1515
Annons

Branschen: I en rättsstat ska politiken hålla sig utanför

Gruvindustrins branschorganisation Svemin stämmer in i Konstitutionsutskottets kritik mot regeringens hantering av gruvprojektet Kallak.

”I en rättsstat ska den här typen av beslut fattas av myndighetsstrukturen och domstolsväsendet – inte av politiska avväganden”, säger Svemins vd Maria Sunér Fleming.

Maria Sunér Fleming, vd för gruvindustrins branschorganisation Svemin.
Maria Sunér Fleming, vd för gruvindustrins branschorganisation Svemin.Foto:Jack Mikrut

Beskedet att KU:s granskning uppdagat allvarliga brister i Näringsdepartement senfärdiga hantering av Beowulf Minings ansökan om bearbetningskoncession är i linje med branschorganisationen Svemins bild av läget.

”Vi förstår kritiken och det är inte acceptabelt att man behandlar företag och sökande på det här sättet. Det här är ett tecken på att vi har gruvprocesser i Sverige som inte fungerar särskilt tillfredsställande – det tar för lång tid och utfallen är oförutsägbara”, säger Svemins vd Maria Sunér Fleming.

Tillsammans med Beowulf Minings ansökan att få gå vidare med planer på en järnmalmsgruva i Kallak utanför Jokkmokk väntar ytterligare fyra gruv- och prospekteringsbolag på besked i liknande ärenden – samtliga har väntat i flera år. Ansökningar som först skickats till ansvarig myndighet Bergsstaten har skickats vidare i flera instanser för att till slut landa på regeringens bord.

Maria Sunér Fleming efterfrågar ökad tydlighet i en mer rättsäker process och bättre tillämpning av befintlig lagstiftning, då ansvariga myndigheter inte längre vågar fatta beslut i tillståndsfrågorna.

”Det går att göra mycket inom befintlig lagstiftning om vi stramar upp processerna vad gäller exempelvis överklaganderätt och yttranderätt. Det finns i dag en oro hos myndigheter att våga fatta ett beslut och då är det lätt att hissa frågan uppåt till politikens bord”, säger hon.

Regeringspartierna S och MP har vitt skild hållning i frågan om svensk gruvnäring vilket gör ämnet politisk känsligt – men det borde inte påverka tillståndsbesluten, enligt Maria Sunér Fleming.

”I en rättsstat ska den här typen av beslut fattas av myndighetsstrukturen och domstolsväsendet – inte av politiska avväganden”, säger hon.


Innehåll från JungheinrichAnnons

Stor efterfrågan på ny batteriteknik

Jungheinrich ser ökade krav på intralogistik med mer fokus på hållbarhet, i kombination med effektivitet och lönsamhet. Allt fler företag väljer truckar med litiumjonbatterier som en del av företagets hållbarhetsarbete.

– De flesta räknar hem investeringen ekonomiskt direkt. Miljöaspekten och ökad säkerhet är också bidragande faktorer till omställningen, berättar Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på Jungheinrich.

Vikten av effektiv och hållbar intralogistik har vuxit med digitaliseringens framfart då lokala producenter har fått ge vika för e-handelslösningar och megalager. Nya krav på effektiva logistiklösningar har lett till en enorm utveckling för batteritekniken i branschen. 

– Dagens kunder ställer sig frågan om hur man kan driva ner kostnader och hitta hållbara, miljövänliga lösningar, säger Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på intralogistikkoncernen Jungheinrich.

Maximerar effektiviteten

För att säkerställa effektiv utveckling av ny batteriteknik för en hållbar intralogistik har Jungheinrichs produktavdelning anställt en energiexpert. Han räknar ständigt på hur stora batterier och laddare som behövs för att kunna maximera effektiviteten hos kunderna, med minsta möjliga miljöpåverkan.

– Vi lägger stor vikt vid vårt hållbara arbete och har fått platinacertifikat för transparent hållbarhetsengagemang av kreditinstitutet EcoVadis. Det innebär att vi globalt tillhör den främsta procenten av alla företag inom detta. Vi tror väldigt mycket på litiumjontekniken som ett hållbart arbetssätt för branschen i framtiden och ser att de stora företagen helt och hållet går åt det hållet. Efterfrågan handlar i grunden om möjligheten att ta hand om energin på ett så bra sätt som möjligt. Vi kommer att fortsätta vårt arbete för att fortsätta göra intralogistikbranschen hållbar, utan att tumma på dess effektivitet, berättar Joakim Klintestam.

Pionjärer inom litiumjonteknik

Jungheinrich är pionjär inom litiumjonteknik och driver utvecklingen framåt genom att ständigt förbättra produktiviteten i lagret. För elva år sedan tog Jungheinrich fram sin första serietillverkade litiumjontruck. För fyra år sen släppte man även truckar med helt integrerat litiumjonbatteri. Det satte den nya standarden för branschen. En stor fördel med litiumjonbatterier är att man inte behöver bygga trucken runt batteriet utan kan anpassa och forma maskinen optimalt, vilket gör den mer säker. Litiumjonbatteriet är underhållsfritt, har lång batteritid och drar mindre ström. Det gör trucken tillgänglig dygnet runt tack vare snabba laddningstider. Samtidigt ger det högre prestanda för maximal arbetskapacitet och effektivitet i lagret. 

– Det här är faktorer som vi ser blir allt viktigare för ekonomiskt medvetna och hållbarhetsfokuserade kunder. Vi har en stor bredd av truckar med integrerat litiumjonbatteri som vi kallar Powerline, där vi dessutom klimatkompenserar för koldioxidneutral produktion fram till leverans, förklarar Joakim Klintestam.

Om Jungheinrich
Jungheinrich är en global koncern inom intralogistik med huvudkontor i Hamburg. I mer än 60 år har man hjälpt kunder till effektivare, säkrare och mer ergonomisk materialhantering.

Läs mer om Jungheinrich

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?