Annons

Bråk om Arlandabeslutet – januaripartierna slits isär

Miljöpartiet och Socialdemokraterna är överens om att Arlanda inte ska byggas ut. Men frågan är hur länge överenskommelsen egentligen gäller och om S kan hålla emot pressen från de borgerliga Januaripartierna och det egna partiet.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Under måndagen meddelade det statliga flygplatsbolaget Swedavia att man, i samband med ett statligt tillskott på drygt 3,1 miljarder kronor, pausar planerna på ytterligare en landningsbana.

Men den miljöpartistiske finansmarknadsministern, tillika språkrör, Per Bolund anser inte att det handlar om någon paus. Beslutet är permanent, hävdar han.

”Det här är ett definitivt beslut om att vi inte kommer göra några insatser för att kapaciteten på Arlanda ska byggas ut”, säger han till Dagens industri och pekar på att efterfrågan på flyg minskat även innan coronapandemin.

”Vi är överens i regeringen om att vi inte ska bygga ut Arlanda”, säger Per Bolund vidare.

Swedavia valde att uttrycka sig diplomatiskt.

”Även om vi de närmaste åren inte ser något behov av varken ny terminal- eller bankapacitet, så är det viktigt att bibehålla både flexibilitet och beredskap för att kunna fortsätta utveckla våra flygplatser på längre sikt”, som Swedavias vd Jonas Abrahamsson uttrycker det i ett pressmeddelande.

Per Bolund vill inte kommentera om Swedavias skrotade utbyggnasplaner var ett krav MP hade i förhandlingarna med S om stödtillskottet på sammanlagt drygt 8,1 miljarder till flygindustrin.

Men en källa med mycket god insyn i regeringsförhandlingarna bekräftar för Dagens industri att det var MP som ställde krav på att Arlanda inte får någon ny landningsbana.

Frågan om Arlandas utbyggnad är nu en regeringsöverenskommelse mellan S och MP. Det är en mycket känslig fråga för Socialdemokraterna, som inom Region Stockholm tryckt på för att flygplatsen ska få ytterligare en landningsbana.

”Vi har förståelse för att man för tillfället pausar investeringen, men på sikt när flygresandet tar fart igen så är det naturligt att man fortsätter att investera i Arlanda och dess utbyggnad”, säger Aida Hadzialic (S), oppositionsregionråd i Stockholm.

Du ser alltså inte att dörren är stängd för en ytterligare bana i framtiden?
”Jag ser att det här är en paus.”

Aida Hadzialic räknar med att partiet i framtiden kommer att arbeta på regeringsnivå för att få igång byggnationen, som alltså ser ut att vara blockerad i och med överenskommelsen.

Det skulle kräva att Miljöpartiet måste köras över när krisen är över, vilket kan utlysa regeringskris.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) duckar frågan.

Är det definitivt så att det inte blir någon ytterligare landningsbana på Arlanda, även framgent?
”Det vill jag inte spekulera kring. Vi är i ett akut skede, vi måste skjuta till stora resurser för att det knappt finns någon verksamhet. Att hålla på och spekulera i vad som händer om 3, 4 eller 5 år känner jag inte är särskilt fruktbart”, säger S-ministern.

I och med överenskommelsen med MP om att Arlandaplanerna ska stoppas, är S nu låsta.

Den nya överenskommelsen med MP kan bryta tretakten i S politikvals med Centerpartiet och Liberalerna, som villkorat sitt stöd med regeringen genom Januariavtalet. I avtalet finns Arlandafrågan inte med, men både L och C anser inte att måndagens besked om Arlanda är definitivt. 

Partierna vill i stället se att byggplanerna tas upp igen efter att pestens tid är förbi. Liberalernas näringspolitiske talesperson Arman Teimouri, som stod bredvid Per Bolund under presskonferensen där beskedet meddelades, ser allvarligt på finansmarknadsministerns uttalande.

”Per Bolunds uttalande är inte acceptabelt, snudd på ministerstyre. Staten äger Swedavia men statsrådet måste påminnas om att an som minister inte är verkställande direktör”, säger Arman Teimouri.

”Om Bolund menar allvar är Liberalerna beredda att agera i riksdagen för att säkerställa utbyggnaden av flygplatsen”, tillägger han.

Miljöpartiet får stöd från Vänsterpartiet, men i övrigt står MP ensamma i uppfattningen att utbyggnaden av Arlanda stoppas för gott.

”Man ska aldrig stänga några dörrar”, säger Centerpartiets näringspolitiska talesperson Helena Lindahl.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?