Annons

”Branschen är inte underbeskattad”

Fastighetsmarknaden riskerar en stor smäll om reglerna kring fastighetspaketering förändras.
Det menar advokaten Carl-Magnus Uggla, som ställer sig kritisk till regeringens utredning.

Carl-Magnus Uggla, partner på advokatfirman Bird & Bird.
Carl-Magnus Uggla, partner på advokatfirman Bird & Bird.Bild:Thomas Wingstedt

”Om lönsamheten för fastighetsbolagen går ned kan vi räkna med att även produktionen går ned. Det vore förödande eftersom fastighetsbranschen utgör en stor del av Sveriges BNP och gör en stor samhällsnytta”, säger Carl-Magnus Uggla, partner på advokatfirman Bird & Bird.

Den 31 mars 2017 ska regeringens utredning om beskattningen av fastighetsbranschen presenteras. En av utgångspunkterna i utredningen är det som kallas fastighetspaketering.
I sin mest grundläggande form innebär det att ett fastighetsbolag överlåter en fastighet till ett nybildat dotterbolag, genom en så kallad underprisöverlåtelse som inte inkomstbeskattas.
Därefter säljs det nybildade bolaget. Det uppkommer då ingen skattepliktig vinst för det säljande moderbolaget.

Vissa röster har därför höjts om att fastighetsbolagen kringgår skattesystemet. Carl-Magnus Uggla menar dock att det inte är tal om en underbeskattad bransch.

”Bolagen betalar fastighetsskatt eller kommunala fastighetsavgifter och moms är inte heller avdragsgillt när man bygger bostäder. Fastigheter har även en lång avskrivningstid så bolagen beskattas kraftigt ändå.”

Med undantag för en kort period i samband med finanskrisen 2008 menar Carl-Magnus Uggla att fastighetsbranschen har varit inne i en högkonjunktur, med hög befolkningstillväxt och låga räntor.

Även när det kommer till försäljningar av fastigheter har trenden varit uppåtgående. Under de nio första månaderna 2016 såldes kommersiella fastigheter för totalt 134 miljarder kronor i Sverige. Det motsvarade en ökning på 31 procent jämfört med samma period i fjol.

”Eftersom branschen inte har haft några stora motgångar sedan 2003 är det på många sätt för tidigt att göra utredningen. Man vet helt enkelt inte hur marknaden reagerar i en längre period med lägre tillväxt.”

Enligt Carl-Magnus Uggla går det även att vända på resonemanget.

”De nuvarande reglerna har funnits i 13 år och branschen har rättat sig efter dem. Investeringar i fastigheter har gjorts under föresatsen att de ska kunna säljas skattefritt, och om alla sådana beslut är gjorda på fel premisser kommer det att ge så stora effekter att det knappt är tänkbart”, säger Carl-Magnus Uggla.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?