Annons

Branson miljardsatsar på kommersiella hyperloop-resor

Den brittiska entreprenören Richard Branson bygger ett stort testcenter för det supersnabba transportsystemet Hyperloop för 5 miljarder i West Virginia, USA. Inom tio år kan den fantasifulla visionen om att resa i ljudets hastighet i vacuum-fyllda rör vara ett vedertaget färdsätt.

Richard Bransons bolag Virgin Hyperloop har valt West Virginia som värd när det satsar på att kommersialisera hyperloop-resor inom 10 år. En väg dit är att få rätt certifieringar på plats.
Richard Bransons bolag Virgin Hyperloop har valt West Virginia som värd när det satsar på att kommersialisera hyperloop-resor inom 10 år. En väg dit är att få rätt certifieringar på plats.Foto:John Raoux
Foto:Virgin Hyperloop
Foto:Virgin Hyperloop
Foto:Virgin Hyperloop
Foto:Virgin Hyperloop

”Vi är ett steg närmare att göra hyperloop-resor till verklighet för människor överallt”, sade Richard Branson i ett uttalande enligt nyhetsbyrån Reuters.

Branson och hans bolag Virgin Hyperloop har stora planer för det som ibland kallas för det femte ressättet. I och med beslutet att bygga det stora testcentret, Hyperloop Certification Center, i West Virginia i östra USA så räknar man med att inom ett decennium ha allt som krävs på plats för att kunna kommersialisera hyperloop som ett seriöst alternativ till både flyg, tåg och bil. Virgin Hyperloops hoppas med centret bana väg för certifiering av hyperloop-system runt om i världen, vilket anses bli det första steget i riktning mot kommersiella projekt.

Tidsplanen ser ut som följer: Byggandet av testanläggningen kommer att påbörjas 2022. Säkerhetscertifiering förväntas vara på plats senast 2025 och den kommersiella verksamheten ska vara igång 2030. 

”Virgin Hyperloop är det enda företaget i världen som framgångsrikt har testat hyperloop-teknik i stor skala och som nu lanserar det första nya sättet för masstransport på över 100 år”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Nyheten kommer cirka tre månader efter att det amerikanska transportdepartementet USDOT publicerade ett vägledande dokument gällande regelverk för amerikanska hyperloop-system. Guiden ska enligt departementets egen utsago göra det möjligt för företagen ”att spendera mindre tid på regeringens pappersarbete och mer tid på att göra hyperloop-systemet snabbt, effektivt och framför allt säkert.”

Federala tillsynsmyndigheter kommer att använda centret och det en mil långa testspåret för att fastställa regler och säkerhetsstandarder, medan Virgin kommer att testa sin produkt och infrastruktur.

Själva hyperloop-konceptet presenterades av Tesla-grundaren och entreprenören Elon Musk 2013, då han i ett i ett så kallat white paper beskrev sin idé att transportera människor och varor på ett energieffektivt sätt i kapslar i vacuumfyllda rör.

Elon Musks konceptskisser från 2013.
Elon Musks konceptskisser från 2013.Foto:Uncredited

Då han själv sade sig inte ha tid att utveckla konceptet uppmanade Musk andra att utgå från hans tankar och gå vidare. 

Förslaget utlöste en våg av företag och innovatörer som arbetade för att göra denna teknik till verklighet, med Virgin Hyperloop som en av de största investerarna. Ett fullt fungerande hyperloop-system är fortfarande långt ifrån att realiseras, men detta certifieringscenter hjälper Virgin att närma sig att förverkliga den drömmen.

Hyperloop består av en ståltub med lågt lufttryck, i princip vacuum, för att minimera luftmotståndet. I tuben som kan byggas över eller under mark färdas kapslar som svävar över tubens botten med hjälp av magnetism i hastigheter runt 1.000 km i timmen. Till exempel skulle en resa mellan New York och Washington ta cirka 30 minuter. Det skulle vara dubbelt så snabbt som en kommersiell jetflygning och fyra gånger snabbare än ett höghastighetståg.

Enligt dem som förespråkar hyperloop är det ett miljövänligare alternativ än både tåg och bil - och flyg. Genom att placera solceller på marken över ska hyperloopen kunna vara självförsörjande på energi.

Flera projekt att utveckla hyperloop pågår parallellt med Virgin Hyperloop. Det som kommit längst är Hyperloop Transport Technologies, Elon Musks eget Space-X samt det tyska projektet WARR Hyperloop från Munchen. 

Virgin Hyperloops mest troliga första rutt kan dock vara i Indien, som en länk mellan Bombay och Pune. Corona-pandemin har dock försenat byggandet som ursprungligen var planerat att påbörjas i år. 2024 var tanken att linjen skulle vara färdigställd. 

Virgin Hyperloop har också ett testspår nära Las Vegas i Nevada.

Den första kommersiella hyperloop-sträckan var planerad till 2020 och skulle trafikera passagerare mellan Dubai och Abu Dhabi. Det har dock varit tyst kring detta projekt sedan coronaviruset spreds i världen tidigare i år. 

Virgin Hyperloops testbana i Nevada-öknen utanför Las Vegas.
Virgin Hyperloops testbana i Nevada-öknen utanför Las Vegas.Foto:Virgin Hyperloop

 


Innehåll från HowdenAnnons

Howden M&A vinner marknadsandelar inom transaktionsförsäkringar i Norden

Howden M&A är inte bara en av Storbritanniens och Kontinentaleuropas ledande förmedlare av transaktionsförsäkringar – för ett drygt år sedan så etablerade bolaget även sitt första Nordenkontor i Stockholm, en satsning som resulterat i att de nu tagit betydande marknadsandelar i alla nordiska länder.

Efter att Howden M&A under 2019 öppnade sitt första nordiska kontor i Stockholm under ledning av Carl Levin och Alexander Rasmussen, båda tidigare advokater på ledande advokatbyråer i Stockholm respektive Köpenhamn, har firman haft fullt upp.  

- Den lokala etableringen har tagits emot med stort intresse från Private Equity-sektorn, fastighetsbolag samt mer traditionella bolag med ett högt transaktionsflöde. Många av de stora aktörerna inom dessa sektorer och deras internationella advokatbyråer har redan jobbat med oss i andra europeiska länder, där de uppskattat vår service och kompetens. Nu börjar även de främsta advokatbyråerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark få upp ögonen för den kvalitativa rådgivning vi erbjuder och hur vi särskiljer oss från konkurrenterna, säger Carl Levin, Head of Sweden. 

Transaktionsspecialister 

Howden M&As snabba tillväxt och starka varumärke i Europa är byggt på försäkringsrådgivning med boutiquekänsla som kombinerar firmans entreprenöriella drivkraft och engagemang med tillgänglighet och ledande försäkringsexpertis. Fundamentet är byggt på att kunna bistå klienter genom hela försäkringsprocessen med team av erfarna specialister som har mångårig erfarenhet av transaktioner från advokatbyråer, investmentbanker, revisionsbyråer och konsultfirmor, fortsätter Carl.

- Vi får ofta höra av våra klienter och deras rådgivare att vi har ett värdeskapande och ändamålsenligt förhållningssätt i vår rådgivning. Vi arbetar mycket med att vara proaktiva och går alltid på djupet för att förstå våra klienters transaktioner, deras avtal och de relaterade riskerna. Utöver den förväntade förhandlingen och förmedlingen av själva försäkringsavtalet så arbetar vi alltid nära klienten och dess rådgivare, där vi bland annat bidrar med detaljarade råd kring alltifrån formuleringen av garantierna i transaktionsavtalen till omfattningen av rådgivarnas så kallade due diligence, allt för att säkerställa en effektiv process och bästa försäkringsskydd, förklarar han.

Inte bara private equity kunder

Ett av skälen till branschens och Howden M&As snabba tillväxt har varit transaktioner relaterade till när private equity och större fastighetsfonder vill göra ”clean exits”. En pågående trend är dock att även andra aktörer börjat inse fördelarna med transaktionsförsäkringar och att det inte bara är de stora affärerna som går att försäkra.

- Konceptet går i huvudsak ut på att en köpare tecknar en transaktionsförsäkring som är avsedd att täcka säljarens monetära ansvar till följd av garantibrott under ett överlåtelseavtal, därmed överförs risken från säljaren till en försäkringsgivare. Köpeskillingen kan då disponeras fritt och eventuella skadeanspråk för garantibrott riktas mot en försäkringsgivare istället för säljaren. Detta är givetvis inte endast av intresse för private equity, då alltifrån koncerner som avyttrar dotterbolag till individer som avyttrar en familjeägd fastighet kan dra fördel av att inte behöva tvista om eller avsätta medel för eventuella garantibrott. Denna del av försäkringsmarknaden har dessutom blivit allt mer konkurrensutsatt och vi kan idag hitta försäkringsgivare som erbjuder prisvärda lösningar för affärer eller investeringar med transaktionsvärden redan från 100 miljoner kronor, avslutar Carl. 

Fakta om Howden M&A

Howden M&A är ett försäkringsförmedlingsbolag som tillhandahåller expertis och råd kring transaktionsförsäkringar. Howden M&As Nordenkontor etablerades i Stockholm 2019 och bolaget har närvaro i hela Europa med huvudkontor i London samt lokalkontor i Stockholm, Frankfurt, München, Amsterdam, Madrid, Warszawa och Paris. Howden M&A är en del av Hyperionkoncernen som är en av världens största personalägda försäkringsförmedlingsgrupper med över 5 000 medarbetare i 40 länder.

Läs mer om Howden M&A

 

Mer från Howden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Howden och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?