1515

Branschen skriker efter arbetskraft: ”Det är ett tufft och hårt jobb”

Säsongsarbetare kan undantas från inreseförbudet till Sverige. Trots det är det svårt att hitta tillräckligt med arbetskraft till jordbruket.

”Om man klarar av det är omöjligt att säga i dagsläget”, säger Palle Borgström, förbundsordförande för LRF.

Foto:Jack Mikrut

Omkring 8 000 säsongsarbetare behövs inom de gröna näringarna, larmade Lantbrukarnas riksförbund, LRF, om tidigare i vår. Coronakrisen gör det svårt för utländsk arbetskraft att komma till Sverige för att plocka bär eller plantera träd.

I mitten av april kom beskedet att utländska arbetare som behövs i jordbruket inte omfattas av inreseförbudet. Trots det finns problemet kvar.

”En del har löst behovet av arbetskraft och en del har inte gjort det”, säger Palle Borgström, förbundsordförande för LRF.

Såväl LRF som enskilda företagare arbetar för att få hit tilltänkta säsongsarbetare från andra länder. Men det finns begränsningar.

”I vissa fall har det varit svårt att ta sig in i Sverige, i andra fall har man haft svårt att ta sig ut ur andra länder eller resa genom länder, exempelvis om man ska ta sig från Ukraina och åka via Polen. Vi har också fall där arbetskraft har tillstånd att arbeta i Sverige men inte kan ta sig från bostaden på grund av rådande lockdown. Sedan är det fysiskt svårt att resa när det inte går så mycket flyg och färjor”, säger Palle Borgström.

Även bärföretag drabbas av coronakrisen. Ett av dessa är Ransäters Invest, en råvaruleverantör av skogsbär som arbetar med thailändska bärplockare. Arbetarna får resa in i Sverige, men än är det oklart om de får resa ut ur Thailand.

”Vi vill ha in våra thailändska bärplockare men nu är bollen hos thailändarna”, säger Sylvie Björkman, vd på Ransäter Invest.

På Ransäter Invest är bärplockarna uteslutande från Thailand, om dessa inte får komma blir det svårt. Att ersätta arbetarna med svensk arbetskraft blir en utmaning, tror Sylve Björkman.

”De får ju inte ens folk till jordgubbsodlingar i dag och det är hundra gånger lättare att plocka jordgubbar än att plocka blåbär, lingon och hjortron. Det är ett tufft och hårt jobb.”

Men än finns det hopp. Om två veckor ska det komma ett beslut om thailändarna får resa till Sverige eller inte. Om inte blir det mindre bär i år, menar Sylvie Björkman.

På LRF arbetar man med att hitta arbetskraft i Sverige.

”Det är klart att det finns möjligheter att hitta folk, inte minst då Sverige är på väg in i en ganska stor arbetslöshet. Men tidigare har de här jobben inte varit så intressanta för svensk arbetskraft.”

En anledning kan vara att det rör sig om just säsongsarbete, menar Palle Borgström. En annan att det är krävande arbeten.

”Det är inte en lönefråga för man betalar avtalsenliga löner.”

Det finns svenska ungdomar som säsongsarbetar inom det svenska lantbruket och Palle Borgström märker att intresset blir större. Men det är inte problemfritt för lantbrukarna att byta ut sin personal.

”De här företagen behöver erfaren personal som har varit med tidigare, som kan produktionen. Det är därför man vill ha tillbaka samma säsongsarbetare som tidigare år. Det finns inget företag, oavsett vad man sysslar med, som kan byta ut hela personalstyrkan från en dag till en annan och tro att verksamheten ska fungera.”

Att säsongsjobb inom lantbruket har varit oattraktiva på den svenska marknaden kan komma att förändras, tror Palle Borgström.

”Coronakrisen leder till en diskussion om livsmedelsförsörjning i Sverige och försörjningsfrågans sårbarhet. Jag tror att man kommer att se annorlunda på de här jobben.”

Men än är intresset inte på samma nivå som behovet. Om det löser sig innan det är dags för skörd är svårt att säga, menar Palle Borgström.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?