1515
Annons

Branson miljardsatsar på banbrytande AI–teknik för självkörande bilar

Amerikanska mjukvarujätten Microsoft, Richard Bransons Virgin och fondjätten Baillie Gifford investerar totalt 1,8 miljarder kronor i startupen Wayve som utvecklar AI för självkörande bilar. Bolagets tillvägagångssätt skiljer sig radikalt från befintliga lösningar på marknaden. 

Amerikanska mjukvarujätten Microsoft och Sir Richard Bransons Virgin investerar i självkörande bilar.
Amerikanska mjukvarujätten Microsoft och Sir Richard Bransons Virgin investerar i självkörande bilar.Foto:Michel Euler

De flesta lösningar för självkörande fordon som finns på marknaden i dag använder sig dels av en stor mängd hårdvara i form av LiDAR-sensorer, radar och kameror, dels är det en uppsjö kodade regler som avgör hur fordonet agerar i de situationer som hårdvaran registrerar.

Wayve, som grundades 2017
i London, siktar på att applicera avancerad AI på självkörande teknik: AV 2.0, som bolaget väljer att kalla sitt tillvägagångssätt. Enligt medgrundaren och vd:n Alex Kendall så är bolagets vision att bilen ska lära sig själv att köra med hjälp av ett maskininlärningsprogram och ett mindre antal kameror.

”Den kan lära sig att göra saker som är mer komplexa än vad människor kan programmera för hand. Den kan fatta sina egna beslut baserat på vad den ser och kör i mycket komplexa miljöer som vi har i centrala London”, säger han till CNBC.

Bolaget tillkännagav i fjol ett partnerskap med dagligvarukedjorna Ocado och Asda samt leveransbolaget DPD som i dag driver stora flottor i Storbritannien. Wayve har samlat data från deras fordon under en längre tid och planen är att installera bolagets teknik i delar av bolagens flottor.

”Om du bor i London kommer
du att kunna få dina matvaror levererade av en av Ocados eller Asdas skåpbilar som körs med vår autonoma körteknik”, säger Kendall och tillägger att det dock kommer att finnas säkerhetsoperatörer i fordonen.

Wayve har i dag ungefär 120 anställda på sina kontor i London och Mountain View i Kalifornien, och har på sistone rekryterat flera framståendepersoner som till exempel DeepMind-forskaren Chris Burgess, Waymo–ingenjören Dan McCloskey och Tesla-ingenjör Joe Polin.

Bolaget har inte gått ut med någon ny värdering i samband med investeringen från Microsoft, Virgin och Baillie Gifford, men enligt CNBC är det troligt att värderingen ligger någonstans över 1 miljard dollar, motsvarande 9 miljarder kronor. Det skulle innebära att bolaget når så kallad enhörningsstatus. 


Innehåll från SileonAnnons

Svenska BNPL-bolaget i samarbete med betaljätten Visa – förutspår enorm marknad för sin SaaS-lösning

David Larsson, vd på Sileon.
David Larsson, vd på Sileon.

Digitala lösningar för BNPL, alltså Buy Now Pay Later, förutspås bli en enorm marknad, och här ligger det svenska techbolaget Sileon långt fram med sin SaaS-baserade lösning.

– Vi kan erbjuda teknisk funktionalitet för BNPL i eget varumärke. Det betyder att man äger kunddata och sin kundrelation och driver detta helt i egen hand. Det skiljer oss från alla andra aktörer på marknaden, säger David Larsson, vd på Sileon.

Betalningsjätten Visa tecknade nyligen ett avtal med Sileon för att kunna tillgängliggöra lösningen för sina kunder.  

Allt fler konsumenter upptäcker fördelarna med BNPL – att smidigt och enkelt kunna dela upp sina betalningar när man handlar online. Det uppsving som e-handeln fått under den pågående pandemin har också drivit på utvecklingen av BNPL. 

Ett skäl för handlare att erbjuda BNPL-lösningar är att konverteringsgraden, alltså försäljningen, ökar dramatiskt.

– Marknaden är enorm. BNPL fortsätter att växa och antas vara 10-15 gånger större inom tio år mätt i omsättningsvolym. Tillväxten sker globalt och Norden ligger i framkant, säger David Larsson.

Med sin molnbaserade BNPL-lösning vänder sig Sileon i första hand till banker, fintech-bolag och större handlare.

– Vår lösning integreras genom API:er, oavsett om man är en bank eller en handlare. Eftersom den är molnbaserad är den väldigt skalbar, driftsäker och enkel att implementera hos nya kunder, säger David Larsson.

BNPL från Sileon har många fördelar

För banker finns fördelar att välja en färdig lösning snarare än att utveckla den själv.

– Banker har ofta en komplex och historiskt tung IT-infrastruktur. Att bygga detta själv tar lång tid, kostar mycket pengar och medför stora risker, dels att man inte når i mål, dels att det blir dyrare än vad man tänkt sig, säger han.

För handlare gäller det att välja rätt BNPL-partner för att bevaka sina intressen kring kunderelationen och tillgången till kunddata.

– Sileon är unika i att erbjuda BNPL-funktionalitet där vår kund äger data, kundrelation, varumärke och själv kan orkestrera sin konsuments digitala upplevelse och krediterbjudande, säger David Larsson.

Fast kostnad för Sileons lösning 

Betalningsmodellen för Sileons BNPL-lösning bygger på en fast hyra, snarare än en andel på vinst eller omsättning.

– Det skiljer oss från de flesta andra aktörer på marknaden. Våra kunder vet på förhand vad kostnaden är och att den är linjär. När våra kunder växer med vår BNPL-lösning så är uppsidan deras, inte vår. Vi erbjuder bara teknologin, förklarar David Larsson.

Betalningsjätten Visa har gått in med drygt motsvarande 16 miljoner kronor i Sileon för att snabba på utvecklingen av lösningen.

– Efterfrågan och behoven för funktionalitet kring BNPL växer betydligt hela tiden just nu. Därför har Visa allierat sig med oss. De är en återförsäljare av vår plattform till sina kunder, säger David Larsson.

Sileon hette tidigare Paynova, och har sysslat med betallösningar i över 20 år. Namnbytet sker samtidigt som företaget transformerats till ett renodlat techbolag. 

Om Sileon

Sileon är ett globalt techbolag med skandinaviska rötter som levererar BNPL (Buy Now Pay Later) SaaS. Redan år 2000 lanserade vi digitala betalningslösningar, i dag erbjuder vi funktionalitet för andra att driva BNPL i egen regi och varumärke. Vi möjliggör för våra kunder att skapa positiva effekter på kundnöjdhet och lönsamhet.

Läs mer på sileon.com 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?