av Tesla-grundaren och entreprenören Elon Musk 2013, då han i ett i ett så kallat white paper beskrev sin idé att transportera människor och varor på ett energieffektivt sätt i kapslar i vacuumfyllda rör.

Elon Musks konceptskisser från 2013.
Elon Musks konceptskisser från 2013.Foto:Uncredited

Då han själv sade sig inte ha tid att utveckla konceptet uppmanade Musk andra att utgå från hans tankar och gå vidare. 

Förslaget utlöste en våg av företag och innovatörer som arbetade för att göra denna teknik till verklighet, med Virgin Hyperloop som en av de största investerarna. Ett fullt fungerande hyperloop-system är fortfarande långt ifrån att realiseras, men detta certifieringscenter hjälper Virgin att närma sig att förverkliga den drömmen.

Hyperloop består av en ståltub med lågt lufttryck, i princip vacuum, för att minimera luftmotståndet. I tuben som kan byggas över eller under mark färdas kapslar som svävar över tubens botten med hjälp av magnetism i hastigheter runt 1.000 km i timmen. Till exempel skulle en resa mellan New York och Washington ta cirka 30 minuter. Det skulle vara dubbelt så snabbt som en kommersiell jetflygning och fyra gånger snabbare än ett höghastighetståg.

Enligt dem som förespråkar hyperloop är det ett miljövänligare alternativ än både tåg och bil - och flyg. Genom att placera solceller på marken över ska hyperloopen kunna vara självförsörjande på energi.

Flera projekt att utveckla hyperloop pågår parallellt med Virgin Hyperloop. Det som kommit längst är Hyperloop Transport Technologies, Elon Musks eget Space-X samt det tyska projektet WARR Hyperloop från Munchen. 

Virgin Hyperloops mest troliga första rutt kan dock vara i Indien, som en länk mellan Bombay och Pune. Corona-pandemin har dock försenat byggandet som ursprungligen var planerat att påbörjas i år. 2024 var tanken att linjen skulle vara färdigställd. 

Virgin Hyperloop har också ett testspår nära Las Vegas i Nevada.

Den första kommersiella hyperloop-sträckan var planerad till 2020 och skulle trafikera passagerare mellan Dubai och Abu Dhabi. Det har dock varit tyst kring detta projekt sedan coronaviruset spreds i världen tidigare i år. 

Virgin Hyperloops testbana i Nevada-öknen utanför Las Vegas.
Virgin Hyperloops testbana i Nevada-öknen utanför Las Vegas.Foto:Virgin Hyperloop

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?