1515

Brakförlust och Boeing-problem tynger Norwegian: ”Detta fixar vi”

Brakförlust, kapitaltillskott och mer än var tionde plan parkerat på marken med flygförbud.

”Detta fixar vi. Det är inga problem”, säger Norwegians vd Bjørn Kjos.

Foto:Naina Helén Jåma/TT

Det norska lågprisflygbolaget kan fortfarande leverera, enligt Norwegian NAS -1,25% Dagens utveckling -chefen.

”Alla passagerare som bokar flygningar med Norwegian kommer fram”, säger Bjørn Kjos.

Trots de stora utmaningarna vill han inte kalla situationen för en kris. Inte ännu.

Lågsäsongen räddar bolaget på kort sikt. Den begränsade efterfrågan innebär att Norwegian utan att behöva leasa flygplan eller köpa biljetter hos konkurrenter kan få ihop pusslet med sina flygningar. Detta trots att Norwegian förlorat 11 procent av sin flygkapacitet med 18 Boeing 737 Max 8-plan stående på marken.

Norwegian har för att hantera situationen bland annat skjutit upp försäljningen av sex äldre Boeing 737-800-plan. Det medför i sin tur att sparpaketet som lades fram av Norwegian efter fjolårets brakförlust – i vilket just flygplansförsäljningar utgör viktig en komponent – förskjuts något framåt i tiden.

”Försäljningen av flygplanen blir kanske tre månader försenade”, säger Kjos.

Sparpaketet på totalt två miljarder norska kronor, som enligt plan ska genomföras i år, ska dock gå att få ihop enligt Kjos. Förutom försäljning av äldre flygplan stramas budgeten åt genom att skjuta upp leveranser av nya flygplan som har beställts av Norwegian samtidigt som flygbolaget förhandlar om servicekontrakt och lägger ned baser på Kanarieöarna och Mallorca.

För att täcka upp för de parkerade Max 8-planen har Norwegian även två större Boeing Dreamliner-plan tillgängliga, som kan sättas in på vissa sträckor. Men drar Max 8-krisen ut på tiden blir det svårare att få ihop det. Och runt påskhelgen kan det bli aktuellt att börja leasa bemannade flygplan, enligt Kjos.

”Det är en väldigt stor skillnad på om detta håller i sig till början av april eller början av juli”, säger han.

Sparpaketet syftar till att vända fjolårets brakförlust till vinst. Detta mål kvarstår.

”Det är vår ambition att gå med nettovinst i år”, säger Kjos.

TT: Klarar ni det nu?
”Ja. Om inte Max 8-planen står på backen hela året eller om ingen köper biljetter då de är rädda för Max 8:an – för då har vi förstås problem.”

Kjos säger samtidigt att han inte ser några skäl att oroa sig för säkerheten när det gäller Max 8-planen.

TT: Hade du tagit med dig familjen på en resa med ett Max 8-plan i dag?
”Utan problem, ja. Utan problem. Jag vet ju hur det fungerar.”

Kjos har själv jobbat som pilot tidigare under karriären och är noga med att påpeka att han inte känner till orsaken till den krasch med ett Max 8-plan i Etiopien den 10 mars som ledde till ett globalt flygförbud för flygplansmodellen.

”Men om det handlar om mjukvaruproblem är det ju bara att stänga av systemet med en knapp. Om du på 40 sekunder inte klarar av att stänga av en strömbrytare, som sitter precis vid ditt knä, då är det något fel. Då ska du inte vara i en cockpit”, säger han.

Om det blir stora merkostnader till följd av Max 8-problemen räknar Kjos kallt med att flygplanstillverkaren Boeing står för dessa.

”Vi ska träffa Boeing i nästa vecka”, säger Kjos.

Han tror dock inte det blir så mycket merkostnader, då han ser goda förutsättningar för att flygförbudet ska kunna hävas i april eller maj.

”Det finns redan ny mjukvara, som har tagits fram. Den har testats och är färdig att tas ut i produktionen. Sedan ska det bara göras lite med manualerna och godkännas.”

Enligt Kjos borde denna uppgradering under normala omständigheter gå att få på plats på några veckor.

”Men jag vet inte, för det verkar ha börjat gå politik i detta. Det borde handla om veckor, inte månader. Men när vi planlägger måste vi räkna med att det kan ta månader.”

Styrelseordförande Bjørn Kise, en av Norwegians grundare, har efter Max 8-olyckan i Etiopien meddelat att han inte ställer upp för omval på årsstämman den 8 maj. Flygbolagets andra grundare, 72-åringen Bjørn Kjos, har dock inte gett upp.

”Jag har redan sagt att jag sitter på övertid sedan tio år. Det blir inte tio år till, men hur länge till det blir är det styrelsen som bestämmer”, säger han.


Innehåll från Telia CygateAnnons

Här ska du inte koppla upp dig för kundmöten

Ett publikt nät på en tågstation eller flygplats är en stor säkerhetsrisk, menar Ronja Englund, affärschef Smart Arbetsliv på Telia.
Ett publikt nät på en tågstation eller flygplats är en stor säkerhetsrisk, menar Ronja Englund, affärschef Smart Arbetsliv på Telia.

Behöver du ibland koppla upp dig från offentliga platser för att få livspusslet att gå ihop?  Tänk då på att göra det med förstånd. Öppna och okrypterade nätverk är nämligen ett säkerhetsproblem, som många är rätt omedvetna om.

– Du går ju inte med öppen handväska på offentliga platser. Så varför skulle du öppna upp datorn mot okrypterade nätverk? säger Ronja Englund, affärschef Smart Arbetsliv på Telia.

Läs mer om säkra lösningar på telia.se/molninriktad. 

Pandemin har givit digitaliseringen en snabb skjuts framåt och många fler vill i dag jobba med kontoret på fickan och koppla upp sig på andra platser än på kontoret. Samtidigt har hoten blivit fler och allvarligare. 

– De flesta underskattar riskerna med publika nät. Min rekommendation är att undvika öppna nätverk i största möjliga mån. Du är helt oskyddad. Utomstående kan ganska lätt lyssna av dig och se din kommunikation. Det innebär att de kan få tillgång till både privat information och affärshemligheter, säger Simon Binder, arbetsplatsarkitekt på Telia Cygate. 

Lätt att bli lurad

Det är dock en viss skillnad på publika nät och gästnät hos företag och organisationer. Publika nät finns bland annat på många caféer, restauranger, flygplatser och tågstationer. De är i många fall helt okrypterade och innebär en stor säkerhetsrisk. 

Gästnät finns till exempel i lobbyn hos företag och organisationer och är oftast säkrare. 

– Man kan nog förutsätta att företaget har viss koll på sitt gästnät, men jag brukar ändå vara försiktig. Fråga alltid organisationen du besöker vilket nätverk som gäller, så att du är säker på att du kopplar upp dig på rätt nät, säger Simon Binder. 

Det finns nämligen hackare om skapar skuggnät som ser likadana ut. Och om du istället råkar koppla upp dig på ett sådant kan ägaren av det skuggnätet se allt du gör. 

– Om du då skriver in din banks online-adress kan du bli omdirigerad till en sida som ser identisk ut och där kan du sedan få dina uppgifter kapade. 

Säkrare via mobilen

Om du verkligen behöver koppla upp dig när du är på offentliga platser – gå ut på internet via din telefon. 

– Då är du tryggare. Både när det gäller säkerhet men också kvalitet, säger Ronja Englund. 

Som arbetsgivare finns med andra ord all anledning att se till att medarbetarna har tillräcklig surfpott för att kunna gå ut på internet via mobiltelefonen.

– En trend vi ser i dag är ett ökat användande av så kallad multi-sim. Det ger dig möjlighet att koppla upp flera enheter, till exempel dator och surfplatta, utan att behöva dela uppkopplingen från din telefon. 

Även det förutsätter att medarbetaren har tillräcklig surfpott. Och naturligtvis att det är enheter som kan använda sim-kort. 

– Om man inte vill ha multi-sim är ett annat alternativ VPN-tjänster, för att skapa en säker förbindelse eller en ”tunnel” mellan två punkter i ett icke-säkert datanätverk, säger Ronja Englund. 

5G öppnar nya dörrar

Inom cirka två år, när 5G är mer utbyggt, kommer det att bli möjligt med ”slicing”. 

– Det innebär att medarbetaren kan få en egen ”skiva” av ett isolerat nätverk där säkerheten och bandbredden är garanterad. Ungefär som att man får en egen trygg fil på en motorväg, säger Ronja Englund. 

 Men oavsett teknik gäller det att erbjuda medarbetarna bra information om vad som gäller. 

– Och som arbetsgivare måste du hjälpa till, så att medarbetarna lättare kan göra rätt val för att skydda sig och företaget. Till exempel kan de få en tydlig och begriplig IT-säkerhetspolicy som en del av en ny tjänst eller roll, säger Simon Binder. 

Läs mer om säkra lösningar på telia.se/molninriktad. 

 

Mer från Telia Cygate

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Cygate och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?