ANNONS:
Till Di.se

Bråk i vintersportidyllen – Kläppen anmäler Skistar

  • Foto: TT

Kläppens vd Gustav Eriksson har tröttnat på att Skistar använder namnet Sälen som om det bara handlade om Skistars anläggningar. Nu anmäler den lilla skidanläggningen bjässen till Konkurrensverket.

Ett bråk har blossat upp i den svenska vintersportidyllen Sälen. Bakgrunden till bråket är hur Skistar använder sig av namnet Sälen i sin marknadsföring.

"Sälen är en av Sveriges mest älskade skidorter och består av fyra skidområden, Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället", står det att läsa på Skistars hemsida. Men det stämmer inte menar Kläppens vd Gustav Eriksson som har tröttnat på att Skistar hela tiden likställer Sälen med Skistars egna anläggningar.

"Sälen är ett av de starkaste turismvarumärkena i Sverige och omfattar både byn och skidanläggningarna som finns i  Sälenområdet. Vi är ju många som använder namnet Sälen som varumärke", säger Gustav Eriksson. 

Förutom de Skistarägda anläggningarna Lindvallen, Hundfjället, Tandådalen och Högfjället, så finns här också de mindre anläggningarna Kläppen, Näsfjället och Stöten.

Sälenfjällen består alltså av inte mindre än sju skidområden. Inte bara Skistars fyra  anläggningar. En mer korrekt beskrivning är därför att Skistar äger fyra skidområden i skidorten Sälen.

Därför vill de mindre aktörerna i Sälenområdet att Skistar är tydliga i sin kommunikation och skriver Skistar Sälen och inte bara Sälen i sin kommunikation. 

"Vi har diskuterat det här och Skistar har sagt att de ska ändra i sin kommunikation, men inget händer så då ledsnade jag och skickade in en anmälan till konkurrensverket", säger Gustav Eriksson som menar att det blir en snedvriden konkurrens när marknadsledaren Skistar med sin storlek knyter namnet så starkt till sin egen verksamhet.

"Man lurar ju gästerna att tro att Sälen är något som Sälen inte är. Sälen är så mycket mer än bara fyra anläggningar och det är det vi vill få fram", säger Gustav Eriksson och tillägger att relationerna med konkurrenterna på Skistar i Sälen i övrigt är goda.

Skistars destinationschef i Sälen, Jonas Bauer, håller med om att relationerna mellan konkurrenterna på fjället är bra, och han är förvånad över att Kläppen anmält ärendet till konkurrensverket.

"Vi har ingen anledning att skapa otydlighet. Vi vill att det ska vara tydligt och har en dialog om det, så jag blir lite förvånad när det går in en anmälan till konkurrensverket mitt i semestertid utan att vi har pratat om det", säger Jonas Bauer.

Enligt Jonas Bauer har Skistar en ambition, precis som Gustav Eriksson på Kläppen säger att man har kommit överrens om, att prata om Skistar Sälen och inte bara Sälen, men att det inte alltid fungerar.

"Man får ha respekt för att vi är ett ganska stort bolag och det är många personer som skriver på olika ställen, så det är klart att det kan bli ett och annat fel", säger Jonas Bauer.

När det gäller formuleringen på Skistars hemsidan tycker Jonas Bauer inte att det är något stort problem eftersom det är tydligt att besökaren är inne på Skistars hemsida, och inte Sälen som område.

"Ser man det ur ett lite större perspektiv så tror jag inte att det är några gäster som reagerar på det, så det är lite en storm i ett vattenglas", säger Jonas Bauer.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies