1515
Annons

Braksuccé när Varan-tv planerar comeback

Varan-tv har legat på hyllan i drygt tjugo år. Nu är humorgruppen på väg tillbaka med hjälp av en kickstarter-kampanj som är på väg att slå alla tidigare svenska rekord. 

David Wiberg.
David Wiberg.Foto:Gustaf Månsson

90-talsfenomenet Varan-tv är något oväntat på tapeten igen. David Wiberg, som är en av medlemmarna i gruppen, möter oss i sin ateljé på Södermalm. På hans ritbord står en insamlingsbössa med texten ”stöd Varan-tv”. Bössan ser dock rätt tom ut, vilket inte alls stämmer överens med verkligheten. 

Varan-tv:s kickstarter-kampanj har på kort tid dragit in 2,5 miljoner kronor från fansen, ett belopp som ingen i humorgruppen kunde drömma om. Bland annat är kända komiker med och stöttar Varan-tv på kampanjresan.

”Det är Felix Herngrens 30 kronor som ligger där i”, säger David Wiberg och pekar på insamlingsbössan.

Humorserien Varanteatern, eller Varan-tv, sändes på SVT i två omgångar med start år 1997. Gruppen består av sju medlemmar: David Wiberg, Anders Andersson, Fredrik Ljungberg, Jonas Sykfont, Magnus Thomson, Olof Wallberg och Fredrik Åkerman. 

Serien var dels en uppsättning på scen, dels förinspelade sketcher. Den beskrevs som ”en galen peep-show med mer än 400 kg på scen” och hyllades av de flesta.

I dag har gruppen tagit ett stort steg mot en nysatsning. I vilken form som det blir beror helt på hur mycket pengar man får in, vilket man också skriver på Kickstarter. 

Flera av medlemmarna var osäkra på om de ens skulle komma över första delmålet på 300.000 kronor. För varje delmålssumma lovade gruppen att unna sig en bra plankstek, men nu är snart alla utlovade plankstekar som finns på listan uppätna. Delmålen räcker helt enkelt inte till.

”Det var chockartat när det kom in så pass mycket pengar”, berättar David Wiberg.

Kampanjen, som pågår i ytterligare två veckor, startades efter att människor kommit fram och berättat hur mycket Varan-tv betytt för dem. I början många män – ”det har varit mycket snubbar” – och på senare tid har det även varit kvinnor som dykt upp och visat stort intresse för serien. 

Gruppen kände sig skyldig att försöka sig på en comeback, samtidigt som man hade sett hur andra Kickstarter-kampanjer lyckats dra in stora pengar genom crowdfunding. 

”Men det var läskigt och kittlande att fråga våra fans ifall de vill se oss igen”, säger David Wiberg. 

Han är väldigt tydligt med att det var viktigt för dem att ha kontroll över budgeten och kunna bestämma längd och format på avsnitten. Att sälja in idén om en ny serie Varan-tv till ett produktionsbolag fanns inte på kartan.

”Det skulle vara väldigt svårt, om inte omöjligt: Vi är sju 45-åriga snubbar som inte gjort någonting på 20 år.” 

Även om ett samarbete med någon utomstående just nu inte är aktuellt verkar Varan-tv vara ett hett byte i streamingvärlden. 

”Det finns intressen, men vi låter denna månad gå. Vi vill först att pengar ska komma in, inte av girighet utan för att kunna göra längre avsnitt”, berättar David Wiberg.

Filmandet och manusskrivandet är inget som gruppen har kommit till skott med än. De har faktiskt inte skrivit en rad av nytt material ännu. 

”Jag har skapat en Varan-låda där det går att lägga sina förslag i, så nu återstår det att se vad resten av gruppen tänker om det.”

Med sin vridna humor gjorde Varan-tv sig ett namn under 1990-talet. Samhällsklimatet nu är ett helt annat och många av Varanteaterns tidigare skämt har nått sitt utgångsdatum. 

”Naturligtvis har vi en helt annan syn idag. Samhället har förändrats och det har ju även vi”, säger David Wiberg.

Humorterrängen är fylld av vägbulor och hinder. Som kreatör och komiker berättar David Wiberg att det måste finnas ett sätt att ta sig fram, men att ändå överraska publiken samt lyckas ”sticka någon i sidan på ett kreativt sätt”.

Vad får man skämta om i dag?
”Man kan inte bara slänga ur sig saker och vara kvar i sin humorbubbla”, säger David Wiberg.

Han menar att man måste ha någorlunda koll på omgivningen. Som kreatör måste man ha en uppfattning var skämten kommer landa, inte bara att de funkar hos människor inom den närmaste kretsen.

”Med det sagt kan man i princip skämta om vad som helst, men man måste kunna stå för det man säger.”

Kan ni leva upp till de höga förväntningar som verkar finnas där ute?
”Det är mest inspirerande att ha så höga förväntningar och man blir glad när man märker hur glada folk blir av det här”, säger David Wiberg.

Han utstrålar ingen som helst nervositet ännu utan lutar sig lugnt tillbaka i den blommiga vintagesoffan.  

”Men jag har ingen aning ifall vi kommer leva upp till folks förväntningar. Det viktiga är att vi inte tappar bort oss själva.”

 

 


Innehåll från BAE SystemsAnnons

BAE Systems Bofors bidrar till Sverige som attraktiv försvarspartner

BAE Systems Bofors är ett av de äldsta företagen inom svenskt försvar med gedigen erfarenhet av att utveckla och producera försvarssystem. I ett internationellt oroligt säkerhetsläge menar Stefan Löfström, Marknads- & försäljningschef, att det blivit allt viktigare att säkerställa försörjningstryggheten för Sverige och att kunna hålla verksamheten i rörelse även i händelse av kris eller krig.

– Det viktiga är att fortsätta hålla god och nära dialog med leverantörer, myndigheter, politiker och övrig industri, säger han.

BAE Systems är en av världens största försvarskoncerner med 90 000 anställda i fler än 40 länder. I koncernen utvecklar man allt från sensorer till hangarfartyg och är den uppdelad i tolv affärssektorer. BAE Systems Bofors utvecklar försvarssystem inom artilleri, marina pjäser och ammunition. I verksamheten i Karlskoga har man kunnande och spetskompetens för att utveckla och producera internationellt konkurrenskraftiga system.

– Vi är stolta över vår historia och att vara en så viktig del av svensk försvarsförmåga med våra system och produkter. Vi ägs av brittisk-amerikanska BAE Systems-koncernen men är erkända som ett svenskt försvarsföretag som lyder under svensk lagstiftning. Det är en fördel att vara ett mindre och flexibelt företag med lång erfarenhet av att arbeta på en internationell marknad, och samtidigt ha musklerna och den kompletterande kompetens som finns i koncernen, säger Stefan Löfström.

Försörjningskapacitet och utveckling i fokus

Trots att exporten står för 80 procent av omsättningen, vilket gör Sverige till en attraktiv försvarspartner internationellt, understryker Stefan att samarbetet och dialogen med den svenska kunden är enormt viktigt. På samma sätt är det politiska stödet från Sverige viktigt och nödvändigt i internationella samarbetsprojekt och exportaffärer. Dialogen med andra parter är viktigare än någonsin i dessa orostider. Ett stort fokus läggs nu på att trygga försvarets försörjningskedjor och detta bidrar BAE Systems Bofors till genom sitt samarbete med den svenska kunden och med sina leverantörer.

– Vi är en utvecklingsintensiv verksamhet som skapar förstklassiga försvarssystem och försvarsförmågor i nära samverkan med Försvarsmakten, andra myndigheter och företag inom försvarssektorn. Vi måste hela tiden se till att ligga i framkant med teknologi och lösningar som möter kundernas behov och nya hotbilder. En tredjedel av våra drygt 500 anställda arbetar med koncept-, teknik- och produktutveckling. 

Läs mer om BAE Systems Bofors 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BAE Systems och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?