Annons

Branddrabbade Arket-butiken kommer att öppna i vår

En av H&M-gruppens viktigaste satsningar för framtiden är de nya varumärkena som ingår i affärsområdet New business. Under kapitalmarknadsdagen hade bolagen en central roll, och nya uppgifter kring några av dem presenterades.

Bild:H&M

Under lunchen och eftermiddagen på H&M HM B +0,45% Dagens utveckling :s kapitalmarknadsdag fick analytiker och journalister stifta djupare bekantskap med de många varumärken H&M-gruppen lanserat de senaste åren. Först ut var Cos som öppnade sin första butik 2007, sedan dess har New business-familjen utökats med Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och Arket.

”New business är en del av planen för att säkra den långsiktiga tillväxten för H&M-gruppen”, sa Peter Ekeberg, chef för New Business, under den presentation han höll på eftermiddagen.

Där gav han en liten inblick i Afound, det nyaste av företagen som ska öppna sin första butik på Drottninggatan i Stockholm under våren. I samband med det lanseras varumärket också på nätet. Peter Ekeberg beskriver bolaget som en ”style and deal hunting paradise” och bolaget har tidigare meddelat att man kommer att erbjuda både H&M-varumärken och externa varumärken till nedsatta priser. Under lunchpausen får Di också uppgifter om att man överväger att även ta in ett litet vintage-sortiment.

”Vi kommer att lära oss mycket på det här och så småningom kunna skala upp det”, säger Peter Ekeberg.

Afound hade under lunchen inte någon egen station, som de andra varumärkena hade. Vid dem presenterades plagg, produkter och kampanjer som ger en känsla för vardera bolag. Vid Weekdays station presenterades till exempel den kommande denimkampanjen.

Populär var också Arkets station, som i dag är det enda varumärket som inte har butik i Stockholm. Vid stationen framhöll man dock att planen att öppna den första butiken under våren fortfarande gäller.

I vintras råkade butiksprojektet ut för ett bakslag när fastigheten på Biblioteksgatan, där butiken skulle öppna, brann ner. Men var och när Arkets första Stockholmsbutik kommer att öppna vill H&M-gruppen fortfarande inte avslöja.

”Det finns fortfarande några detaljer vi måste få klara, men vi hoppas snart kunna berätta mer”, säger flera personer Di pratat med.

Ett annat projekt där man lägger locket på är det nya bolaget Nyden, som hittills beskrivits som ett influencerdrivet bolag och som fick stor uppmärksamhet när den amerikanska sajten The Cut skrev att Alexander Bard är bolagets ”husfilosof”. Den uppgiften nyanserade H&M-gruppen senare med att ”Nydengruppen pratat med Alexander Bard men det finns inget formellt samarbete mellan Bard och H&M”, som pressansvariga Katarina Kempe då sa till DN.

Men under presentationerna under kapitalmarknadsdagen togs inte Nyden upp. Den enda uppgiften Di får är att ”det är en start up som är under utveckling”. Något officiellt lanseringsdatum finns inte i dag.

Tidigare under dagen presenterade bolaget att försäljningen för affärsområdet New Business, där bolagen COS, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och Arket ingår, står för 7 procent, motsvarande 17 miljarder kronor, av H&M: total försäljning.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?